Avatar billede freddy04 Nybegynder
17. august 2005 - 15:16 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

To hurtige

To hurtige begynder spørgsmål:

- Kan man læse kun 1 tegn ind i JAVA i stedet for en hel tekst string? f.eks. hvis en bruger skal svar j/n til noget ?

- hvordan kalder man en metode i en klasse i en jar-fil ? jeg har importeret klassen, men hvad skriver jeg når jeg vil kalde metoden, den kan ikke genkende metodenavnet
Avatar billede sondergard Nybegynder
17. august 2005 - 15:27 #1
Hvad indlæser du fra?

Når klassen er importeret bør du bare kunne skrive metodens navn. Skriver den bare at den ikke kan finde metoden?
Avatar billede freddy04 Nybegynder
17. august 2005 - 15:37 #2
ja jeg har en jar fil i samme bibliotek. Så skriver jeg
import jarfilnavn.klassensnavn    øverst, og så kalder jeg metoden med metodenavn(); længere nede i en klasse. måske der er noget andet galt
Avatar billede sondergard Nybegynder
17. august 2005 - 15:55 #3
I samme bibliotek...? Som dit program? For så er det nok fordi classpath ikke er sat op til at finde den?
Avatar billede freddy04 Nybegynder
17. august 2005 - 16:15 #4
når jeg skriver hele "stien" i kaldet, altså jarfilnavn.klassenavn.metodennavn() får jeg fejlen non-static method cannot be referenced from a static context
Avatar billede freddy04 Nybegynder
17. august 2005 - 16:16 #5
hvad med enkelt-tegns indlæsning, kan man det i java? eller er det kun en hel string
Avatar billede freddy04 Nybegynder
17. august 2005 - 16:26 #6
Altså: Jeg har en jar-fil hvori der er en klasse med en metode som jeg gerne vil kalde i en anden forbindelse.

Jeg har så lavet en: import jarfilnavn.klassenavn og senere kaldt den med metodenavn();

Men kan ikke få det til at virke...
Avatar billede freddy04 Nybegynder
17. august 2005 - 16:27 #7
jeg compiler med: javac -classpath ./;jarFil.jar minFil.java
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
17. august 2005 - 17:07 #8
Hvis metoden du prøver at kalde ikke er statisk, skal du ha' oprettet en instans af den klasse den ligger i:

jarfilnavn.klassenavn klasse = new jarfilnavn.klassenavn();
klasse.metodennavn() ;
Avatar billede sondergard Nybegynder
17. august 2005 - 23:15 #9
Mht indlæsning af enkelttegn - hvordan indlæser du så? Fra en inputstream eller en inputboks eller hvad?
Avatar billede freddy04 Nybegynder
18. august 2005 - 02:39 #10
hmm ja det virkede faktisk, lidt underligt metoden gør ikke andet end at gemme en fil. Jeg må vist hellere få læst lidt om det med statisk eller ej.

Jeg indlæser helt enkelt med scanner(system.in) fra kommandoprompten
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2005 - 15:43 #11
hvis du vil læse tegn enkeltvist skal du nok ikke bruge din Scanner men bare
bruge System.in.read()
Avatar billede freddy04 Nybegynder
19. august 2005 - 09:01 #12
ok, tak - smid et svar
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
19. august 2005 - 09:07 #13
Hvem?
Avatar billede freddy04 Nybegynder
19. august 2005 - 14:11 #14
nårh ja, det må vel blive mikkelbm og arnev, det var i hvertfald de konkrete svar der løste mine kvaler :-)
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
19. august 2005 - 14:13 #15
Det får du så :)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2005 - 14:20 #16
.