Avatar billede mundt Nybegynder
22. august 2005 - 09:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

'Service Pack 1 til Windows 2003's påvirkning af .NET / IIS

Jeg har en webapplikation kørerende på en IIS. applikationen er udviklet med C# og afvikles selvsagt under .Net 1.1 frameworket.
IIS'en kører på en Windows 2003 Server.
Applikationen foretager læsning og skrivning i en SQL Server 2000 på anden Windows 2003 Server (dvs. også en anden fysisk server). Efter at have etableret hele miljø'et dvs. lagt data i SQL Server'en build'et .NET kode på IIS virkede alt fint. Gennem UI i IE 6.0 kunne jeg hente og ændre data.

Så blev Service Pack 1 til Windows 2003 installeret. Herefter kan jeg kunne kigge på data gennem UI, men ikke ændre i data gennem UI. Måden UI opfører sig på er at f.eks. en side med nogle indtastningsfelter og en knap (med teksten Opdater)forekommer. Der ændres i indtastningsfelterne og trykkes på knappen. Det forventede resultat er at knappens tekst ændrer sig (til Rediger) og de intastede oplysninger gemmes i databasen. Det der sker er blot at de ændrede data bliver ved at stå i indtastningsfelterne og knappens tekst forbliver det samme (Opdater). Endvidere gemmes data ikke i databasen. Jeg har tjekket at '.NET client scripts' biblioteket eksisterer!!

Er der en setting under .NET eller ISS i Service Pack 1 til Windows 2003 som forårsager dette?
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2005 - 09:57 #1
En idé: Mon ikke det er fordi der er sket en lockdown under installationen af SP 1 (for at højne sikkerhedsniveauet vil jeg gætte på), som du selv skal sænke igen hvis du vil have det til at køre igen.
Avatar billede mundt Nybegynder
22. august 2005 - 10:18 #2
Det lyder meget sandsynligt - men en lockdown af hvad?
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2005 - 10:22 #3
De foldere som dit website består af. Jeg tror du skal starte med at kigge på egenskaberne af de foldere hvor skriverettigheder er påkrævet og se om ASPNET-brugeren har ret til at skrive/opretteo og hvad du ellers har brug for. Jeg er ikke klar over om der via IIS er en mulighed for at gøre dette...
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. august 2005 - 10:27 #4
Er der ikke også noget med, at Windows firewall'en bliver aktiveret ved den pack? Eller var det først ved Service pack 2?

Du kan evt. gå ind i kontrolpanelet og se hvad Windows Firewall er sat til...
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2005 - 10:29 #5
Er det ikke på Windows XP det sker?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. august 2005 - 10:32 #6
jo - det var også bare en kommentar - ved ikke om Windows 2003 server har det samme sjov...
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. august 2005 - 14:45 #7
***
Indbygget firewall

En anden sikkerhedsmæssig forbedring er, at man i servicepakken har inkluderet den samme software baserede firewall, som man kender fra servicepakke 2 til Windows XP. Firewallens regelsæt kan styres centralt via group policies og kan derved medvirke til at håndhæve firmaets it-sikkerhedspolitik.
***

Taget fra følgende artikel:
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2977230:fid=10260/
Avatar billede mundt Nybegynder
22. august 2005 - 21:04 #8
I det 'Technical Overview' som JP refererer til står der at Firewall'en som default er slået fra....
Avatar billede mundt Nybegynder
29. august 2005 - 10:43 #9
Jeg er kommet frem til følgende. Det drejer sig om at Service Pack 1 opdaterer BaseValidator klassen som er placeret i System.Web.UI.WebControls. Se følgende link:

http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=21650

Jeg benytter Basevalidator'en i en lykke.

foreach (BaseValidator bv in Validators) {}

Der er en masse workarounds i link'et, f.eks. at kopiere WebValidationUi.js filen aspnet_client mappen oven i den gamle m.m. Denne løsning er jo ikke så elegant, jeg vil helst have det til at virke med HELE Service Pack 1. Dog lugter det lidt at af Microsoft ikke har lavet en fix til problemet da jeg simpelthen ikke har kunnet finde en. Man kunne fristes til at tro at de venter med at rette fejlen til .NET framework version 2. Hvis der er nogen som kan finde en workaround fra Microsoft er der stadig 100 point at hente... :-)
Avatar billede mundt Nybegynder
02. september 2005 - 14:14 #10
Jeg har fundet løsningen på problemet...
Det er ikke WebValidationIi.js der er fejlen men sandsynligvis derimod en opdatering i ASP.NET koden der har beviket fejlen.
I en af min .aspx.cs kalder jeg en fejlagtigt en RequiredFieldValidator under OnPreRender() funktionen. Det lader til at før Service Pack 1 blev dette aldrig fanget, hvilket betyder at Service Pack 1 faktisk har fået frameworket til at virke efter hensigten. Hurra hurra...

Tak for input