Avatar billede anazonda Nybegynder
12. august 2005 - 20:14 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Er BIOS blevet slettet eller hvad er der sket?

Jeg sidder med en computer der ved opstart melder 'BIOS ROM Checksum error'.

Desværre kan jeg ikke fortælle hvad der er sket med den men jeg syntes det lyder mest som om at BIOS er blevet slettet. Tager jeg helt fejl? Hvis ikke hvad ville den bedste fremgangs måde til at genskabe BIOS milijøet på?!?
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2005 - 20:19 #1
Nej-din bios er reesettet, det kan ske ved forkerte indstillinger og et fladt batteri, du skal indstille biossen igen med tid-dag fsb osv.
Avatar billede anazonda Nybegynder
12. august 2005 - 20:21 #2
Det var umiddelbart også mit første svar... MEN... efter at have nulstillet min bios vis jumper får jeg bare samme besked... der er envidre ingen mulighed for at få adgang til min BIOS hvilket faktisk førte mig til den konklution at min  BIOS var væk eller i hvert tilfælde svært beskadiget
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2005 - 20:25 #3
Del-F2-F10 er de flest gængse taster for, at komme i bios under opstart. Havde du ingen bios, ville din skærm være sort.
Avatar billede anazonda Nybegynder
12. august 2005 - 20:27 #4
kender dem, har prøvet dem alle... den beder om en floppy som om der ingen OS var. men jeg ved den er der
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2005 - 20:37 #5
Du skal i bios. Har du et andet batteri?
Avatar billede ullum Praktikant
12. august 2005 - 20:39 #6
Checksum error'. Det lyder som om den er skadet
Avatar billede anazonda Nybegynder
12. august 2005 - 20:40 #7
jep... helt nyt... prøver lige
Avatar billede peet49 Nybegynder
12. august 2005 - 20:42 #8
ullum>når bios reesettes, står der altid checksum error
Avatar billede ullum Praktikant
12. august 2005 - 20:43 #9
aha, så lærte vi noget igen
Avatar billede anazonda Nybegynder
12. august 2005 - 20:43 #10
niks.... virkede ikke stadig samme besked:
"
Award BootBlock BIOS v1,0
Copyright (c) 1998, award Software, Inc.

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER_
"
Det og intet andet... jeg har forsøgt at trykke samtlige knapper og indsætte boot disketter osv men intet hjælper.
Avatar billede ullum Praktikant
12. august 2005 - 20:45 #11
hvad med at flashe en ny bios til dyret
Avatar billede anazonda Nybegynder
12. august 2005 - 20:47 #12
Ok... det er så noget jeg aldrig har gjord før. Hvordan finder jeg den helt rigtige?
Avatar billede ksoren Nybegynder
12. august 2005 - 20:48 #13
At den beder om en diskette er et godt tegn. Moderne bundkort/BIOS chips reserverer et område som ikke kan overskrives, og som kan bruges til at flashe en ny BIOS ved fejl. Producenten har sikkert en vejledning til hvordan du gør

peet49, CMOS Checksum error er ikke det samme som BIOS checksum error
Avatar billede ullum Praktikant
12. august 2005 - 20:55 #14
flash det er altså ikke mig, men som min. skal vi da vide hvilket kort vi taler om, det er vist en ældre model?
Avatar billede anazonda Nybegynder
12. august 2005 - 20:58 #15
det her kort er et chaintech ct-7aja2 hvilket jo egentelig burde gør det let... men nej... deres hp vil ikke åbne her :-S
Avatar billede ullum Praktikant
12. august 2005 - 21:02 #16
http://www.motherboard.cz/mb/chaintech/CT-7AJA2.htm
jeg ved ikke lige hvor seriøst det er der var lidt porn reklame oxe
Avatar billede anazonda Nybegynder
12. august 2005 - 21:04 #17
niks... ved at klikke på download: Adult Freind Finder :-P
Avatar billede anazonda Nybegynder
12. august 2005 - 21:28 #18
fandt noget... nu skal jeg lige se om det virker
Avatar billede clockman Nybegynder
14. august 2005 - 21:53 #19
Så vidt min hukommelse siger mid, så skal man enten trykke Alt + F2 eller TAB + F2 under opstarten på et Chaintech board, så kommer man automatisk ind i flash menuen. Det kræver også at man har den nye BIOS på en diskette, idet det er den eneste mulighed for at flashe den.