Avatar billede danish Nybegynder
12. april 2001 - 23:08 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

GA-5SMM med AGP onboard + G2 MX?

Jeg ønsker at deaktivere SiS 530 AGPset således at Creative G2 MX får lov til at køre showet.
Jumpers eller Bios?
Jeg kører stadig DOS på min Olivetti fra 1992, men mine pensionist-forældre har selvfølgelig skaffet sig en nymodens PC uden at have sat sig ind i teknologien og nu hænger jeg, den yngste datter på opgaven.
Please help me, boys!!
Avatar billede ctv! Nybegynder
12. april 2001 - 23:28 #1
Du skal finde den jumper til at deaktivere dit onboard grafikkort.. kig eventuelt i din manual.. :)

CTV!
Avatar billede makse Nybegynder
12. april 2001 - 23:33 #2
Gå ind i din Bios. (Tryk Delete når du tænder computeren)
Gå ind i menupunktet \'Integrated Peripherals\'
Ret \'Init Display First\' til AGP. Tryk ESC for at komme ud af menuen.
Vælg \'Save & Exit Setup\' og svar ja til det.

Sluk maskinen, og sæt det nye kort i.
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2001 - 00:51 #3
Ok, går ud fra at det er Creative\'s PCI version vi taler om ;-))
...der er jo ikke så mange AGP-riller på ovennævnte bundkort.

..Nu skal man jo ellers \"stå tidligt/eller sent? op\" for at fange Makse på det forkerte ben,
og han er da også meget tæt på ;-))
Men den løsning han foreslår her gi\'r altså sort skærm når du efterfølgende tilslutter skærmen til det nye grafikkort.

Mit svar er meget lignenede, med kun små forskelle den væsentlige er \"vælg PCI slot\" - ikke AGP, som ellers ville være normalt...du\'r bare ikke lige på det bundkort.
altså:
Gå ind i Bios. (Tryk på Delete lige efter at du har tændt computeren)
Gå ind i menupunktet \'Integrated Peripherals\'
Ret \'Init Display First\' til \"PCI slot\". Tryk ESC for at komme ud af menuen.
Vælg \'Save & Exit Setup\' og svar ja til at gemme ændringer.
----
Du kan også  - før du vælger \"exit and save\" vælge at sætte Shared memory size ned til 2MB - da den ikke længere skal bruges. Står i linien lige nedenunder AGP/PCI valget
Jeg er i tvivl om det vil gøre nogen nævneværdig forskel....men det skader helt sikkert ikke :-)

Når du har valgt exit - Sluk så maskinen,  -selv om den hellere ville starte op igen ....
sæt så det nye kort i...og flyt skærmstikket over på det nye kort.

Dette virker - er testet i praksis!  ...havde lige et GA-5SMM ved hånden
... kunne måske betegnes som direkte unfair konkurrence ??

Når du så starter op, så kommer du ind i Windows med \"standard VGA\" mode, og skal så køre installationen af driveren til Geforce kortet iflg. vejlednigen.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede makse Nybegynder
13. april 2001 - 01:32 #4
Teknik > Ja, det har du jo ret i. :) Mærkeligt nok står der i instruktionsbogen til kortet, at man kan vælge mellem PCI eller AGP.
Avatar billede makse Nybegynder
13. april 2001 - 01:39 #5
Og det er selvfølgelig, fordi det er med Onboard AGP.
Damn, jeg sover idag. :)
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2001 - 19:25 #6
Jah Makse det var jo ikke et af dine lysere øjeblikke, men du har da absolut flest af de lyse!!!
Men du har da helt klart kørt bedst herinde i score/dag den sidste måneds tid eller to.
...hvor lang tid bruger du ca. på ekspereten om dagen ??
Jeg ligger selv omkring 2 ....kalder det selv for \"nedtrapning\" -  men har svært ved at slippe det helt.

Avatar billede makse Nybegynder
13. april 2001 - 19:32 #7
Nej, det kan man ikke kalde et lyst øjeblik i min tid som aktiv \"eksperten\" bruger!

Det er lidt op og ned med tiden herinde. Jeg har været \"aktiv\" siden starten af Januar, og der blev brugt en del tid herinde dengang. I øjeblikket er det kun, når jeg får et øjeblik til overs. Og så lidt mere i weekenderne. :)

Men det ændrer sig helt, når vi når sommeren. :)
Avatar billede danish Nybegynder
13. maj 2001 - 16:41 #8
Det gik jo fint med at sætte kortet op efter installation; MEN, WIN98 nægter at lade mig fjerne fluebenet som tante Windows selv har placeret i boksen for valg af multimonotor-use.
Så jeg kæmper stadig med det og overvejer at flytte RAM-lakridsen over på dimm2 for at spænde ben for AGP-Onboard shared memory.
Eller geninstallere hele futtemøget (suk) eller søge råd fra en ekspert i opstarts-filer.
På min Olivetti havde jeg ordnet dette lille problem på et øjeblik, men Windows?!!!!!!
Avatar billede teknik Juniormester
13. maj 2001 - 19:07 #9
Fin ide at flytte RAM.
Det burde \"sabotere\" shared RAM, som kun skulle virke m. den første RAM-slot