Avatar billede abpdk Nybegynder
12. april 2001 - 00:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Geninstallation af LILO

Jeg har \"mistet\" LILO efter en formatering af min Fat32 harddisk, og nu kan jeg ikke starte Linux. Hvordan geninstallerer man LILO.
Avatar billede technohead Nybegynder
12. april 2001 - 08:01 #1
hmm.. Du har en Linux startdiskette ik?
For kan du sparke liv i linux ved hjælp af den skal du (næsten) helt simpelt skrive \"lilo\" i textmode. Men der er vist noget med du kun kan gøre det fra et bestemt sted / bibliotek. Jeg kan ik huske om det er i root eller et sted inde i /etc. Men det var sådan jeg fik \" vækket min linuxbox lilo-booter igen.
Avatar billede blinx Nybegynder
12. april 2001 - 11:26 #2
Boot på en start diskette - det kan være en floppy disk eller de fleste installations cd\'er.
lav et katalog - f.x. /mnt/orig - her mounter du så som minimum de partitioner der skal bruges for at køre lilo og læse konfigurations filen, altså /, /boot og /etc - skriv så chroot /mnt/orig du skulle nu være i et miljø der minder om dit gamle - her skriver du så \"lilo\" og den skal så gerne køre uden fejl.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. april 2001 - 15:56 #3
I må meget undskylde hvis mit spørgsmål er lidt uklart, men mit problem er at jeg ikke kan starte linux fra den sekundære harddisk fordi min MBR blev slettet fra den primære som køre Windows ME. Jeg har bootet og installeret RedHat 7.0 direkte fra Cd\'en og nu ved jeg ikke hvordan jeg får installeret LILO i min MBR uden en komplet geninstallation af Linux.

PS: Jeg har selvfølgelig være så uforudseende ikke at oprette en startdiskette. De bliver altid væk...
Avatar billede technohead Nybegynder
12. april 2001 - 16:10 #4
Heh.. den er god nok sådan som svarende står her.

Hvis ellers bare du som en hver bruger med respekt for hvad en strømafbrydelse kan betyde for linux, har du oprettet en startdiskette under installationen. Med den kan du få startet linux uden at skulle geninstallere hele lo... igen.

Og så kan du ellers gøre som blinx skriver. Jeg går ud fra han har mere ret end jeg, da jeg bare skrev lilo helt uhemmet omkring mig for at installere det i mbr igen.

Men det lykkedes da :)
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. april 2001 - 16:21 #5
Meget vel...Men der må da være en måde hvorpå man kan lave en ny startdiskette ligesom man kan i Windows.
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. april 2001 - 16:36 #6
---
Avatar billede technohead Nybegynder
12. april 2001 - 16:41 #7
ved jeg ik noget om.. Jeg tror(!) at den start disk du kan lave ud fra redhat cdén kun er til at starte installationsdelen op med. (og ehm stop lige med at bugge de her \"---\" streger ind da det er belastende at der vælter e-mails ind fordi du mangler svar, eller hvad det nu er)  ;)
Avatar billede abpdk Nybegynder
12. april 2001 - 17:05 #8
Jeg beklager tidsspilden og \"---\" men jeg har ikke tid til der her så jeg HAR lukket spørgsmålet...

MVH abpdk