Avatar billede glavinds Nybegynder
25. august 2005 - 20:27 Der er 18 kommentarer

Cool'n'Quiet

Jeg har et splitternyt bundkort - ASUS K8V-X - og splitterny CPU (AMD 64 - 3000+). Sammen skal de kunne køre Cool'n'Quiet. Det er et program, der dæmper CPU'ens ydelse, så den kører med lavere frekvens, hvis den ikke skal arbejde så hårdt. Typisk kører den ned til 800 MHz, når den ikke skal trække noget, og går så op på 2000 MHz, når der skal arbejdes. Meningen er så, at den tilhørende blæser skal sætte sin omdrejningshastighed ned, fordi der ikke kræves så meget køling. Og det skulle give mindre støj.
Hos mig fungerer det ikke: CPU'en kører med 2000 MHz konstant, CPU'ens temperatur er 39 grader, og blæseren kører ikke desto mindre med 5700 omdrejninger. Det er tæt på at give høreskader.
Jeg har gjort alt, hvad der står i brugsanvisningen for indstillinger i BIOS'en. Intet hjælper. Kan du hjælpe?
Og findes der programmer eller lignende, der kan sættes til at styre blæseren i forhold til CPU'ens temperatur. Min CPU bliver i hvert fald kølet så grundigt, at den (næsten) er koldere end øllene i køleskabet
Avatar billede strych9 Praktikant
25. august 2005 - 22:23 #1
For det første kræver C'n'Q nok en driver. Prøv på www.amd.com.
For det andet skal du ind og konfigurere det. Når softwaren er installeret skulle der, så vidt jeg husker, komme et faneblad inde under strømstyring som hedder noget med AMD.

Så altså:
start -> kontrol panel, skift til klassisk visning. Vælg strømstyring.
Er der et AMD faneblad? Hvis ja, så brug det. Hvis nej, så prøv at se hvad der er af strømstyringsmodeller i fanebladet generelt. Sæt den i en eller anden strømbesparende tilstand.

Nogle gange kræver disse nye AMD ting også SP2 forresten..
Avatar billede huset Praktikant
26. august 2005 - 09:26 #2
Skal også aktiveres i BIOS

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000301

Skal det også hos mine maskiner
Avatar billede glavinds Nybegynder
26. august 2005 - 20:43 #3
Tak til jer begge. Jeg har gjort som beskrevet ovenfor. Og min blæser kører med 5700 omdrejninger og larmer som en motorvej. Og CPU'en kommer ikke over 38 grader. Jeg har dog observeret, at den har været nede og køre kun 1000 MHz, men dog uden at sætte blæserhastigheden ned.

Til strych9: Jeg finder ikke noget faneblad, der hedder AMD under strømstyring. Og til huset: Når jeg følger linket ovenfor, ser jeg ikke under egenskaber for CPU'en noget faneblad, der hedder styresystem.
Avatar billede strych9 Praktikant
26. august 2005 - 23:36 #4
glavinds, det kan egentlig godt være at det bare er et spørgsmål om at BIOS opdatere. Blæserkontrol sidder i BIOS, og er alt for tit temmelig skod.

5700 lyder af lidt for meget.
Avatar billede glavinds Nybegynder
27. august 2005 - 00:09 #5
Kære Stych9
Jeg har mindst 50 gange forsøgt at koble mig på Asus update. Og hver gang bliver jeg smidt af og kan ikke komme i kontakt med serveren. Så hvor skal jeg i givet fald opdatere fra?
Avatar billede strych9 Praktikant
27. august 2005 - 00:15 #6
BIOS version 1011 her:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock754/k8v-x/K8vx1011.zip

BETA versionen af 1012 er her:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock754/k8v-x/1012-001.zip

DOS baseret tool til update af BIOS er her:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/beta/mb/bios/AFUDOS217.zip

Alt sammen til ASUS K8V-X. Læg mærke til at der også er en K8V-X SE og en K8V-MX.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. august 2005 - 00:19 #7
Iøvrigt står der "Support new CPUs" som tilføjelse i mange af opdateringerne. Måske din BIOS bare ikke er opdateret i forhold til CPU.
Avatar billede huset Praktikant
27. august 2005 - 09:06 #8
Du skal IKKE lave nogen form for BIOS opdate.

Du skal installere Cool'n'Quiet med den cd der følger med bundkortet
Avatar billede glavinds Nybegynder
28. august 2005 - 21:44 #9
Endnu en gang: Tak til jer begge for jeres råd, men jeg har ikke fået has på problemet.

