Avatar billede znuggle.com Nybegynder
14. august 2005 - 20:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Af-installation af Kubuntu Linux

Hej,

Jeg installerede for nogle måneder siden Kubuntu Linux
til supplering af Windows XP, men da jeg nu har brug for min anden harddisk, vil jeg fjerne Kubuntu fra denne.

Mit problem er bare, hvordan jeg skal gribe det an. Min bootmanager er den, der fulgte med Linux (GRUB), så hvis jeg bare formaterer Linux-disken, kunne jeg forestille mig, at bootmanageren også røg.

Hvordan skal jeg gribe det an?

Min opsætning ser sådan ud:
Intel P4 2.4 GHz
1024 MB RAM DDR
Maxtor 80 GB (Win XP)
Seagate 80 GB (Linux Kubuntu)

Jeg håber, der er nogen, der har nogle tip.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2005 - 21:13 #1
No problem!! Boot op på din XP-skive -> vælg "reparer fra genoprettelseskonsol" -> log ind -> skriv ->  fixmbr -> klik enter -> svar ja til at du ønsker at skrive en ny MBR -> klik enter -> skriv exit -> klik enter
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
15. august 2005 - 17:20 #2
Hvad skal jeg så gøre med min Linux harddisk - jeg kan jo ikke formatere denne, da den ikke har noget drevbogstav.

Jeg vil blive glad for en grundig beskrivelse, da jeg ikke er så erfaren ;-)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2005 - 17:48 #3
Fra XP -> Start -> højreklik "Denne computer"  -> Administrer -> Diskhåndtering, nu kan du se din Linux disk -> højreklik -> slet partition OSV.
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
15. august 2005 - 18:23 #4
Hmm, da jeg ikke kunne boote op på min Windows-CD, brugte jeg min startdiskette.

Jeg skrev: fdisk /mbr - for at overskrive master boot record. Derefter slettede jeg de to Linux-partitioner og lavede en ny primær DOS-partition vha. fdisk-værktøjet.

helgec, jeg kunne ikke helt bruge dit svar, men jeg takker for din kommentar.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2005 - 19:17 #5
Jeg siger kun "Vor herre bevar os"
Avatar billede znuggle.com Nybegynder
16. august 2005 - 19:10 #6
Gør du det.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2005 - 19:36 #7
Du fik en fuldstændigt korrekt løsning på dit problem fra mig og så snupper du pointene selv, du har tilmed den frækhed at skrive "helgec, jeg kunne ikke helt bruge dit svar," hvorfor startede du så ikke med det i stedet for at nasse på eksperten