Avatar billede neess Nybegynder
19. august 2005 - 08:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Spare disk i raid5

Vi har en raid 5 kørende med 4 diske.
Controlleren er en hp smart array 641.
Når jeg går ind i bios på controlleren kan jeg ikke vælge at sætte den 5 disk som spare.
Jeg kan kun oprette et nyt drev som køre raid 0.

Er det muligt at få den sidste disk med i kæden, som en reserve disk ? og hvordan ?
Avatar billede buran Nybegynder
19. august 2005 - 09:57 #1
I følge manualen 38-39 side skulle det bare være at klikke på Spare Management -> Begin -> Vælge Arrayen -> vælge disken -> Next -> Finish -> Save -> OK

Dog lyder dette lidt for nent til du ikke selv skulle have fundet ud af det...men man kan jo haabe.

Expand Array er beskevet på side 35, men det er jo ikke helt det du vil, og så vidt jeg kan se behøvet den disk du vil have som Spare ikke være i Arrayet i forvejen (men jeg er ikke sikker).

manualen
(http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/CoreRedirect.jsp?targetPage=http%3A%2F%2Fh200007.www2.hp.com%2Fbc%2Fdocs%2Fsupport%2FSupportManual%2Fc00294139%2Fc00294139.pdf)
Avatar billede neess Nybegynder
19. august 2005 - 10:17 #2
Jeg har slet ikke det program installeret, har kun været inde i bios på controlleren. Må lige se om jeg ikke kan finde det omtalte program og installere det.
19. august 2005 - 19:05 #3
Det skulle være muligt at difinere spare drive via ORCA (Det du kalder controller BOIS). Dog er det ikke muligt at dele Spare Disken mellem flere RAIDsets, der skal du bruge ACU - Array Configuration Utility.
Jeg har lige skimmet denne manuael http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DocumentIndex.jsp?contentType=SupportManual&locale=en_US&docIndexId=179111&taskId=101&prodTypeId=329290&prodSeriesId=348488, vælg: Smart Array 641/642 Controller User Guide
Hvis du har installeret serveren mes Smart Start, så ligger ACU under HP system tools, eller du kan få fat i den via http://servernavn:2301.
Hvis du ikke har det installeret, kan du hente PSP = produkt support pack, til hvilken som helst proliant server. Hvis du vælger fuld installation, så vil PSP installere alle værktøjer.
Du kan bruge dette link til at finde det. http://h18023.www1.hp.com/support/files/server/us/family/model/4307.html?lang=en&cc=us
Jeg har bare taget en ML370 G3, men det er det samme for alle prolianter.

Array expansion / migration er kun understøttet hvis du har write cache modulet på.
Avatar billede neess Nybegynder
26. januar 2006 - 15:22 #4
smid nogle svar så der kan lukkes
30. januar 2006 - 09:11 #5
Ok, fik du det løst ?

Jeg er kommet i tvivl om dette passer. >> "Array expansion / migration er kun understøttet hvis du har write cache modulet på."
30. januar 2006 - 09:12 #6
svar :D
Avatar billede neess Nybegynder
30. januar 2006 - 09:19 #7
Jeps jeg fik det til at virke. installerede programmet og kunne ændre det fra windows af.
30. januar 2006 - 09:34 #8
Herligt.