Avatar billede l34rn Nybegynder
16. august 2005 - 20:50 Der er 20 kommentarer

Fra avi til dvd

Hej

Jeg har kigget rundt omkring i de forskellige tråde ang dvd brænding, men kan ikke rigtig finde ud af det.

Håber her er en venlig sjæl som kan hjælpe.

1. Det jeg ønsker er en "step by step" guide til hvordan man konvertere en .avi fil så den kan brændes som en dvd.

2. Hvad hvis filen som skal brændes som dvd består af 2 avi  filer (ca. 700mb pr fil)? Kan det lade sig gøre at brænde den på én dvd?

3. I tilfælde af at der skal undetekst på filmen, hvordan sættes den på (underteksten er i srt format).

På forhånd tusind tak!
Avatar billede bartz Praktikant
16. august 2005 - 20:54 #1
Boxer har lige lavet en fin artikel.. Måske kan du bruge den.. Skal lige siges point går til ham, hvis den hjælper dig.

Da jeg selv og en del andre brugere af Eksperten har haft lidt problemer med at konvertere en AVI fil til en brugbar DVD, har jeg besluttet at skrive en artikel om emnet.

Du skal bruge 2 programmer:

WinAVI Video Converter:
http://www.winavi.com/video-converter.htm
Programmet koster ca. 30 USD men kan også downloades som en prøveversion. Du får et vandmærke i den konverterede fil, men du kan stadig se om du synes kvaliteten er god nok til du vil investere i programmet.

NeroVision Express 3:
En del af Nero 6 som i øvrigt kan mange andre ting end det vi skal bruge. Der kan downloades en prøveversion herfra:
http://www.nero.com/eng/nero-prog.php
Du skal bruge pakke 1 og 2

Hvis du er interesseret i at få den danske version af Nero, kan du hente sprogpakker her:
http://www.nero.com/eng/sp_file.php?spla=dan
Du skal bruge pakke 1 og 2

Sprogpakkerne skal selvfølgelig installeres til sidst. Der er en del som i forvejen har Nero – de kan bruge ovenstående links til at opdatere og få den nyeste version. Jeg finder selv sprogpakkerne ganske nyttige.

Så er vi klar til at begynde konverteringen. Først opretter du en mappe som din konverterede DVD skal placeres i. Start WinAVI Video Converter – du vil sandsynligvis få en besked om at du mangler en RealMedia codec samt Quick Time codec. Det skal bare ignoreres.
Klik på knappen ”DVD” og vælg den AVI du ønsker at konvertere.
Nu skal du vælge ”select output directory”. Du vælger den mappe du oprettede til formålet.
Så mangler vi ”select output format”. Du vælger DVD og klikker på ”Advanced”.
Du får nu de indstillinger jeg bruger:
Prik i ”constant video quality”.
Quality = Highest
Lige derunder står der nogle standardindstillinger som jeg ikke har haft behov for at bruge. De er knap så synlige som de indstillinger vi lige ha rettet:
Size = 1013 MB
Number of discs = 1
Disk capacity = 4300 MB

Output setting:
Flueben I “set chapter length” = 150 (Dette er også en standardindstilling)

Target format = PAL
Aspect ratio = Auto

Preference = By quality

Bitrate = 192000

Flueben i “Enabled DirectAC3”

Klik på OK. Klik på OK igen og konverteringen går igang. På en AMD 3200XP med 1024 MB ram tager det en lille ½ time.

Når konverteringen er færdig lukker du WinAVI og starter NeroVision Express.

Du vælger Brænd DVD og DVD-video. Vælg Tilføj videofiler.
Nu skal du ind i VIDEO_TS mappen og vælge følgende filer: VTS_01_1 + VTS_01_2 osv. Hvis filtypen står som ”Alle understøttede videofiler”, markerer du dem alle og klikker på ”åbn”
Nero vil sandsynligvis spørge dig om du vil behandle filerne som en enkelt fil og det svarer du OK til. Ellers vil filmen blive delt op i samme antal som de filer du tilføjer. Der vil gå et par minutter mens filerne tjekkes.

