Avatar billede pringle Nybegynder
25. august 2005 - 08:41 Der er 1 kommentar

Blæseradvarsel

Jeg har et Asus PC-DL bundkort, hvor der er koblet adskillige blæsere på. Udenpå kabinettet er der desuden 4 manuelle fan-drejeknapper, som tillader en at justere blæsernes frekvens (en diode lyser hhv. blåt og rødt alt efter tilladt temperatur).

Fornylig opdaterede jeg BIOS på bundkortet, hvilket har indført en advarsel ved opstart, der siger "CPU FAN FAIL". Der er åbenbart den BIOS-version, som kan registrere om en fan kører eller ej.
Jeg har fundet ud af at den ene drejeknap ikke påvirker nogen fan i kabinettet - hvilket tyder på at den ikke er koblet op på en sådan. Kan det være rigtig? Altså, at en manglende opkobling udløser en fejlmeddelelse fra BIOS?
Der er en mulighed for at override alle opstartsfejl har jeg set - men det er knap så smart i længden.

Jeg vil vel egentlig gerne vide hvordan jeg får fjernet den fejlmeddelelse...om jeg skal koble den sidste fan-kontrol op på noget - eller om der er et sted man kan justere alt det manuelt - evt. direkte på bundkortet?

Er der nogen der er hajer til sådan noget?
(Jeg smider en god klat point i - så kan jeg dele dem ud blandt folk med bedste forslag)
Avatar billede sdn Nybegynder
25. august 2005 - 09:12 #1
Nu kender jeg ikke din specifikke BIOS, men det plejer at være muligt at slå FAN FAILOUR alarmer fra i BIOS under Hardware Monitor.