Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 12:02 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

2 harddiske den ene bliver voldsom varm

Jeg har købt en harddisk med skuffe så jeg derved har 2 harddiske til min computer.

De er koblet sammen sådan at de begge køre på det samme brede kabel som er tilkoblet bundkortet.

Problemet er at når jeg tænder for computeren "skriger" harddisken (den nye fra skuffen) og den bliver så varm at jeg ikke kan holde ved den.

Jeg har prøvet at tage skuffen med disken ud men det hjælper først nå jeg har trukket strømkablet ud af skuffen.

Hvad kan jeg gøre???

Kan det skyldes at der skal 2 controler til at styre hver sin harddisk???

VB-lam
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 12:31 #1
Det lyder nu mere som om at du står med en defekt harddisk. Den skal vist byttes.
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 12:34 #2
kan det så skyldes at de ikke er jumpet rigtigt???
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 12:36 #3
det virker somom hardisken ikke fejler noget hvis jeg kobler den ind i computeren som drev c:
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 12:42 #4
Ok, lad mig omformulere så: Det lyder som om at du står med en harddiske som er på nippet til at brænde sammen.

Varmen udvikles af et eller andet inden i disken som er overophedes. Siden at du også fortæller at den larmer gevaldigt, vil jeg gætte på at det er lejerne som er ved at stå af. Hvis jeg har ret i denne hypotese så vil det ikke hjælpe at flytte controler, og disken vil sikkert virke helt ok ind til at den enedeligt står af.
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 12:53 #5
nielle>
ik' fordi jeg ikke tror dig men for at JEG forstår det rigtigt udpensler jeg det lige lidt igen.

Kan det at en helt ny harddisk bliver ophedet skyldes:

1. en manglende controller til den nye indsatte harddisk? (så hver af hd'erne har en hver)

2. skuffen den er installeret i ikke er god nok???

(man er jo ikke overbevist før man er det) :o)
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 12:54 #6
nielle>

For hd + skuffe er HET NYE

:o)
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 13:04 #7
En harddisk kan sagtens være defekt selv om den er helt ny. Det er faktisk for at tage højde for den slags ting at der findes noget som hedder returret og garanti. Heldigvis da. :^)

Nej, det burde ikke betyde noget hvilken controler harddisken sidder på. Den skal slevfølgeligt jumpes korrekt, men dette burde heller ikke resultere i den adfærd du beskriver. Bortset fra det, så er det nemt at teste efter - prøv at sætte den over på den sekundære controler (hvor den formentlig skal sættes som slave til din CD/DVD).

Der er en lille chance for at skuffen bære skylden, Harddisken skal nemlig være forbundet til resten af kabinettet, og måske isolere skuffen lidt for godt. Jeg har nu svært ved at forestille mig at dette skulle være tilfældet.
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 13:15 #8
hmmm...
nielle>
der er kun et kabel fra bundkortet til de to harddiske. På det kabel det er der to stik et i enden samt et lidt længere inde. Disse stik fra dette ene kabel bliver brugt til begge harddiske jeg ser ingen controler nogen steder og det er det jeg synes er mækeligt og at (efter min logik :o) ) der måske kan være en overbelastning pga. der ikke er 2 controler.
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 13:17 #9
Har du ingen CD-ROM i din PC? Usædvanligt. :^)

Controlerkabler kan køves i den nærmeset computerbutik og de koster ikke særligt meget.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2005 - 13:18 #10
Nu nævner du ikke hvor stor din "skuffeharddisk" er, men diske over 40 Gb. kræver køleventilator i skuffen
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2005 - 13:23 #11
Det lyder usædvanligt med kun en controller, men jeg har set det på en "Fujitsu" men det er med garanti ikke derfor din disk bliver varm
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 13:36 #12
nielle>
jeg har ikke nogen steder på bundkortet hvor jeg kan koble dette kabel til.
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 13:38 #13
helgec> kan det skyldes at køleren på skuffen er for dårlig... det er en såkaldt "billig skuffe"

Jeg tror faktisk at det er skuffen der hyler...
men lyden bliver meget kraftigere når jeg tilslutter harddisken
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 13:39 #14
harddiskens størrelse er 160 gb
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 13:41 #15
Det er også muligt at købe separate controlerkort, men der begynder priserne starks at være noget højere. Men som sagt et det ikke controleren som er problemet.

Du kan jo prøve at montere disken direkte i kabinettet og så se om den også overopheder der.
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 13:44 #16
nielle> det vil jeg lige prøve... det betyder at jeg lige er fra et stykke tid...
nu må i ikke glemme mig :o)
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 14:06 #17
så er jeg tilbage...!!!
skuffen... det er skuffen der skriger men ikke så meget som når der er tilkoblet en harddisk.

hvilken muligheder har jeg???
skal en 160 gb hd være tilkoblet køler hvis den er indsat i kabinettet (altså udenom skuffen) og er det bedst at jeg får fat i en ekstra controler
eller skal jeg ud og køb en ny skuffe af en bedre kvalitet samt en controler
eller er det med controleren fuldstændig ligemeget???
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 14:10 #18
... og harddiske bliver slet ikke overophedet?

Det lyder som om at du skal investerer i en bedre skuffe, dels pga. larmen, og dels pga. varmen. Alternativt kan du jo købe et eksternt HD kabinet med USB kabel (ca. 300 kr)... Eller du kan jo bare have den som en intern disk...
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 14:11 #19
... og glem nu alt om den controler, will you?! Det er ikke den som er problemet. :^)
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 14:17 #20
det med at harddisken bliver overophedet har jeg ikke lige prøvet...den skreg jo ikke ... hehe
der er så 2 løsninger tilbage enten som en integreret del af computeren eller som ekstern gennem usb (en super løsning lyder det til)...

Hvis jeg integrere den ekstra harddisk (160 gb) så skal den IKKE HAVE ekstra køling er det rigtigt???

(nu tror jeg jeg er ved at fange den...hehe)
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 14:18 #21
og det med controleren er ... nu har jeg glemt den... hehe
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 14:24 #22
Løsningen med det eksterne HD-kabinet er at du kan koble HD'en til en anden PC hvis du får brug for det senere. Jeg ville supplere op med et USB2 kort hvis der ikke allerede var USB2 i PC'en (ca 150 kr.).

Hvis du installere den internt, så er den selvfølgelig ikke nær så transportabel, men så skal du heller ikke købe ekstra. Og afkølingen skulle heller ikke være noget problem.
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 14:31 #23
SUPER !!!

så er det vist svartid

nielle... tusind tak!

jeg vil fordele pointene således at nielle får 30 og helgec 10.

vb-lam
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 14:32 #24
Svar :^)
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 14:33 #25
måske skylder jeg vist at fortælle at det i første omgang bliver den integrede løsning der bliver valgt men med en skulen til usb løsningen...den lyder som den endelige løsning.. den jeg skulle have valgt fra start.

vb-lam
Avatar billede vb-lam Nybegynder
13. august 2005 - 14:36 #26
hovsa...
nu fik du vist alle pointene...

men gik det galt var det da den der gjore mest der fik flest... hehe...
Avatar billede nielle Nybegynder
13. august 2005 - 14:44 #27
Avatar billede serverservice Praktikant
22. august 2005 - 22:59 #28