Avatar billede bamse4470 Nybegynder
22. august 2005 - 14:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Speciel Strømforsyning

Jeg skal bruge lidt hjælp..

Jeg har en ASUS S-presso barebone pc jeg gerne vil købe et nyt grafikkort til. Det jeg ønsker at købe kræver ekstra strøm og jeg går ud fra at den strømforsyning der sidder i maskinen (220W) er for lille tl et GeForce 6600 GT kort..

Det jeg godt kunne tænke mig at vide er om jeg skal finde mig et kort der ikke kræver ekstra strøm eller om jeg skal købe en anden strømforsyning til min computer.

Strømforsyningen er meget lille som den er nu, omkring 14x5 cm bagtil.. Kan der findes en anden til rimelig penge?

Hvilket grafikkort vil i foreslå mig at købe hvis ikke, det skal kunne klare de nyeste spil HL2 og Doom 3 lignende. Men ikke kræve andet strøm end det end AGP 8x kan levere.
Avatar billede venturer Nybegynder
22. august 2005 - 14:31 #1
Du behøver jo ikke det bedste grafikkort for at afvikle de nye spil. Selvfølgelig vil et bedre kort give et bedre resultat. Men så står du og skal vælge mellem godt og bedre. Du skal trods alt ikke vælge mellem godt og dårligt :)

Derfor mener jeg godt du kan vælge det største kort ud kan finde der IKKE kræver seperat strømtilførelse (eller et der "kun" skal ahve strøm fra et almindeligt HD strømstik).
220W ER lige i underkanten hvis den også skal trække et tungt grafikkort.
Jeg har selv et Shuttle Barebron med en 350W PSU i som trækker 3 HD'er, DVD brænder, 3,2GHz P4 og et ATI X850XT grafikkort. Altså en ikke helt lille belastning :)
Det klarer dén fint og uden problemer med stabilitet. Så du behøver ikke at finde en stor 500W+ strømforsyning. Desværre er der ikke så stort et udvalg af "small form faktor" strømforsyninger. Mit bedste bud vil være at se om der er et andet Asus Barebone med en større PSU i som du så kan "låne" til din egen maskine.
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
22. august 2005 - 14:35 #2
Det behøver heller ikke være det største grafikkort der findes.. Det skal kun koste omkring 1300,- eller noget i den klasse.

Det må bare godt kunne håndtere de nyeste teknologier og sådan. Jeg er ligeglad med om det er nVidia eller ATI. Jeghar kun lige købt min barebone for tre uger siden eller noget.. Ville være ked af at skulle lave om og ting og sager :D
Avatar billede venturer Nybegynder
22. august 2005 - 15:10 #3
I så fald vil jeg anbefale dig et kort i stil med ATIs Radeon 9600(XT). Ikke det nyeste og mangler muligvis nogle af det helt nye features. Men du vil f.eks. sagtens kunne spill HL2 med det.
Umiddelbart vil jeg mene at det GeForce 6600 du har kigget på også kan sidde i din maskine. Det er kun på de største af de nyeste grafikkort at jeg har set direkte advarsel om at man skal være sikker på at ens PSU kan klare presset. Om ikke andet skal du bare huske at købe grafikkortet over nettet. Så har du jo altdi 14 dages fuldt returrest forudsat du ikke har ødelagt noget ;) og du kan derfor teste om din maskine kører stabilt med kortet. Gør det ikke returnerer du det blot og købet et kort et nummer mindre :)
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
22. august 2005 - 16:49 #4
jeg tror jeg har valgt et X700 Pro i stedet for.. det yder en smule mindre end 6600GT og er en anelse dyrere.. men det kan det jeg skal bruge :)
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. august 2005 - 10:15 #5
Du kan ikke bruge 220 w strømforsyninng til noget i dag. Du skal min tænke på 400 w til en radeon x700 og 450 w til de store geforce.
For at køre doom3 , så skal du have en rigtig god grafikkort , minimum må være en radeon 9800pro. ( x700 er ca samme hastighed som radeon9800pro)
jeg tror ikke din barebone pc'er kan blive til den pc'er du vil have...
Jeg har ikke kunne finde en stor nok (lille nok )strømforsyning til din kabinet.
Jeg tror heller ikke din computer vil kunne komme af med varmen , hvis du kom en ordentlig grafikkort i den. Din bundkort , har den pci-e x 16 eller agp x 8?
Radeon 9600pro kunne evt komme på tale , men den skal min have 350w.
( når jeg skriver at en grafikkort skal have min xxx wat , så er det set sammen med cpu og dvd drev og harddisk osv)
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. august 2005 - 10:16 #6
gforce grafikkortene bruger mere strøm end tilsvarende radeon grafikkort.
Avatar billede venturer Nybegynder
23. august 2005 - 15:00 #7
Jeg vil så godt lige gentage mit usdagn fra tidligere... 3xHD, 3,2Ghz CPU og et X850XT på 520MHz kører stabilt på en 350w PSU :) Men det er selvfølige heller ikke et GeForce kort som måske nok ikke ville kunne køre i min maskine.

