Avatar billede thobru Nybegynder
23. august 2005 - 12:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

HTACCESS - kan jeg ikke køre det ? i så fald hvad gør jeg galt

Jeg har en windows xp
kører wamp5 server - som inkluderer apache og MySQL

lige pt kører jeg localhost på min server - for at teste et system jeg skal ha ud og kører på et intranet.

jeg vil gerne beskytte sitet med login og er derfor faldet over artiklen på www.webcafe.dk omkring htaccess.
Jeg får også login boksen - men kan ikke logge ind.

min rodmappe hedder www som wamp5 selv sætter op.

i denne mappe har jeg som eksemplet på webcafe siger lavet en mappe der hedder kunder
her ligger min html fil samt min .htaccess fil med flg. indhold

AuthName "-- BlondineCentralen --"
AuthType Basic
AuthUserFile /kunder/webcafe/htpasswd
require valid-user

i mappen kunder har jeg endivere lavet mappen webcafe
hvor min hptasswd fil ligger med flg. indhold

vlr:$apr1$ti0.....$tv/XB7GcNxTZiFIGaK461/

dette er genereret med htpasswd.exe liggende i min bin mappe fra apache.

Men uanset hvad jeg gør kan jeg ikke logge ind ?
WHY ???

Håber nogen kan hjælpe mig så det virker - min deadline er op over nemlig.

TAKKER :-)
Avatar billede webt Nybegynder
23. august 2005 - 12:24 #1
På windows skal passwordet ikke være krypteret, men stå i klartekst, derfor endnu mere vigtigt at password filen ligger uden for rodmappen

Men skriv password i ren tekst og så skulle det virke :)

Mvh
Martin
Avatar billede thobru Nybegynder
23. august 2005 - 12:29 #2
Hej Martin

nu er min hptasswd fil ændre til
vlr:$test

men stadig samme resultat
har også prøvet uden $ tegnet
Avatar billede webt Nybegynder
23. august 2005 - 12:35 #3
Hmm, lad os se

I din htaccess har du:
AuthUserFile /kunder/webcafe/htpasswd

har du evt glemt . eller hedder filen rent faktisk htpasswd uden punktum foran

Ellers prøv at ligge din htpasswd uden for www fx c:/pass/.htpasswd og så referer til den i din htaccess,

Må ærligt indrømme det er lang tid siden jeg har rodet med apache på windows, men mon ikke vi finder ud af det :)

Og det skal være uden $ i passwordet

Mvh
Martin
Avatar billede thobru Nybegynder
23. august 2005 - 12:56 #4
Hmmm nu er det ændret så htpasswd ligger uden for det hele altså i c:/pass som du foreslog...
og det virker sku... :o)
Er så bare stadig ikke helt med på hvad man går hvis det var på et rigtigt webhotel det skulle ligge - hvor jeg ikke har adgang til et c drev fx.
Men anyway - Tak for hjælpen :-)
Avatar billede webt Nybegynder
23. august 2005 - 13:02 #5
Hvis det var på et rigtigt webhotel ville du gøre det samme, ligge htpasswd uden for den mappe som er beskyttet typisk lige uden for www mappen så der ikke er adgang til den gennem browseren, ved så ikke hvor mange webhoteller der er hvor sammensætningen er apache+windows men hvis det er linux+apache ville du jo så bare kunne smide den uden for  www mappen igen og så ville du i htaccess skulle bruge den absolutte sti til den, det kunne være noget ala:
/var/www/domain.dk/passwords/navnpåpasswordfil

Glad for at kunne hjælpe, her kommer et svar :)

Mvh
Martin
Avatar billede webt Nybegynder
23. august 2005 - 13:12 #6
Takker for points :)

Fortsat god dag
Martin