Jeg har fået installeret en ny BIOS (av, den var ond, men det lykkedes med hjælp af en nørd-ven). Og Cool-delen af Cool&Quiet fungerer. CPU sætter fint hastigheden ned på 1000, så snart maskinen ikke skal bestille noget videre. Altsammen er det jo glimrende. Men blæseren! Den tror stadig, den skal køle øl i køleskabet. Lige nu er såvel bundkortet som CPU'ens temperatur 35 grader, og køleren kører med 5443 omdrejninger. Den larmer kort sagt ad H til. Når computeren er nystartet og temperaturen på burdkort/CPU ligger på 25-30 grader kører blæseren med godt 3000 omdrejninger er et stille som graven. Men efterhånden som temperaturen stiger med de næste 10 grader, kører blæseren op i det røde felt (støjmæssigt). Computeren kan høres på etagen nedenunder her i huset. Skal jeg virkelig til at købe en drejemodstand og sætte på elkablet til blæseren, for at skrue ned for den???
Avatar billede strych9 Praktikant
28. august 2005 - 21:53 #10
hmm nej lad hellere være med det.
Købte du egentlig en ny blæser da du købte ny CPU? For selv om C'n'C burde acceptere lidt højere temperaturer end det der, så kan det vel formentlig løses ved at putte en større cpu-blæser i maskinen. - Sådan fik jeg selv sat min blæserhastighed ned fra 5500 til 3000 eller noget der ligner.

Vil nu ikke ligefrem påstå at min spand er lydløs, men der sidder også 650 watt strømforsyning i. =)
Avatar billede glavinds Nybegynder
29. august 2005 - 01:25 #11
Blæser og CPU er købt bundlet. Altså i en og samme pakke, så det er den rigtige blæser, der sidder derpå.
Avatar billede strych9 Praktikant
29. august 2005 - 01:28 #12
hmm der er egentlig ikke noget rigtigt eller forkert der.
Tit er blæsere en ting de sparer på i bundles.. desværre.
Avatar billede huset Praktikant
24. september 2005 - 09:26 #13
Har du fået en smule tid til at kaste feedback her eller lukke spørgsmålet!
Avatar billede glavinds Nybegynder
26. september 2005 - 17:55 #14
Jeg har ikke fået løst mit problem, som jeg ønsker det. Stiger temperaturen til mere end 40 grader kører blæseren for fuld kraft. Og meget støjende. Men jeg har løst mit problem. Dog på en alternativ måde: PC står nøgen uden sidebeklædning, så den ad den vej kan slippe af med varmen og det holder såvel bundkort som CPU'en på 33 grader cirka, og dermed blæseren under de 4000 omdrejninger. Det larmer ikke, og det er hverken nogen ideel eller æstetisk løsning. Det jeg skal bruge - som jeg ser det her og nu - er et godt råd til, hvordan man konfigurer Cool'n'Quiet, så man fx kan indstille blæseren til kun at køre 3200 omdrejninger indtil temperaturen stiger til 45 grader - og derfra lade hastigheden stige med temperaturen. Det er jo ikke nødvendigt med 5700 omdrejninger så længe temperaturen holder sig under de 65-70 grader.

Problemet med min nuværende løsning er, at når konen kommer forbi PC'en, så skubber hun den ind mod væggen. Så kan den - trods manglende sidebeklædning - igen ikke slippe af med varmen. Så larmer den. Det er derfor en uholdbar løsning.

Derfor: Jeg glæder mig til den dag, da jeg får tipsen om, hvordan man selv kan indstille Cool'n'Quiet - og derfor lukker jeg nok ikke spørgsmålet endnu. Jeg lever i håbet....
Avatar billede strych9 Praktikant
26. september 2005 - 19:24 #15
Tilsyneladende er det ASUS Q-Fan teknologi der benyttes til at justere blæserhastighed på det mobo der. Har du noget på CD'en til motherboard der hedder noget med Q-Fan?
Avatar billede huset Praktikant
10. januar 2006 - 08:52 #16
ER det tid til lidt feedback her eller en afslutning?
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 09:26 #17
Kunne man efterhånden forvente feedback fra dig opretter, eller på anden måde du gad bruge tid på at lukke spørgsmålet igen?

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede huset Praktikant
06. februar 2006 - 08:36 #18
Mon det er på tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!