Avatar billede Peter Praktikant
24. august 2005 - 21:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Elements 2.0: Farver ændres når jeg gemmer som jpg

Hej eksperter
Jeg sidder med et lidt mærkeligt problem synes jeg, jeg har lavet en psd-fil hvor jeg har to lag, et med et billede og et hvor jeg har lagt et fade ind over så der startes i en farve og sluttes i billedet.
Problemet er så at jeg vil have billedet skal være #00b0f0 til venstre, men når jeg gemmer det som jpg (save for web) bliver farven #00b1f1, umiddelbart intet problem, bortset fra at nogle har fladskærm der kun kører i 16 bit og der bliver det meget tydeligt da begge farver bliver lavet om, men ikke til den samme, så forskellen bliver meget iøjnefaldende.

Er der nogle der kender til problemet og hvordan jeg kan løse det, evt. om jeg kunne sende psd-filen til og de så kunne forsøge om de kan gemme en jpg med de rigtige farver.
Avatar billede jesspc Nybegynder
30. august 2005 - 10:37 #1
Jeg ved ikke om Elements bruger farvestyring? - Men hvis det er som i Photoshop kan du under menuen: EDIT / COLOR-SETTINGS - vælge color management off.
Det kan muligvis løse dit problem.
Avatar billede Peter Praktikant
30. august 2005 - 23:15 #2
Elements kan sagtens bruge farvestyring, men det er sat til off. Problemet har jeg fundet frem til skyldes jpg, og det er vel også fair nok, det er pga. komprimeringen, jeg havde bare regnet  med at større flader kunne tvinges til at vedholde en farve, men det kan de åbenbart ikke.
Jeg har nu løst problemet ved at lave en stor grafik, så nu bliver det hele gemt som en farve og vist ens, også selvom de bliver interpoleret.
Avatar billede Peter Praktikant
19. september 2005 - 21:49 #3
Spørgsmålet lukkes.