Klik nu på knappen ”Mere” og ”Videovalg”
Under fanen Generelt vælger du:
Videomåde = Danmark [PAL]
Flueben i Aktiver SmartEncoding af video- og lydmateriale

Under fanen DVD-video vælger du:
Formatforhold = Automatisk
Kvalitetsindstilling = Høj kvalitet
Prøveformat = Automatisk
Bitrate og Opløsning kan du ikke rette på.
Indkodningsmåde = Høj kvalitet (2-Pass VBR)
Lydformat = Automatisk

Skulle du få lyst til at lege lidt med størrelsen og kvaliteten, kan du under ”Kvalitetsindstilling” vælge brugerdefineret. Så får du mulighed for at lege med Bitraten og Opløsningen.

Klik på OK og derefter NÆSTE.
I Sidehoved kan du skrive hvad filmen hedder. Som sagt behandler jeg ikke Menuer i denne artikel.
Klikker du på knappen MERE, får du mulighed for at vælge om DVD’en skal starte med menuen eller starte filmen når den indsættes i din DVD afspiller.
Klik på NÆSTE 2 gange og til sidst BRÆND.
Det er afhængigt af din brænder hvor lang tid det tager.

Tillykke – Du har nu en DVD som kan afspilles i de fleste DVD afspillere. Jeg går ud fra at du brænder på en skive som din DVD afspiller kan klare.

NeroVision Express kan faktisk klare hele opgaven selv. Men resultatet bliver ikke altid lige godt. Der kan opstå problemer med at lyd og billede ikke er synkron.

Håber du får glæde af denne artikel.
MvH Boxer

Undskyld Boxer :/. Du må gerne få point..
Avatar billede boxer Nybegynder
16. august 2005 - 21:04 #2
Fin artikel :o) Det er helt okay.

Til spørgsmål nr. 2
Ja de kan godt lade sig gøre men kvaliteten vil nok blive lidt ringere. Men prøv ad. Du kan se på resultatet om det er tilfredsstillende.

Du konverterer bare begge filer som beskrevet. Derefter omdøber du VTS_01 filerne (også kaldet DVD film hvis guiden er fulgt) fra avi nr2 så numrene kommer lige efter numrene fra AVI nr1.
Avatar billede boxer Nybegynder
16. august 2005 - 21:06 #3
Derefter ligger du alle DVD film filerne i samme mappe og bruger Nero til at lave DVD'en.
Avatar billede boxer Nybegynder
16. august 2005 - 21:07 #4
Her kan du finde andre guides også til undertekstning, men det er lidt kompliceret.
http://www.piratgruppen.org/guides.php3#film
Avatar billede jokkejensen Novice
16. august 2005 - 21:36 #5
undertekstning er ret nemt med www.dvdsanta.com ... den fikser det hele, konverterer og smider undertekster på...

Man skal ikke gøre tingene sværer end de er.. :)
Avatar billede l34rn Nybegynder
16. august 2005 - 21:45 #6
Det er virkelig en go artikel! :) Mange tak for de hurtige svar.. Jeg er ved at prøve, så må jeg se om det også lykkes for mig..

En ting jeg er ikke forstår er, når jeg har de 2 filer som skal på samme dvd. ( Jeg konvertere de 2 filer nøjagtig som indstillingerne for oven) hvordan kan det så være på dvd'en, vil der være plads nok? eller skal jeg ændre på indstillingerne?
Avatar billede boxer Nybegynder
16. august 2005 - 21:47 #7
Ja du kan tilpasse størrelsen i Nero men du skal prøve dig lidt frem.

