Avatar billede nmnm Nybegynder
16. august 2005 - 23:46 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problemer med boot til raid-harddisk under xp-installation

Jeg har købt en ny harddisk, som jeg nu vil placere min xp-installation på. Det volder mig dog en del kvaler, da min standard-bootdisk ikke finder harddisken, på trods af at den ser ud til at fungere fint (bliver fundet i den særlige raid-bios). Jeg har derfor ikke fået formatteret den endnu. Skal jeg bruge en speciel bootdisk, eller er der muligvis problemer med harddisken?
Avatar billede nmnm Nybegynder
16. august 2005 - 23:48 #1
Har muligvis selv fundet ud af det... fdisk! men den viser alligevel ikke den fulde størrelse. Har jeg problemer?
Avatar billede haverslev Novice
16. august 2005 - 23:51 #2
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

Brug din din XP cd til at installere med, husk du skal have minimum SP1 installeret for at kunne "håndtere" drev over 137Gb - hent SP2 istedet:
Formatering / nyinstallation af Windows xp:

Din bios skal stå til at være first boot device på cd rom drevet .  For at komme ind i BIOS, tryk på ”Del”knappen under opstart – gå ind under menu "Advanced Setup” og vælg cd-rom som 1.boot device.                                    Tryk herefter på ”F10” for at gemme/save.
Kan du ikke boote på dit cd-rom drev eller ikke vil pille inde i bios, kan du hente 6 stk. bootdisketter til Windows Xp.
1: Nu skulle du kunne boote op på din Windows XP cd

2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du vil kører dualboot.

5:Og nu fortæller den dig, der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en (R = Repair) - tryk på L.

6:Og den går i gang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

7:Efter ca. 40 minutter vil du igen være køreklar med en helt ny installation af Windows xp.

OBS: Husk at slå den indbyggede firewall til og hent alle Windows updates efterfølgende.
Det en god ide at have downloadet SP2 og have den liggende på et andet drev eller brændt ud på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet - (kun hvis din Windows XP-CD IKKE er incl. SP2)

SP2 kan hentes her:
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/SP2_Default_sp2.asp
eller her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede inglenook Praktikant
16. august 2005 - 23:54 #3
Hvor stor er disken ? Har af og til hoert om harddiske paa feks. 200Gb der kun vises som feks. 127GB. Det er som regel et BIOS problem. Proev at installere den nyeste BIOS for dit bundkort, saa virker det sikkert...
Avatar billede inglenook Praktikant
16. august 2005 - 23:59 #4
ok, haverslev var hurtigere. Er dog vaeldig interesseret i at hoere hvorfor han tror det er en SATA disk. Det syntes jeg ikke jeg laeste nogen steder...? (re. http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm...)
Avatar billede haverslev Novice
17. august 2005 - 00:02 #5
inglenook > gik udfra han kører raid / sata ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. august 2005 - 00:04 #6
Det er ret væsentligt, om du skal anvende RAID eller ikke.

Er der mere end 1 disk koblet til raidkontrolleren, og skal de virke som 1 disk, skal du anvende RAID, ellers ikke.

Så hvordan har du tænkt dig, at den skal fungere ? ? ?
Avatar billede inglenook Praktikant
17. august 2005 - 00:06 #7
fair enough, men mange bundkort faas jo ogsaa med standard IDE raid. (dog normalt kun RAID 0 og RAID 1) Skidt med det, blev bare lidt forvirret ;-)  Gaar paa 'stand-by' nu.
Avatar billede nmnm Nybegynder
17. august 2005 - 00:19 #8
Jeg vil ikke køre raid. Håber også den viser den rigtige størrelse, når det hele engang er installeret... Da det er en ny disk, kan jeg vel ikke installere med de seks xp-boot-diske? I hvert fald skal jeg jo have formateret harddisken først, og det er den i gang med i øjeblikket. Derefter installerer jeg med en almindelig bootdisk og så winxp\i386\winnt-filen. Jeg vender tilbage med meldinger hvis der skulle komme problemer, men som sagt er der vist 10 minutters formatering endnu.
Avatar billede mrrius Nybegynder
17. august 2005 - 09:47 #9
Du skal copiere raid controler driverne , fra den cd-rom du fik med til motherboardet, over i en floppy disk.
(det ser ud til at vi igen skal til at have floppy disk i computeren , med alle raid controlerne)
Boot på Windows xp cd-romén.
Når raid du når til raidcontroleren, så vil den spørge efter en driver. sæt den i floppy drevet, og installere raid driveren.
Så fortsætter du med at installere windows , som sedvanlig.
Når windows er installeret , så er det vigtigt at du får downloadet windows service packs, så får du nemlig bagefter lov til at paratitionere resten af harddisken , som windows ikke kunne finde under installationen
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. august 2005 - 10:01 #10
Hvilket bundkort har du ? ?

Når du ikke vil køre med RAID, så skal RAID disables i BIOS, så RAID BIOS ikke kommer frem.
Avatar billede mrrius Nybegynder
17. august 2005 - 11:08 #11
det er sata controleren som ber om en driver, som den ber om på en diskette.
Avatar billede nmnm Nybegynder
17. august 2005 - 12:55 #12
Jeg kan ikke boote fra cd'en, derfor den lidt snørklede arbejdsgang... Og efter formateringen var det ikke nødvendigt med Raid-drivere, så jeg kunne gå igang med installationen. Og med raid-bios mente jeg ikke at jeg kører raid, men bare der hvor det er muligt at aktivere raid, og hvor jeg vælger hvad der skal bootes på. Men altså ikke den "gamle" bios med tusind indstillinger for strømstyring osv.
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. august 2005 - 23:39 #13
Hvis der under opstart (BOOT) kommer en RAID BOOT side, så er det fordi, at RAID er aktiveret i BIOS. Hvis den ikke er aktiveret, så kommer der ikke en RAID BOOT side frem.

Når RAID indgår i den menu, hvor du kan vælge hvad der skal bootes på, tyder det på, at RAID er aktiveret i BIOS.

Grunden til jeg spurgte til bundkortet, er fordi, at Intel chipset, med ICH 5, 6 eller 7 southbridge ikke behøver en SATA driver, for at installere systemet på en SATA disk.

Der er forskel på en RAID driver, og så en SATA driver, og skal du ikke anvende RAID, så skal du ikke have en RAID driver installeret.

Og har du ovennævnte chipset på dit bundkort, så behøver du ikke en SATA disk driver (har intet med RAID at gøre).
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. august 2005 - 11:41 #14
jammen det han kalder for raid bios er da bare sata controlerens...
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. august 2005 - 12:20 #15
Det er jeg godt klar over, men jeg vil nu kalde det det modsatte. EN RAID kontroller der kan håndtere SATA diske uden RAID.

Hvilket bundkort har du ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Avatar billede nmnm Nybegynder
24. august 2005 - 14:36 #16
jow