Avatar billede tulleven Nybegynder
11. april 2001 - 21:31 Der er 23 kommentarer og
4 løsninger

Valg af standardoperativstystem

En af mine venner har haft en dual installation af Win2000 Pro og Win 98 SE, hvor der jo er mulighed for under win2000 at fortælle i systemstart, hvilke operativsystem maskinen skal starte op med, med valgmuligheder i x-antal sek. for også det andet , der er installeret, Dette har stået til win2000, som nu er fjernet under tilføj/fjern

Problemet er at under boot af makinen spørger maskinen stadig om hvilket operativstystem og kun hvis man vælger win98 starter maskinen op unden fejlmeddelelser    ( selvfølgelig :-)

Hvor i win98 kan man ændre en kommando eller ligende for at fjerne denne opstartsprocedure, så den starter op som den skal gøre når man kun har et oper. installeret *SSS*
Avatar billede jemt Nybegynder
11. april 2001 - 21:41 #1
Fdisk /mbr fjerner den lille bootmanager..
Og hvis du har haft installeret systemet på hver sin harddisk, så kan du bare bruge
\'Format D:\' hvis det fx. var installeret på D-drevet...
Du kan også fjerne partitionen med Fdisk
Avatar billede tulleven Nybegynder
11. april 2001 - 21:45 #2
jamen, jeg er da ikke interesseret i at køre en fdisk, den kræver da en  formatering( gør den ikke) og det er ikke meningen,  Hvis ikke må du meget gerne komme med en meget uførlig forklaring på hvad og hvordan jeg gør det *SSS*
Avatar billede jemt Nybegynder
11. april 2001 - 21:47 #3
Hm.. Hvordan har du installeret Win2000?
Har du installeret det oven i din windows98?
Var det en opgradering, eller en sideløbende installation, så de køre på samme partition ?
Avatar billede jemt Nybegynder
11. april 2001 - 21:49 #4
Forresten, så er \'fdisk /mbr\' kun til at rense \"Master Boot Record\" med.. Dvs, at alt bliver slette der.. Det er også der at bootmanageren ligger..
Avatar billede tulleven Nybegynder
11. april 2001 - 21:52 #5
jemt>> kig lige på min indledende replik *SSS*
EN dual installation.

Men godt nok på samme partition , tror jeg, var jo som sagt ikke mig der gjorde det. *SSS*
Avatar billede jemt Nybegynder
11. april 2001 - 21:56 #6
Aha.. Du har altså fjernet windows fra \"tilføj/fjern programmer...\"..
Jamen så skal du bare lave en \'fdisk /mbr\'
så skulle det være løst.. Prøv lige..
Avatar billede tulleven Nybegynder
11. april 2001 - 22:05 #7
jernt>>

Den der fdisk / mbr
kræver den at du formattere eller hvad ????
Avatar billede jemt Nybegynder
11. april 2001 - 22:07 #8
Nej... Den fjerner som sagt bare bootmanageren.. Jeg var selv en smule i tvivl, så jeg spurgte for en sikkerhedsskyld 2 af mine venner.. De sagde, at din windows sagtens kan starte bagefter igen!
Du skal altså _ikke_ formatere ;o)
Avatar billede dope Nybegynder
11. april 2001 - 22:18 #9
Du fjerner bare linjen i autoexec der starter Win98!