Afsnit fra artiklen:
"Skulle du få lyst til at lege lidt med størrelsen og kvaliteten, kan du under ”Kvalitetsindstilling” vælge brugerdefineret. Så får du mulighed for at lege med Bitraten og Opløsningen"
Avatar billede boxer Nybegynder
16. august 2005 - 21:48 #8
Jeg vil anbefale dig at bruge 2 DVD'er da det ellers vil gå for meget ud over kvaliteten.
Avatar billede l34rn Nybegynder
16. august 2005 - 22:16 #9
Vil lige høre om jeg kan bruge Nero 6 Ultra edition og foregår det på samme måde som beskrevet for oven?
Avatar billede boxer Nybegynder
17. august 2005 - 06:39 #10
Ja det kan du. NeroVision Express er en del af Nero 6. Det er muligt at du skal opdatere først. Det kan du gøre via linket:
http://www.nero.com/eng/nero-up.php
Avatar billede thorkil1 Nybegynder
17. august 2005 - 11:23 #11
en måde at gøre det hvis det skal være godt er at købe et pinnacle videokort - enten den med en konverterbox eller en seperat konverterbox ekstra - koster vel alt i alt mellem 1000 og 2000 kroner
Avi -filer hentes direkte ind i programmet - to film kan sættes på en linie. I programmet kan laves menuer ect - og dvd´ere kan brændes direkte ud fra programmet. Meget nemt og fixt - og det hele i en pakke - og i den kvalitet der ønskes.
Avatar billede uffesteenberg Novice
17. august 2005 - 13:10 #12
PS: Når du konverterer (fra avi etc) i WinAvi så kan du allerede dér lægge undertekster på. Hvis filmen f.eks. hedder "minfilm.avi", så skal underteksten hedde "minfilm.srt" (eller .sub, hvis det er en sub-fil). Når du konverterer lægges underteksten permanent på filmen (du skal dog vist have installeret vobsub-programmet)... fungerer fint!!
Avatar billede l34rn Nybegynder
17. august 2005 - 22:16 #13
Nu har jeg brændt 1 dvd-video men der er nu opstået et andet problem.
Dvd'en kan kun afspilles på 1 ud af 4 dvd afspillere, hvordan kan det være?

Jeg har gjort følgende:
1. Fremgangsmåde efter artiklen
2. Brugt denne guide http://www.dvdrip.dk/article.php?sid=43 til at sætte undertekst på.
3. Brændt dvd'en i Nero
Avatar billede boxer Nybegynder
17. august 2005 - 22:32 #14
Måske kan DVD afspillerne ikke klare det format de er brændt i. De fleste nye afspillere kan klare det.
Hvis de er brændt på en DVD+R og afspilleren kun understøtter DVD-R
Avatar billede l34rn Nybegynder
17. august 2005 - 22:46 #15
Kan det være fejl i brændingen for DVD'en er brændt på DVD-R og mine afspillere kan godt afspille andre DVD-R skiver?
Avatar billede boxer Nybegynder
17. august 2005 - 22:50 #16
Hvis du stadig har filen uden undertekst kan du prøve at konvertere og brænde den.
Avatar billede l34rn Nybegynder
18. august 2005 - 01:54 #17
Jeg har nu udført samme fremgangsmåde som før, og denne gang virker det "næsten"..

Filmen "lagger" en lille smule og lyden passer ikke helt til filmen (lyden er for langsom) hvad kan problemet være?

Er det fordi jeg ikke må anvende computeren mens jeg er ved at konvertere?
Avatar billede boxer Nybegynder
18. august 2005 - 07:46 #18
Det er muligt, men jeg ved det ikke med sikkerhed.
Du bruger vel WinAVI til at konvertere?
Prøv igen men denne gang sætter du flueben i "Split output file" under Advanced efter du har tilføjet filen i WinAVI.
Avatar billede boxer Nybegynder
26. september 2005 - 13:21 #19
Fandt vi ud af det?
Avatar billede pos51 Nybegynder
07. marts 2006 - 16:56 #20
prøv at hent dette program det bruger jeg det laver avi om til video_ts DivxToDVD
det er sku fint til mit brug