Avatar billede lademan Novice
13. august 2005 - 16:31 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Grafik til annoncer

Hej.

Jeg er rutineret bruer af photoshop i web-øjemed. Nu har jeg fået til opgave at lave en opgave, hvor et logo skal være af så god kvalitet, at det kan trykkes (fx til bil og til annoncer).

Hvordan sikrer jeg, at oplsøningen er tilstrækkelig høj?
Har i gode Photoshop-råd til en grafiker som mig, der kun har arbejdet med web?
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
13. august 2005 - 16:55 #1
der er sådan set ikke så meget atr gøre med opløsningen. det du skal tænke på er ikke at gøre det alt for avanceret fx ved at lave transperante ting og gradient !
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
13. august 2005 - 16:56 #2
arbejd med ekelte farver dvs ikke farver der flyder ind i hinanden
Avatar billede misterx Nybegynder
14. august 2005 - 08:12 #3
Først og fremmest vil de fleste trykkerier gerne have en opløsning tæt på 300 DPI.
Med hensyn til formatet ville jeg lave logoet i illustrator og gemme det i EPS format - det kan alle trykkerier arbejde med. Skal det være photoshop, vil jeg råde dig til at lave en fritlægning af logoet, sammenkopier billedet og gemme, igen som EPS...
Avatar billede doggy82 Praktikant
14. august 2005 - 17:17 #4
"der er sådan set ikke så meget atr gøre med opløsningen"
What?! Jo det har alt at gøre med opløsning.

PPI!
"Pixels per inch" hedder det altså.

300 ppi til tryk i magasiner osv.
150 ppi til avis.

Ang biler og andet outdoor, så kommer det an på hvor langt væk det skal ses fra.
Feks er busreklamerne i ret lav opløsning. Prøv at lægge mærke til det næste gang du står tæt på en bus.
Praktisk talt alt til biler er lavet i vektorer. Det er meget sjældent at man feks ser fotos på biler. Det hænder dog :)

Men det bedste er, som misterx siger, at lave det i Illustrator.

Jeg ser selv Illustrator som grundkernen i mit kreative arbejde.
Derfra kan jeg så videreføre tingene til Photoshop når det skal bruges til web. Eller til InDesign hvis det skal til tryk.

Det er alt for meget besvær hvis man starter i Photoshop.
Til tryk bliver Photoshop primært brugt til billedredigering, og ikke til design/layout.

Så gør dig selv den tjeneste at lære Illustrator.
Et lille webdesigner tip er at man ved at trykke Alt+Ctrl+Y kan se et "pixel preview".
Meget handy! :)
God fornøgelse med det.
Avatar billede doggy82 Praktikant
14. august 2005 - 17:19 #5
Hov "fornøjelse" hedder det vist. Det har intet med nøgler at gøre :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
14. august 2005 - 17:26 #6
Brugeren "spe" har skrevet nogle udemærket artikler om opløsning og tryk.
http://www.eksperten.dk/artikler/index.phtml?users=spe
Man skal bare lige holde hovedet koldt...

Her er en ret god resource, forfattet af nogle gamle rotter i faget :)
Den giver en masse baggrundsviden.
Skal dog siges at den er en lidt gammel sag.

Men så ser du hvor det hele kommer fra.
Og det kan udemærket bruges som godnat-læsning.
http://imv.au.dk/~bfib/DTP/
Avatar billede misterx Nybegynder
14. august 2005 - 21:45 #7
"PPI" hedder det altså ikke når man arbejder med tryksager så hedder det DPI
"Dots Per Inch" ;)
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. august 2005 - 01:21 #8
PPI er opløsningen på billedet, på computeren.
DPI er den opløsning trykmaskinen trykker i. Punktspredningen.

De fleste trykkere, og andre, kalder dog det hele for dpi. Og det er noget værre rod.
Den eneste grund til man ved hvad der bliver talt om er den værdi der bliver givet.
Jeg ved jo at en avistrykker ikke mener at de trykker det i 150dpi, men han mener at mit materiale skal være i 150ppi.
MEN det ved begyndere og andre udenforstående bare ikke.

