Avatar billede damm_ Nybegynder
23. august 2005 - 14:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mystisk sort/hvid problem med tv out på et ati kort

Jeg har lige skiftet mit nvidia fx5900xt ud med et ati x8oo xt pe.
Jeg har kørt et par år med en velfungerende tv out uden problemer.
Med det nye kort medfølger der en adapter som i den ene ende passer i en 9-pins kombineret tv out og video in stik (dette skal tilsluttes grafikkortet) og i den anden ende er der to gule hun phono stik og to hun tv out stik.
jeg bemærkede at jeg med det ene stik tilsluttet kan indstille "composite sharpness" og "s-video sharpness" mens jeg i det andet kun kan indstille "s-video sharpness". Sidstnævnte er den eneste hvor jeg får billede.

Problemet består i at hvis jeg skal se noget på mit tv. så må tv'et ikke være tændt før jeg har startet det program op som jeg vil se film med ellers vil det blive vist uden farver.
Hvis jeg eksempelvis vælger at stoppe afspilniningen af en film og starter samme program op og vælger samme film igen så er det i sort/hvid anden gang!?!?
Slukker jeg derimod tv'et for derefter at tænde det igen så kører det i farver hvis afspilningen på pc'en vel at mærke er startet.

Kablet som jeg bruger er et sammensat video out kort med i den ene ende et lille jack stik til lyd og et tv-out stik som bliver samlet i den anden ende i et scart stik.
Mit fjernsyn et et Sony KV2973 som godt nok er 11 år gammelt men det understøtter s-video 100%.
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. august 2005 - 15:36 #1
Adapteren der følger med hedder en "9 pin S-video to composite VIVO Cable"
Avatar billede limi Nybegynder
23. august 2005 - 22:14 #2
kik efter om det er i pal og ikke den der usa standart
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. august 2005 - 22:59 #3
Det er Pal/b Region Danmark.
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. august 2005 - 23:10 #4
http://www.abit-usa.com/products/graphics/accessories.php

Det er adapteren næstnederst lige oven over D-sub adapteren.
Avatar billede damm_ Nybegynder
23. august 2005 - 23:33 #5
Avatar billede damm_ Nybegynder
25. august 2005 - 11:42 #6
Nå jeg lukker spørgsmålet.
Problemet ser ud til at være løst nu det mærkelige er bare at jeg ikke har lavet nogle ændringer ud over at skifte til et andet tv-out kabel som slet ikke virkede og så tilbage igen.