Avatar billede dhbn Nybegynder
19. august 2005 - 03:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Stifinder og andre programmer starter med forsinkelse

Hej, jeg har følgende problem:

Når jeg starter Windows Stifinder (ved at trykke på Windowstasten+E) og visse andre programmer (ACDSee billedprogram eller Word ved at dobbeltklikke på en billedfil eller en dokumentfil), går der tit 5-10 sekunder, før programmet starter. I de 5-10 sekunder sker der intet usædvanligt - ingen overdreven aktivitet på harddisken, ingen voldsom cpu-aktivitet. Andre programmer kører videre som normalt. Efter de 5-10 sekunder åbner det pågældende program normalt.

Det er ikke hver gang, forsinkelsen optræder, men jeg kan ikke identificere bestemte faktorer, der har indflydelse på, om der er forsinkelse eller ej.

Jeg er 99% sikker på, jeg hverken har virus eller spyware (jeg kører Kaspersky Pro med udvidede databaser samt Ad-Aware og SpyBot). Hvad kan det skyldes, og hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak.
Avatar billede boxer Nybegynder
19. august 2005 - 06:58 #1
Har du kørt en diskdefragmentering?

Eller kan du tjekke denne og køre det du mangler:
http://www.arlet.dk/index.html?/langsomcomputer.htm
Avatar billede dhbn Nybegynder
20. august 2005 - 20:01 #2
Jeg defragmenterer jævnligt, så det er ikke problemet. Jeg har kigget på den hjemmeside, du nævner, men det handler vist mest om langsom opstart og spyware... som nævnt er jeg godt beskyttet mod vira og spyware, og min maskines opstart er hurtig nok - der er bare bestemte programmer, som indimellem starter med forsinkelse.

Det virker mere, som om der er en eller anden proces, der forsinker programmerne, når de skal starte. Jeg har forlængst tjekket de programmer og processer, der startes samtidig med Windows, og der er ikke noget, der ser mystisk ud eller kan undværes.
Avatar billede boxer Nybegynder
20. august 2005 - 20:15 #3
Det er godt nok lang tid. Tag en sikkerhedskopi af Prefetch mappen - den ligger i windows. Derefter slettes indholdet af mappen og der genstartes 3-4 gange.
Dette kan give en lidt hurtigere opstart af windows, men jeg ved faktisk ikke om det også berører opstarten af programmer.
Men vel et forsøg værd?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. august 2005 - 07:38 #4
Et mere 'forsøg':

Slet alle filer/mapper i følgende mapper (IKKE hele mappen, KUN alle filer/mapper I mappen)

C:\Windows\Temp\
C:\Documents and Settings\<Din bruger>\Lokale indstillinger\Temp\
C:\Documents and Settings\<Alle andre brugere>\Lokale indstillinger\Temp\
C:\Documents and Settings\<Din bruger>\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\
C:\Documents and Settings\<Alle andre brugere>\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\
C:\WINDOWS\Prefetch\

Tøm din "Papirkurv"

PS: Muligvis dette først:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. august 2005 - 07:40 #5
Har du nogle extra/underlige 'mapninger' af drev ell. lign. i stifinder ?

Jeg har oplevet er "bruger" som havde et (gammel) drevmapning til et Websted som ikke mere findes. Så skulle putter vente på 'timeout' derfra først...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. august 2005 - 07:44 #6
[Start][Indstilninger][Kontrolpanel][System]| fanen Advanceret | Miljøvariable | "Path" | Rediger.
Denne bør IKKE 'peje' på noget "langt" ude - typisk kun noget i C:\Windows\...
Avatar billede dhbn Nybegynder
26. august 2005 - 01:24 #7
Tak for alle bidragene... intet virkede... det viste sig at være programmet InstallShield, som var præinstalleret på min pc til opdatering af andre præinstallerede programmer, der var synderen. Nu har jeg geninstalleret skidtet, og problemet er forsvundet.

Her er et link til et installations/afinstallationsprogram, hvis andre skulle støde på samme problem:
http://consumer.installshield.com/kb.asp?id=Q111006