Avatar billede casio Nybegynder
22. august 2005 - 21:15 Der er 16 kommentarer

Symptomer på ødelagte ram

Min søsters computer har været nede pga alt for meget virus. Til sidst måtte hun skråtte al sin data og købe sig en ny harddisk. Så fik hun sat den i, og computeren var så oppe at køre én dag. Så gad den ikke pludselig starte. Hun mente den var brændt sammen og købte så en ny CPU blæser. Så kom jeg og satte den i for hende, men computeren ville stadigvæk ikke starte op. Mine Computeren går i stå der hvor den tæller RAM. Normalt kan man se den tælle op, men nu er der bare en lang pause hvor der ikke sker noget. Så skriver den til sidst 256000 og så kommer den ikke videre. Uden at have erfaring med det vil jeg mene det er RAM'ene der er ødelagt, og skyld i at hun ikke kan starte sin computer. Er dette korrekt? Ellers er det nemlig dumt hvis hun går ud og køber nogle nye. Og hun har kun én RAM blok siddene i, så hun kan ikke prøve at tage en af dem ud. Hvad er de typiske symptomer på ødelagte RAM?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. august 2005 - 21:25 #1
Kør en memtest: www.memtest86.com
Avatar billede casio Nybegynder
22. august 2005 - 21:31 #2
ok, det var en mulighed.

Men hun har brug for sin computer og står derfor og skal nok købe nogle ram her en af dagene. Jeg når ikke at se på hendes computer, men kan kun guide hende gennem telefonen. Derfor ville jeg sådan set bare lige sikre mig at det var RAM'ene den var gal med inden hun køber nogle nye.
Avatar billede joaqin Nybegynder
22. august 2005 - 21:34 #3
Godaften Casio
Ja det er jo et meget bredt spørgsmål!!
Lad mig vide følgende
1.Hvilken Pc er det? Mærke - Hvor stor var den tidligere RAM + Køler
2.Processsor type eller størrelse??
3.Uden forbehold har jeg lært ..At hvis ny RAM skal I , ja så skal Du måske ind i BIOS
4. Hvis din søster kører Xp " burde ikke være noget problem" at Finde og oplæse ny RAM
5. Den ram Du har sat i ..Skal selvfølgelig være kompatobelt til din søsters Pc!!

RIGTIGT GODT RÅD
Svar mig lige på ovenstående Spørgsmål ..Og jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig

Indtil Da`

Mvh
Joaqin
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. august 2005 - 21:35 #4
Der er ingen garanti for at det rammene - der er en stor sandsynlighed for det er årsagen, det vil være en fordel hvis bios bliver flashed før man køber ram.
Det kan være en biosfejl.
Avatar billede allanfo Praktikant
22. august 2005 - 21:36 #5
Prøv først at tage ram-blokken ud og sæt den i igen. Tryk så hårdt ned på den at de små arme, som holder dem på plads springer ind af sig selv. Først da sidder den korrekt. En anden idé ville være at kontrollere at alle harddisk-stik sidder korrekt.
Avatar billede joaqin Nybegynder
22. august 2005 - 21:41 #6
Hej halvamatoer
Det har Du ganske ret i

Jeg er ikke stærk i Ovenstående spg.. Men Prøver det bedste.Idet der ikke var kommet andre svar
Jeg overgiver spg til dig ..Idet jeg ved at det er i mere kyndige hænder..
Og Så kan jeg jo også lære noget..

Jeg følger debatten lidt endnu..Vi er jo for at hjælpe hindanden
Mvh
Joaqin
Avatar billede casio Nybegynder
22. august 2005 - 21:42 #7
allanfo - Jeg har allerede prøvet at sætte rammen i igen. Og også at flytte den til den anden ram sokkel. Harddisk kablerne har jeg også haft ude og i igen.

joagin - uha. Det var meget. DEt kan jeg ikke lige alt sammen her på stående fod. PC'en er en Zitech. Hendes ram er/var 256 MB DDR PC2100. Processor er vist 2.6 GHz. Kan ikke huske om det er Pentium, Celeron eller AMD. Hun har WinXP.

halvamatoer - hmm... "flashe bios". Det mindes jeg at have hørt at det er noget værre noget at rode sig ud i hvis ikke man har godt forstand på det. Korrekt?
Avatar billede peet49 Nybegynder
22. august 2005 - 21:44 #8
Prøv at reesette bios med jumperen på bundkortet, og se om ikke den starter igen.
Avatar billede casio Nybegynder
22. august 2005 - 21:48 #9
peet49 - hvordan gør jeg helt konkret det? Er det ikke "farligt" når jeg ikke ved hvad jeg gør?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. august 2005 - 21:49 #10
Nej det er ikke slemt. (hvis man har manualen).
Du skal blot flytte en jumper på bundkort som peet49 skriver
Avatar billede casio Nybegynder
22. august 2005 - 21:55 #11
"flytte en jumper" - altså ligesom med en harddisk?

Men hvad så, skal den så blive siddende sådan bagefter, eller?

Hvis ellers ikke hun farer ud og køber ram lige med det samme vil jeg også prøve at finde nogle ram her hjemme fra og sætte i hendes computer. Mine ram kan vel ikke blive ødelagt af det, vel?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
22. august 2005 - 22:05 #12
Normalt flyttes den i ca 5 sek, hvorefter den sides på plads.

Det er muligt at rammene bliver ødelagt, men det er sjælent set.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. august 2005 - 23:43 #13
Reset af BIOS er ganske ufarligt. Du kan ikke ødelægge noger ved den operation.

Inden du flytter jumperen, så dkal du tage 220 Volt fra din strømforsyning, og batteriet i bundkortet skal også ud, men husk nu hvordan det vendte.

Jumperen sidder normalt ganske tæt ved batteriet, og har du ikke en manual, så du kan se hvor den sidder, så må du fortælle hvilket bundkort du har, for så kan vi finde ud af det for dig.

Når jumperen har været flyttet i 5-10 sekunder, så flytter du den tilbage, sætter batteriet i igen, og tilslutter de 220 volt til din strømforsyning. Start svinet, og kryds fingre.
Avatar billede peet49 Nybegynder
23. august 2005 - 06:52 #14
halvamatoer>Tror du har en livlig fantasi, en ramblok kan ikke ødelægges, ved et jumperflyt. Normalt er bios reesettet på et øjeblik, da power bliver taget, når man flytter jumper. Uden power-ingen hukommelse.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
23. august 2005 - 07:52 #15
Peet49 -> det er ikke det jeg svarer på se venligst kommentar før.
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. august 2005 - 09:44 #16
Det er da nok din harddisk , der er noget galt med...
Siger hardddisken Hak HAk eller tik tik , eller lyder den normal?

>>peet49, på nogle computer, må du ikke reesette bios , mens der er 220 volt på computeren...