Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 12:55 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Windows hænger under boot up.

Hejsa alle i kloge hoveder...

Jeg har brug for nogle gode råd, da min computer har sat sig i cpu'en, at den ikke vil starte mit nyinstallerede windows XP op.

Her er hele historien:

Først var der min computer, og den begyndte med først en enkelt gang at hænge under opstarten, på den skærm hvor den blå streg fiser hen over skærmen, og windows XP logoet står, du ved, inden man kommer til login delen.
En genstart fixede det.
Så skete det igen, og den ville så først starte op efter jeg havde haft den startet op i safe mode med networking.
Så skete det igen, og igen, og igen, indtil til sidst ville den heller ikke starte op i safe mode, men hang hver eneste gang.

Så prøvede jeg nogle forskellige ting min mand fandt på nettet, såsom at disable mup.sys, at slå det indbyggede lydkort fra, og endelig at formatere, og geninstallere windows.

Første gang efter reinstall virkede den fint. Så crashede computeren 1 gang, og du hjælpe mig om den ikke begyndte på hængeriet igen.
Denne gang virkede det at lave en system restore (jeg bliver klogere hver gang) og efte en enkelt tur i safe mode med networking, er jeg nu på min brugerkonto igen.

Men, jeg tror ikke en dut på at den er holdt op med det her fis, og jeg vil gerne finde ud af præcis hvad det er, der gør at den laver det her halløj. Er det min harddisk der er ved at dø, er det mit grafikkort, eller dens driver som spasser ud, eller er det noget helt andet som gør sig gældende? Og mest vigtigt, hvordan hulen finder jeg ud af hvad det er der foregår så jeg kan rette det.
SKriv hvad i har brug for af informationer om mit system, og så skal jeg nok smide dem efter jer.
Avatar billede screem_brille Novice
16. august 2005 - 12:58 #1
1 kontroller for varme / køleren (om den er fyldt med skidt og støv), 2 kontroller at ram virker (kan gøres emd memtest86 fra memtest86.com)
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 13:05 #2
Vi starter lige med data om mit sytem:

ASRock K8upgrade 760gx Sk754 matx bundkort
AMD athlon 64 3000+ clawhammer 512 kb cpu
Coolermaster dk8-7152D-01 AMD Athlon 64 køler til cpu
Kingston valueram 512 DDR PC2700 PC333  x2 Ram
Miditower 2N ATX gaming case sølv, 300 watt, tower
Club 3D ATI 9600pro 256mb ddr tv-dvi grafikkort.
To harddiske, en på 14, og en på 80 gig, styresystemet er win xp pro, installeret på 14 gig hd'en.
Drivere er taget direkte fra producentens hjemmeside, og skulle være de sidste nye til hele baduljen.
Ellers noget? Jeg kører med AVG antivirus, en router, ingen firewall, SP1 på win xp, og microsoft antispyware, samt spybot til beskyttelse. Alt sammen opdateret.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 13:05 #3
Vil varme kunne forklare at den ikke vil starte op i normal tilstand, men godt i fejlsikret?
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 13:09 #4
Hvad angår memtest. Jeg har ikke noget A drev, og jeg har heller ikke nogen brænder. Så den kan jeg vist godt opgive.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 13:14 #5
Køleren er ikke støvet eller beskidt, i hvert fald ikke noget der burde påvirke dens effekt. Og når jeg har haft computeren tændt i lang tid, og så tjekker temp i bios, står den på omkring 45 grader. Er det for meget?

Jeg tør ærligt talt ikke genstarte computeren alt for hulens mange gange, for jeg er ikke sikker på at lortet vil starte igen, hvis jeg slukker den....
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 13:16 #6
Hvad med at installere XP SP2 ? ?
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 13:18 #7
Det havde jeg i sidste forsøg, og det gjorde absolut ingen forskel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 13:22 #8
Og du er ikke koblet til nettet når du installere XP ? ?
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 13:23 #9
Jo, det er jeg.
Hvorfor?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 13:26 #10
Når man nyinstallerer XP bør man ud over XP CD også have XP SP2 og chipsetdrivers på cd.

Man kobler så fra nettet, og installerer XP. Installerer Chipsetdrivers. Installerer XP SP2. Først derefter bør man koble til nettet, og installerer alle de andre drivers og programmer.

