Avatar billede dydna Nybegynder
15. august 2005 - 14:01 Der er 13 kommentarer

Animationers størrelse

Kort og godt; hvordan ændrer man størrelsen på gif-animationer?

Er kommet frem til at det ikke kan lade sig gøre i PhotoShop, og så har jeg arbejdet lidt i det i Flash, men kan ikke helt hitte ud af det.
Nogen bud på hvordan man gør det?
Avatar billede jakwag Nybegynder
15. august 2005 - 14:17 #1
Selvfølgelig kan man gøre det i photoshop (imageready), med mindre de er lavet i flash og du har kildefilen.

I imageready:
Image > image size.

så er den ændret.
Avatar billede -42- Nybegynder
15. august 2005 - 14:30 #2
Du skal bare regne med, at det nok kommer til at se grimt ud, når du forstørre det, da det er bitmap grafik, og ikke scalerbart vectorgrafik...

Medmindre din gif er lavet i cs2 med de nye lækre smartobjects...
Avatar billede dydna Nybegynder
15. august 2005 - 16:41 #3
Jamen ImageReady er da ikke det samme som PhotoShop....vel?
I PhotoShop (Adobes) får jeg beskeden om at den kun kan vise et lag, og at overskrivning vil resultere i tab af data.

Gif'en er en jeg har hentet fra nettet, så jeg ved ikke hvad den er lavet i.
Det er meningen at jeg skal have den lavet mindre.
Avatar billede -42- Nybegynder
15. august 2005 - 16:44 #4
ImageReady er et program, som følger med photoshop... Du skal åbne det med imageready, ellers får du kun den første frame
Avatar billede dydna Nybegynder
15. august 2005 - 22:12 #5
Hej, så lykkedes det for mig. Desværre kan jeg ikke få den til at fylde under 15000 bytes, som den skal - men det er vel noget med antallet af frames??
Men du har jo svaret på det jeg spurgte om i første omgang, så du får de 30 point ;-)
Avatar billede dydna Nybegynder
15. august 2005 - 22:15 #6
Hvordan er det lige at man giver point?? Det er vist for længe siden at jeg har været her sidst...
Avatar billede skovge Novice
15. august 2005 - 22:17 #7
Hvis du vil reducere størrelsen på den (altså byte mæssigt) så kan du vælge file -> Save For Web ....og så vælge en kvalitet du synes er passende.
Avatar billede -42- Nybegynder
16. august 2005 - 12:48 #8
Hvis du i din optimize palette i imageReady stiller lidt ved Lossy, kan du opnå gode resultater størrelses mæssigt...
Avatar billede dydna Nybegynder
16. august 2005 - 22:44 #9
skovge:
Kan ikke finde en funktion der hedder "Gem til web" :-/
Der er en der hedder "Gem optimeret som..." - og det har jeg prøvet, det virker fint, bortset fra at den stadig fylder for mange bytes ;-)

-42-:
Hvad mon det der "lossy" hedder på dansk? (Min version er dansk)
Avatar billede jakwag Nybegynder
17. august 2005 - 11:16 #10
hvis du lægger det et sted så vi kan downloade det kan vi kigge på det. Det er jo muligt at det billede/animation du sidder med aldrig vil kunne blive komprimeret så meget uden at det kommer til at blive smadret.
Avatar billede dydna Nybegynder
17. august 2005 - 11:50 #11
God idé - du kan hente det her (hvor jeg fandt det): ;-)

http://hometown.aol.com/cjpinkprincess/images/glitter-shoe-by-melissa-pink.gif
Avatar billede jakwag Nybegynder
17. august 2005 - 12:02 #12
ok

Åben det i image ready

i selve billedevinduet klik på fanen "2-up"

Åben eller find paletten Optimize

Sæt colors til 32

vælg file > save optimized as...

Så skulle det gerne fylde omkring 13,7kb

J
Avatar billede jakwag Nybegynder
17. august 2005 - 12:03 #13
... med mindre du altså også skulle ændre størrelsen i pixel..? (fysisk størrelse)