For at fjerne parallel-installationer af windows behøver du bare at slette mappen windows.
Mappen WINNT klarer det hele fint selv.
Dog kan du med tidligere versioner af 2Kpro skulle skaffe drivere bagefter.
Avatar billede jemt Nybegynder
11. april 2001 - 22:20 #10
Dope: Jeg tror ikke du er inde på det rigtige.. Enten har DU misforstået det her MEGET, eller også har jeg :)
Avatar billede dope Nybegynder
11. april 2001 - 22:34 #11
jernt: Jeg er bange for at du sikkert har ret... Jeg har vel vist ikke sat mig ind i spørgsmålet... :-)
Avatar billede jemt Nybegynder
11. april 2001 - 22:36 #12
Hehe, oki doki :o)
Avatar billede tulleven Nybegynder
11. april 2001 - 22:43 #13
Prøv lige at høre her, Det  er Win 98 der er tilbage på maskine og skal forblive med at være det, *SS*  Det er resterne af win 2000 der skal væk, *SSSSS*
Avatar billede dope Nybegynder
11. april 2001 - 22:46 #14
\"Jeg føler mig faktisk også temmelig klog\" {:-D)
Avatar billede jemt Nybegynder
11. april 2001 - 22:46 #15
Jamen hvis du har fjernet Win2000 i \"Tilføj/fjern programmer\", så skulle der helst ikke være mere tilbage af filer... Men hvis der er, så skulle du uden problemer bare kunne fjerne dem...
Prøv evt. at lægge dem over på en anden harddisk, eller over i en mappe som du kalder \"Oldwind\" eller sådan noget.. Hvis windows så stadig kan starte, så kan den sagtens undvære dem..
Ang. den der start-menu du hele tiden snakker om, så skal du stadig bare skrive \"Fdisk /mbr\" ude i DOS...
Avatar billede jemt Nybegynder
11. april 2001 - 22:47 #16
Dope: Undre mig ikke, høhø ;o))))
Avatar billede teknik Juniormester
12. april 2001 - 00:48 #17
For at rette dit problem:
Start op på en win 98 boot diskette...
Kør kommandoen
SYS c:

så vil multi-boot funktionen, som blev efterladt i boot sektoren af win2K blive overskrevet.

that\'s it !

mvh :-)
Teknik

Avatar billede iss Novice
12. april 2001 - 01:22 #18
teknik -> Hvis man her to diske:
c:
sys d:
d:
sys c:
Virer også:)) Ingen brug for boot disketter:))
Avatar billede teknik Juniormester
12. april 2001 - 10:17 #19
>>iss  helt enig...men forudsætter som du siger, en ekstra selvstændig Hdd.

Mit svar er baseret på, at \"de allerfleste\" har let ved at skaffe/installere en boot-diskette..
Men har man 2 Harddiske, ja så er din løsning hurtigere.
Men den løsning psser på færre brugere...og da tulleven 21:52:57  \"formoder\" ..at win98/win2K var på samme partition, så daler sandsynligheden for at der er to diske i det pågældende system kraftigt.

Avatar billede goulduck Nybegynder
12. april 2001 - 11:29 #20
Ellers kan du jo i boot.ini slette/rette følgende:

[boot loader]
timeout=0
default=C:\\
[operating systems]
C:\\ = \"Windows 98\"

Sådan skulle den se ud, hvis Windows 98 ligger på C:
Avatar billede teknik Juniormester
12. april 2001 - 15:01 #21
>>goulduck...det mener jeg ellers at jeg selv har prøvet i en lignende situation
...men menuen kom stadig op(med to valgmuligheder)  - selv hvis boot.ini fjernes
- er selvf. også muligt at jeg \"husker forkert\"....men det sker kun sjældent ;-)
Avatar billede iss Novice
12. april 2001 - 15:37 #22
teknik -> Du husker forkert:)) Hvis du fjerner boot.ini kommer den ikke frem (men den bliver loadet).
Avatar billede teknik Juniormester
12. april 2001 - 15:50 #23
Mente at \"Menuvalget\" godt nok kom frem med begge ting - uanset hvad der blev gjort ved boot.ini
-Men to mod en...så må jeg vel bøje mig ;-)) ok!
Avatar billede goulduck Nybegynder
12. april 2001 - 16:48 #24
hehe
Avatar billede iss Novice
13. april 2001 - 00:51 #25
teknik -> Du må være gift hvis du giver op så let:))
Avatar billede teknik Juniormester
13. april 2001 - 19:28 #26
Nej...blot \"amatør\" når det gælder Win2K...ellers er jeg mest stædig...og \"still single\" ;-)
Avatar billede iss Novice
13. april 2001 - 19:29 #27
teknik -> Sådan havde jeg ikke lige vendt den:)