Det er for at forhindre indtrængen i dit system fra nettet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 13:27 #11
Du skal selvfølgelig også have noget antivirus/firewall op at køre inden du kobler på
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 13:30 #12
ja. jeg er godt klar over sikkerhedsrisikoen ved at have et ubeskyttet sytem. Man skulle måske bare ligesom synes at routerens firewall burde holde de værste ting ude mens formateringen og installeringen foregår, og de første ting jeg installerer er rent faktisk chipset drivere, og antivirus på computeren, inden jeg overhovedet overvejer at åbne en IE.
Hvilken virus tænker du da på, som kan forhindre min comp i at starte op i alm tilstand, men ok i fejlsikret? Og hvordan kan det være at den startede fint nok op de første par gange, men efter et crash fra et spil er begyndt på det med at hænge igen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 13:41 #13
Det ved jeg ikke off-hand, men du skulle måske overveje, at lave en helt ny installation med formatering. Installer chipsetdrivers ,XP SP2 og noget antivirus/firewall. Derefter alt det andet.

I fejlsikker tilstand er det kun de aller mest nødvendige drivers der bliver loaded, så når den gerne vil dette, men ikke normalt, kan det være i de ikke loaded drivers, eller deres tilhørende hardware at problemet er.

Onde tunger påstår at en ubeskyttet PC har en gennemsnitlig levetid uden virus eller andet snavs på ca. 20 sekunder. Jeg tror det er vildt overdrevet, for jeg tror snarere der er tale om minutter.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 13:48 #14
Eh. Jeg har lavet en helt ny installation, med formatering og hele svineriet. Jeg har faktisk formateret begge mine harddiske, for at være på den sikre side, og har endda også lige installeret sp2.

Jeg beklager meget, men jeg tror simpelthen ikke på at det er en virus der gør sig gældende, da jeg så ligesom ville have haft problemet med det samme, og ikke dagen efter installationen... Problemet kom først igen, da min comp crashede under et spil. Desuden burde min mands computer i så fald have det samme problem, da vi kører med samme hardware, og beskyttelse af software, og det har han ikke. Hans computer kører fint og fremragende.

Jeg hælder mest til enten en harddisk fejl, eller en fejl med grafikkortet eller driveren, men jeg ved ikke hvordan man tester det.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 13:59 #15
Har du USB devices hægtet på, så kan det være dem der får systemet til at hænge !
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 14:09 #16
Nix, ikke et eneste. Mit keyboard kan køre usb, men er sat på det alm. stik istedet, men en adapter.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 14:10 #17
men = med
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 14:23 #18
Du kan checke disken ved at:

Stifinder > højreklik på drevet (givetvis c:) og vælg Deling og sikkerhed > klik på fanebladet Funktioner > Klik på undersøg nu > marker både Ret fejl i filsystemet automatisk og Søg efter/genopret beskadigede sektorer > tryk på start

Den vil helt sikkert bede dig om at få lov til at genstarte, og det gør du, og på denne genstart vil den afsøge disken for fejl.

Finder den fejl på de steder, hvor kritiske filer ligger, kan du være nødt til at lave en geninstallation efter den er færdig. Med andre ord, så kan du ikke være sikker på, at systemet kører upåklageligt når den er færdig.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 15:08 #19
Jeg har kørt en fuld chckdsk, og den fandt så vidt jeg kunne se, absolut ingenting. Alting startede op som de plejer, hvilket får mig til at drage et lettelsens suk, da den normalerweiser ikke opfører sig tilnærmelses vis så pænt.Og jeg tror ikke på at den bliver ved med at opføre sig så pænt.

Men da det ikke er harddisken, så er det måske grafikkortet eller driverne der er synderen...
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 15:13 #20
Så er den da udelukket.

Og den vil godt starte nu, eller hænger den stadig ? ?

Går den ned, så kan du deaktivere automatisk genstart, for så vil den skrive hvorfor den er ked af det.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 15:16 #21
Tjah, for at finde ud af det, er jeg nødt til at genstarte den et par gange. Selve computeren kører som sådan ok, så længe det ikke involverer at blive bootet. Det kan den ikke li. SÅ længe den er tændt, og kører, er alt i orden. Bliver den slukket, og startet op igen,så er fanden løs.

