Avatar billede gigo Nybegynder
12. august 2005 - 09:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

WD Raptor VS. Sata 300

Overskriften siger næsten det hele..

Hvad for en harddisk får jeg mest knald (til styresystem) En WD raptor 36gb eller en ny sata 300, Fx med 16mb på????

Med venlig hilsen
Riko
Avatar billede screem_brille Novice
12. august 2005 - 09:52 #1
raptoren, den er hurtigere, pga den højere rotations hastighed
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. august 2005 - 15:50 #2
En Maxtor SATA med 16MB cache, næsten lige så hurtig som en raptor. Der er ikke den store forskel.

Det er cachen der opvejer raptors større rotationshastighed.
Avatar billede screem_brille Novice
12. august 2005 - 16:08 #3
dragonknight det sænker bare ikke søge tiden på disken, det gør en højere RPM
Avatar billede winchester Nybegynder
12. august 2005 - 16:56 #4
Hvis du skal vælge en Raptor fremfor en af de nye SATA-II modeller, så skal du vælge den store model med 74Gb. Den er bedre end 36Gb modellen.
Men alternativet behøver ikke være en SATA-II disk. De er stadig ikke mærkbart hurtigere end SATA-150 diske.
Er det rent hurtighed du søger fra din disk, så er det nok en Raptor 74Gb du skal have. Hvis du mangler plads, så er det bedste valg en af de nye SATA-150 modeller.
http://www.techreport.com/reviews/2005q1/maxtor-diamondmax10/index.x?pg=1
http://www.techreport.com/reviews/2005q1/seagate-7200.8/index.x?pg=1
Avatar billede winchester Nybegynder
12. august 2005 - 17:02 #5
Rettelse..

Har godt set at det er til systemdisk du skal bruge den.
Raptor vinder næsten alle tests i stadigvæk. Men hvis du laver en mindre partition på f.eks. en Maxtor 250Gb med 16Mb cache, har du også en rigtig hurtig disk + en del ekstra plads.
Det er så en spørgsmål om hvor man får mest for pengene. Det skal du så selv vurdere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. august 2005 - 10:55 #6
screem_brille >> nu er søgetiden ikke altafgørende på en systemdisk, men derimod mugligheden for at få hit på cachen, frem for at skulle ud på disken for at hente data.
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 02:51 #7
kunne man forvente noget feedback ?