Avatar billede michaelh Nybegynder
11. april 2001 - 22:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

PC100 / 141MHz

Jeg har et Soltek-SL-75KAV MB, hvor jeg \"kun\" kører 100MHz på rammen, da 133 kun gav meget lidt ekstra og jeg ville bruge min PC133 ram til en nyere maskine med 133 FSB.
(Jeg kører 106MHz på bus\'en, så det er 106/141)
Men så \"kom jeg til\" at sætte det til 133MHz, dvs. 141MHz på PC100 ram !!!!!! Kan det nu passe ?????
Jeg har så prøvet med wcpuid, og det siger det samme, altså 106MHz FSB og 141MHz på ram.
Men hvad siger i, har jeg misforstået noget eller hvad ???????
Jeg har en lidt ældre 64Mb PC100 som jeg også vil prøve, og jeg kan vist nok også køre 110 MHz FSB.
Avatar billede zhark Nybegynder
11. april 2001 - 23:08 #1
Hvis ikke du har misforstået noget, så er der noget jeg ikke har forstået! Nu lytter jeg lige med.
Avatar billede zhark Nybegynder
11. april 2001 - 23:20 #2
Der er åbenbart nogle muligheder i det mobo:
http://www.extremedk.dk/ocmaskiner/35/35.php3
Avatar billede michaelh Nybegynder
12. april 2001 - 00:09 #3
zhark>> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med det, for det er 282DDR = 141MHz * 7 = 986MHz, dvs. det er jo FSB 141Mhz og sikkert PC133 ram, og det er vel normalt at man kan køre lidt mere end 133MHz. Men man kan jo ikke se ram hastigheden kun FSB\'en.
Det er iøvrigt ikke den ver. af wcpuid jeg bruger, men den med knappen i højre hjørne hvor man kan se ram frekvensen.
Og mobo har vel ikke noget at gøre med at jeg kan køre 141MHz på PC100 ram, for at mobo kan køre 141MHz er der vel ikke noget usædvanligt i.
Men ellers tak for din interesse, for jeg forstår det virkelig ikke, men når både mine indstillinger og wcpuid siger det samme så må det vel være rigtigt, det er i øvrigt bare noget noname \"så biligt som muligt\" ram.
Avatar billede clatelopspoi Nybegynder
12. april 2001 - 00:41 #4
Mine PC100 RAM kan også sagtens køre 133 Mhz (Samme bundkort som dit og noname RAM)
SÅÅÅÅÅ nogle RAM må jo kunn \"OC\"!
Avatar billede zhark Nybegynder
12. april 2001 - 02:01 #5
lytter...
Nej, \"f.s.v.\" ikke usædvanligt mobo kører 141Mhz +, men: At 100 ram KØRER 133+ er ABSOLUT nyt for mig!! Der er nogle interessante ting i dit spm! Jeg (nasser) lidt med, men vil da godt donere 15 point for at få lidt mere styr på det her!!
Avatar billede zhark Nybegynder
12. april 2001 - 02:22 #6
Sådan - umiddelbart vil jeg mene at man kan bruge 133 ram, men køre bus kun 100 gør ram det også, de KAN bare mere! Du vender det jo om. Med bus 141 0g ram 100? Jeg er yderst skeptisk.
Avatar billede michaelh Nybegynder
12. april 2001 - 02:30 #7
zhark>> Du skriver \"Der er åbenbart nogle muligheder i det mobo\"
Men det har vel ikke noget med Soltek mobo at gøre.
Når ram\'en kan køre 141MHz, kan det vel køre i alle mobo\'s.
At jeg selv skrev Soltek mobo, var bare fordi det som regel er det første, dem som hjælper, plejer at spørge om :-)

PS. Det er vel ikke rigtigt noget spm, men mere for at høre om jeg havde kvajet mig med et eller andet og misforstået det hele. Det er da bare fedt at jeg kan bruge mit \"gamle\" PC100 ram som PC133+.
Avatar billede clatelopspoi Nybegynder
12. april 2001 - 09:01 #8
Du har i hvert fald ikke kvajet dig du har bare været heldig at få fat i nogle RAM som kan køre næsten 50% hurtigere.
Jeg ved ikke om man kan brænde RAM\'ene af ved det men det kunne da være en god ide og lige mærke på dem om de ikke bliver for fantastisk varme.