Så lad os lige lade være med at lære andre noget vrøvl.
Avatar billede mobius6 Juniormester
15. august 2005 - 02:35 #9
doggy har ganske ret, og hinter også at der ikke er en tommelfingeregel for tryksager, det kommer altid an på mediet hvorpå der trykkes.

fx
300+ ppi /i magasiner /folder /brochure
(men det betyder ikke at trykker bliver ked af det hvis du levere det i 600ppi)
150 ppi til avis.
720 ppi til megaprints (fx outdoor facade beklædning)

også fuldstændigt korrekt at vektors altid er at foretrække, om muligt.
alternativer til Illustrator kan nævnes Flash, som har mange af de samme værktøjer til vektor-arbejde men til visse typer opgaver er lidt nemmere/hurtigere at arbejde med. ikke ligeså avanceret som illustrator og mangler da også flere vigtige elementer (fx i textformatteringen).

godt lille råd, snak altså med din trykker INDEN du leverer, og i god tid så du kan når at tilrette for optimalt resultat.
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. august 2005 - 03:08 #10
...håber ikke jeg lød lidt grov der :)

Ja, hæng en seddel op på dit kontor med ordene "Har du talt med din trykker i dag?"

Men det der med "megaprints", det skal jo ikke være så høj opløsning hvis det skal ses langt fra. Men ok, det er meget forskelligt fra opgave til opgave.

Når nu vi snakker om det, så venter mig og en kammerat stadig på at rådhuset i København får sat en reklame på det stillads-værk der.
Der ku' de jo få finanseret hele renoveringen, plus lidt til skattekassen.
Kan ses live her:
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=143878
Hvis ikke det virker så se det småt lidt nede af forsiden på www.pol.dk
HOV! der hænger sgu da noget nu... ...hvad mon det er...
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. august 2005 - 03:12 #11
Kan ikke se hvad det er - lidt halvhjertet...
Vi havde tænkt os noget med Coca Cola logoet over hele forsiden af rådhuset... :)
Avatar billede lademan Novice
15. august 2005 - 10:38 #12
Kan man lave vektorgrafik i Illustrator? Er det bare en option man tilvælger, og så bliver formatet anderledes, eller er det en helt anden måde at arbejde med grafik på (ift hvad jeg kender fra Photoshop)?
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. august 2005 - 11:00 #13
Ja alt i Illustrator er vektorer.
Og ja det er en helt anden måde at arbejde med grafik på.

Bitmap gemmer farveinformation for hver enkelt pixel.
Et bitmap skal beregne de nye pixels placering når det forstørres eller formindskes. Det giver en kvalitetsforringelse.

Vektor grafik gemmer oplysniger om hvor punkter er.
Altså hvis man laver en rød firkant, bliver informationer om hvor hjørnerne er, og hvilken farve man har givet den gemt. Som koordinater i et koordinatsystem.
Derfor kan det forstørres og formindskes som man lyster. Det er blot et spørgsmål om proportioner.

Giver det mening? Ellers tjek Google http://www.google.com/search?sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&q=vector%20bitmap
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. august 2005 - 11:24 #14
Vektor grafik egner sig derfor ikke til fotos. Overhoved ikke.

Men skal man derimod blot lave et par figurer med lidt farve i - tekst feks - så er det mere praktisk i vektorer.

Som sagt bliver Photoshop primært brugt til billedredigering inden for tryk. Altså det man kalder for "det digitale mørkekammer".

Og lige en ting mere: Aldrig opsæt tekst i Photoshop. Det gøres bedst i sideombrydningsprogrammer som InDesign og QuarkXPress.

Her får du lige en lille case:

> Jeg skal lave en annonce for et nyt firma.

> Jeg åbner InDesign og sætter formatet.
Det er nok allerede fastlagt da firmaet har fået et tilbud fra et bladhus på netop den annonce. Det er en højde og et vist antal spalter i bredden. Man betaler for højden af annoncen ganget med antal spalter den breder sig over.

> Jeg har lavet firmaets nye logo i Illustrator.
Det bliver indsat i mit InDesign dokument.

> Firmaet har sendt mig nogle fotos fra deres virksomhed.
Jeg finder et og redigerer det i Photoshop, så farverne osv. bliver som jeg vil have det. Og den korrekte størrelse og opløsning sættes.
Jeg indsætter der efter fotoet i InDesign.

> Jeg har også fået et word-dokument med teksten. Den indsættes i InDesign og sættes flot op.

> Jeg printer til en postscript-fil (standard sidebeskrivelsessprog som forstås af alle enheder i produktionen). Ingen skæremærker til annoncer.

> Så bruger jeg Adobe Distiller til at lave en PDF af min Postscript udfra den trykprofil jeg har fået fra trykkeren.

> Sender den til godkendelse hos kunden. Er han tilfreds kan han selv sende den videre  til tryk.

...så'n i grove træk :)
Avatar billede doodoo Novice
16. august 2005 - 16:46 #15
(har ikke læst alle indlæg)

Men det laver du _ikke_ i photoshop...

Logo work laves i Illustrator og DTP laves i InDesign - så er du 100% på den sikre side
Avatar billede mobius6 Juniormester
31. august 2005 - 07:34 #16
hvaså lademan er du kommet videre?