Avatar billede pah2001 Nybegynder
21. august 2005 - 11:35 Der er 12 kommentarer

Maskine starter af sig selv.

Hej

Jeg håber, der her blandt læserne gemmer sig et svar på et helt uoverskueligt problem. Problemet er en ny maskine, som jeg har bygget til genboen - den starter umotiveret!

Maskinen er i sin nuværende konfiguration en P4 3.2 ghz på et MSI 915P bundkort, 1 gb DDR2 dual-ram, 250 gb Seagate Sata hardisk samt et Radeon X700 grafikkort.

Efter samråd med leverandøren af de enkelte dele blev strømforsyningen udskiftet (24 pins), men det gjorde ingen forskel. Siden blev det oprindelige bundkort ASUS P5GDC udskiftet med MSI'et - hvilket også var lige meget.

Alle wake's er slået fra, men ikke desto mindre starter maskinen hos dem, så der er et eller andet der kan tricke maskinen. Når jeg har maskinen stående, opfører den sig eksemplarisk uanset konfiguration.

Er der blandt læserne et godt bud på hvor jeg skal lede?

M.v.h.

Palle
Avatar billede pah2001 Nybegynder
21. august 2005 - 11:37 #1
ps
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. august 2005 - 11:45 #2
Et modem/netkort indstalleret i en PCI sokkel kan gøre det
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. august 2005 - 12:03 #3
Nogle netkort har også funktionen-wakeup
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. august 2005 - 14:29 #4
Ind i BIOS, og deaktivere WAKE ON LAN, som peet49 indikerer
Avatar billede pah2001 Nybegynder
21. august 2005 - 14:41 #5
"alle wake's er slået fra" - men peet49 indikerer at funktionen kan ligge på netkortet (onboard Marvel), hvilket lige skal checkes.
21. august 2005 - 18:57 #6
hmmm. Virker Ok hos Dig, men tænder umotiveret hos din nabo.
Hvad sker der hvis du hiver strømkablet ud, og sætter det i igen (Vent 10 sekunder)hjemme hos dig selv ?. Strater den så automatisk ?
hvis så: er der så under power options i "BIOS"  mulighed for at sætte hovrdan den skal opføre sig hvis den får tilført strøm, eller strømudfald ??
Så kan du jo prøve at sætte den til - Remain off.
Min mistanke er om de måske har nogle strøm problemer.
Sidder Computer, Skærm og evt printer på samme gruppe hos naboen ??
Avatar billede pah2001 Nybegynder
21. august 2005 - 22:41 #7
En kort status. Intet har indtil nu givet resultat, men har lige læst på MSI's forum, at en fyr skildrer nøjagtig samme opførsel. Det viser sig at hans Iriver mp3 afspiller laver ged i bios'en og så lever maskinen sit eget liv. Der lå sådan en sag ved siden af maskinen, så her ligger svaret muligvis! Begge bundkort har samme chipset og næsten identiske, så jeg håber det er den :-)
Avatar billede mrrius Nybegynder
22. august 2005 - 11:00 #8
reset din buios og start forfra
Avatar billede pah2001 Nybegynder
22. august 2005 - 15:48 #9
Bios er resat mere end en gang. I nat startede bæstet igen - har stadig ikke en fløjtende ide om, hvad der foregår. Mp3 afspilleren har ikke været tilsluttet. Jeg er meget tilbøjelig til at følge rogerrabbits tanke om strømproblemer, men hvordan kan jeg nagelfast fastslå det - deres to andre maskiner er bedøvende ligeglade.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. august 2005 - 23:16 #10
Den eneste måde du kan fastslå det, er at prøve med en anden PSU, evt. fra en af dem der virker upåklageligt.
23. august 2005 - 10:26 #11
evt. marginaler omkring powerknap, delvis kortslutning, eller monteret skævt.

Kører de 2 andre maskiner på samme stræmskinne ?
Avatar billede pah2001 Nybegynder
23. august 2005 - 14:06 #12
Har tænkt på det samme, men nu har den stået med strøm på hos mig i 18 timer - den tænder bare ikke.
De to andre maskiner kører ikke på samme skinne, men dog på samme gruppe.

Maskinen bliver nu sat til i den anden ende af huset hos for at se om den reagerer der. Gør den ikke, har de jo et strømproblem i den anden ende :-)