Avatar billede grook Nybegynder
17. august 2005 - 19:39 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Onboard grafik, 32 mb (128 mb)?

Jeg har lige købt ny bærbar computer i merlin (en siemens)

http://www.merlin.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=14&productid=23163

som i kan se står der højt og tydeligt at det er 128mb onboard... Men hvorfor skriver min computer at det kun er 32mb? Skal jeg selv ind og vælge hvor mange den skal køre med eller er det automatisk eller noget i den stil? Giv mig nogen idéer eller muligheder. På forhånd tak.

Mvh. Kasper Pedersen
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. august 2005 - 19:43 #1
Kan som regel indstilles i BIOS.
Avatar billede grook Nybegynder
17. august 2005 - 19:45 #2
tak.. jeg skal kigge efter
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. august 2005 - 19:48 #3
I samme forbindelse: Hvis du 'kun' skal bruge putter til alm. ting og ikke til programmer (læs:spil) som absolut SKAL bruge alle 128Mb RAM til SKÆRMKORTDELEN - ja så lad den være på 32Mb eller evt. 64Mb. Så får du det mere RAM at kaste runt med i PROGRAMMERNE. Det har jeg gennemført flere steder hos putter som IKKE skal bruges til sådanne programmer (læs:spil). Hvilket iøvrigt bevirkede at deres Videoredigering gik lidt bedre - ifølge bruger...

Det er ulempen/fordelen ved Shared/Delt GrafikRam ...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. august 2005 - 19:49 #4
Avatar billede boxer Nybegynder
17. august 2005 - 19:50 #5
Ifølge: http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/103/1870003972.pdf
står der "up to 128MB"
Derfor er mit gæt at den bruger 32MB af den "shared" hukommelse, men hvis der er behov for det kan den max. tage 128MB.
At hukommelsen er "shared" betyder at den låner hukommelse af rammene - i dit tilfælde 512MB. Derfor vil det ikke være særligt hensigtsmæssigt at den hele tiden bruger 128MB. Derfor er mit gæt at den tilpasser sig behovene.

Prøv evt. at tjekke det når du afspiller en film.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. august 2005 - 19:57 #6
... jeg har aldrig hørt/læst om at den DYNAMISK kan allokere SKÆRMRAM (her:32-128mb) efter behov ?
Kun at det vil være defineret i BIOS.
Og/eller et specielt util program øremærket til den 'putter' ?

Så hvis du definere 128b i BIOS og kun bruger eks 8Mb (hvor meget skærmram kræver et Word/Excell dokument i sort/hvid - tihi) - ja så 'tabes' jo 120Mb til ingen nytte...
Avatar billede grook Nybegynder
17. august 2005 - 20:44 #7
tak for hjælpen venner :) så steg min viden sku også lige indenfor den kategori..smid et svar og modtag points

Mvh. Kasper
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. august 2005 - 20:52 #8
ping...

Ka' forstå at du FANDT et punkt i BIOS ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. august 2005 - 21:07 #9
grook> husk dine gamle spørgsmål, ok? :)
Avatar billede grook Nybegynder
18. august 2005 - 19:34 #10
var igang med at dele points ud til de gamle.. men har været for meget inaktiv.. derfor.. så jeg kan ikke gå ind på dem mere :(
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. august 2005 - 19:42 #11
Hvad skulle der være "galt" med disse:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=grook&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp

http://expfaq.1go.dk/?id=63#hvad_betyder_flagene

(Ellers læg selv et [svar] og efterfølgende [Accepter]) ...

Takker for Point...