Avatar billede clarion Nybegynder
16. august 2005 - 21:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

eXtreme Programming

Hej.

Er der nogen der har kendskab til steder hvor der arbejdes efter udviklingsfilosofien eXtreme Programming?

Mvh
Clarion
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2005 - 22:26 #1
ren XP ?
Avatar billede madschristensen Nybegynder
17. august 2005 - 07:04 #2
Vi benytter af og til elementer. Bl.a. par programmering.
Avatar billede clarion Nybegynder
17. august 2005 - 08:50 #3
Hej Mads og Arne.

Ikke nødvendigvis ren XP. Gerne dele af det. Jeg har læst bogen(introduktion til eXtreme Programming) og syntes at kunne trække mange paralleller med min hverdag, omkring problemstillingerne.

Så jeg er interesseret i at høre om hvilken erfaring andre har med XP.
F.eks. automatisk testcases forvirre mig; Hvis de skal være automatiske skal de programmeres. Hvordan tester man så om testen virker ???? Test er jo altid det store problem. Så jeg er meget interesseret i at høre hvis der nogen der har gode ideer omkring testcases.

Mads: Hvad er jeres erfaring med parprogrammering? Fungere det, både for ham ved tastaturet og ham ved siden af? (Læs ham/hende, selvfølgelig).

Mvh
Clarion
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2005 - 09:03 #4
Regelmæssig automatisk kørsel af testcases er efterhånden helt standard uanset
om man er specielt XP orienteret eller ej.

Test cases som siger fejl selvom der ikke er fejl bliver jo i sagens natur
hurtigt opdaget.

Test cases som ikke siger fejl selvom der er fejl er sværere at opdage. Men
man kan bl.a. skrive test cases mens selve koden kun er stubs og se at de
så giver fejl.

(hvis du er interesseret i de mere tekniske detaljer så har jeg skrevet nogle
artikler om JUnit, NUnit, Ant og NAnt som typisk er nogle af de værktøjer som bruges)

Jeg har aldrig prøvet pair programming i praksis.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
17. august 2005 - 09:42 #5
Vores erfaring er egentligt god. Syntax bliver mere fejlfri, men også logik har været på plads hurtigere. Som regel, har vi een fast på tasterne. Vi skifter altså ikke umiddelbart rundt. Ikke desto mindre, har vi begge godt udbytte af programmeringen.
Avatar billede clarion Nybegynder
21. august 2005 - 15:23 #6
Hej.

Det lyder rigtig interessant. Trods mange år i IT-miljøet er det først fornyeligt jeg er løbet ind i begrebet XP.

Arne, jeg vil meget gerne læse dine artikler. Ligger de her på eksperten.dk eller ..?

Jeg skal have læst læst delen af bogen igennem igen, så kan det være jeg får flere spørgsmål.

Mvh Clarion
Avatar billede arne_v Ekspert
21. august 2005 - 15:30 #7
XP er heller ikke så gammelt

som jeg husker det startede det i 2000-2001

[hmm - Becks bog er faktisk fra 1999]

ja de artikler ligger her på E

http://www.eksperten.dk/artikler/81
http://www.eksperten.dk/artikler/607
http://www.eksperten.dk/artikler/54
http://www.eksperten.dk/artikler/637

bemærk at de artikler handler ikke om hverken XP eller test first eller
test driven development

de handler om hvordan man rent praktisk skriver koden
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2005 - 20:57 #8
tid at få afsluttet ?

og et svar fra mig
Avatar billede clarion Nybegynder
30. september 2005 - 11:40 #9
Ja, undskyld.

Jeg var kommet fra det igen. Tak for hjælpen.

Mvh
Clarion