Så du SKAL ikke have en 400w, men det skader selvfølige ikke. Slet ikke hvis der også er monteret div. køleredskaber i kabinettet.
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
23. august 2005 - 17:08 #8
Mirrius
jeg har skrevet at det er et AGP 8x. Varme bliver ikke noget problem da der er køling i og et gitter i siden så varmen bliver blæst direkte ud af kabinettet.
Jeg har ellers fået at vide at jeg godt kunne finde et nogenlunde grafikkort til min maskine og at det godt kunne være i omegnen X700 Pro.

Kender nogle af jer til et stykke software der kan fortælle mig hvor mange watt jeg bruger af min strømforsyning nu eller skal jeg i gang med at måle.
Avatar billede mrrius Nybegynder
05. september 2005 - 13:12 #9
ja du skal da nok kunne nøjes med 350w , hvis altså det er "rigtige" 350w. desvære , så er der nogle strømforsyninger på 400w som ivirkeligheden kun giver 350w , derfor skriver jeg min 400w, for at gøre det nemmere. ellers skulle jeg jo stå og remse en masse strømforsyninger op.
Avatar billede mrrius Nybegynder
20. september 2005 - 11:25 #10
je her er en link , så du nøjagtig kan regne ud hvor meget strøm dit hardware bruger:
http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

Jeg lavede en lille udregning efter > venturers opstilling, med en 3,2 ghz p4 2 x bæsere og 3 lysdioder, og 1 dvd rw u x usb, 1 x firewire og den når faktisk lige over grensen , den siger 357w, så det burde være 400w , da der gerne skulle være lidt luft til maximum
Avatar billede bamse4470 Nybegynder
20. september 2005 - 12:55 #11
tak for hjælpen alle.. jeg tror bare jeg vælger at flytte komponenterne over i et nyt kabinet så jeg kan få liv i mine andre diske samtidig også.. Så har jeg også større råderet over grafikkort valg :) super computer til mig..
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. oktober 2005 - 11:49 #12
det er i virkeligheden ikke det om det er en 350w eller 400w det er de ampere som strømforsyningen giver ved 12 volt som er det vigtigste.
en udregning på ventusas exempel
73w amd op til 103w intel prescot 3,2ghz (en alm p4 3,2ghz = 82w)
2 x ens ddr ram = 20w
ati x850xt = 95 w
3 haddiske a 15w =45w
dvd rw = 25w
floppy = 5w
bundkort + mus tastatur 43w
2 x blæser af forskellige størrelser = 10w
det giver ca. 335 w. men hvis du aldrig kommer over 80 % af strømmen , så kan du være heldig at kan bruge 300w. Men det er amperene ved 12 volt , som bestemmer om der er nok strøm. en lille link som forklarer det:
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=2764