Men jeg vover pelsen, og prøver at genstarte den en fire fem gange, for at se om den er hjemme nu.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2005 - 15:21 #22
Jeg tror godt at du kan regne med at det er hardware fejl, har du mulighed for at prøve med et andet grafikkort og et andet netkort??
Avatar billede screem_brille Novice
16. august 2005 - 15:22 #23
nogle kondensatorer på bundkortet der er bulede / misfarvede i toppen ?
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 15:24 #24
I teorien kan jeg godt prøve med et andet grafik kort. Min mands computer er fuldstændigt magen til min hardware mæssigt, og skulle derfor kunne fungere som reservedele til min.. (jeg er ond, og jeg ved det)
Netkortet er et onboard, men jeg kan sikkert finde et billigt ethernet kort et eller andet sted, og prøve det i stedet.

Men lige nu starter den fint nok op, de 3 gange jeg genstaretede computeren. JEg laver et windows restorepoint, og så håber jeg at den kan klare ærterne sådan lige pt. Jeg har lidt på fornemmelsen at det kan være en grafikdriver der flunker for vildt, da den begyndte på at lave løjer lige efter et totalt crash, i et spil. Og der var det nemlig grafikdriveren der stod af.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2005 - 15:24 #25
Du skriver du kører med en 14 Gb. harddisk til styresystem, det er jo efterhånden også ved at være en halvgammel svend, hvorfor bruger du ikke den store harddisk til sådan en ny computer??
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 15:29 #26
Så  hvis de herrer leverer et svar, så kan jeg få delt de her point ud. Hvis den laver knuder igen senere, så må jeg bare smide nogle flere points efter den.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 15:30 #27
heh, jeg bruger 14 gig harddisken til det, fordi de data som jeg har brug for altid at have på harddisken fylder 18, og jeg ville aldrig kunne finde på at smide dem på samme  hd som styresystemet....

Ja, jeg kigger efter en billig men ok hd i 80 gig størrelsen. JEg skal barelige ha økonomien gravet frem til det.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 15:39 #28
Du må endelig vende tilbage, hvis det begynder at te sig mærkelig igen.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 15:40 #29
bare rolig!
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 15:41 #30
tak
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 15:41 #31
for at acceptere et svar, skal jeg så ikke bare trykke på accepter knappen?
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2005 - 15:42 #32
nu er teknikken med at oprette partitioner jo da opfundet, og så er der da vist nok mere økonomi i at købe en 120 GB. prisen er snart den samme
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 15:45 #33
Du skal markere navnet/navnene først og derefter accepter, men er der ikke andre der skal have, så bør du vente til de lægger et svar.

Jeg mener desuden af 200 points er alt for meget, så du bør lægge et svar også.

Du kan så bruge advanceret knappen, og tildele points individuelt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 15:50 #34
Nej det vil jeg ikke have 200 points for. Du skal have hovedparten tilbage.

Er der andre der mener at kunne tilkomme points, så læg et svar her: http://www.eksperten.dk/spm/640581

Det sidste gælder også dig cyperangel

Hvordan deler vi det op cyperangel, for det er dine points ?
Avatar billede cyperangel Nybegynder
16. august 2005 - 20:39 #35
Tjah, umiddelbart vil jeg sige, at 200 points for at kunne reboote min comp, uden at sidde i timevis og glo på en blå barre der fiser hen over skærmen som en anden energizer kanin, er mindst 200 points værd. Hvis du vil dele dem med andre, er du mere end velkommen, men jeg føler at de er givet godt ud, og behøver ikke nogen tilbage.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. august 2005 - 20:42 #36
Okey, jeg takker så mange gange !  ;-)
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2005 - 22:46 #37
Nu behøver i ikke at begynde at tale om sure rønnebær eller hvad ved jeg, jeg føler under ingen omstændigheder at jeg skulle ha point for det her, men at påstå at de kommentarer som "dragonknight" er kommet med i denne tråd på nogen måder har hjulpet på din computer, den er sgu da lige til en kant
Avatar billede screem_brille Novice
16. august 2005 - 22:48 #38
helgec 16/08-2005 20:39:43
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. august 2005 - 23:51 #39
Helgec and who ever,  kik her: http://www.eksperten.dk/spm/640581