Avatar billede holm4700 Nybegynder
11. august 2005 - 20:05 Der er 16 kommentarer

Støj på Headset (mic)

Hej..

Jeg har problemer med støj på mit headset. Jeg har prøvet at skifte lydkort og headset uden held. Jeg kan få lidt lyd igennem(meget lavt), men når jeg booster min mic overdøver støjen alt.

Kan det tænkes at det er noget hardware i pc'en der forsager støjen?
Avatar billede old-faithful Praktikant
11. august 2005 - 20:23 #1
Har du tjekket lydstyrken på fx mikrofon (afspilning) og lyd i øvrigt?
Avatar billede holm4700 Nybegynder
11. august 2005 - 20:29 #2
Ja.. Tror ikke det er der fejlen skal findes.
Avatar billede holm4700 Nybegynder
11. august 2005 - 20:34 #3
Det lyder lidt som en pladespiller der ikke har jordforbindelse. ( hvis nogen kender den lyd ) Kan det problem gå igen i en pc?
Avatar billede milter Ekspert
11. august 2005 - 21:34 #4
Det lyder, som om du har skruet for højt op for afspillestyrken for din mikrofon.

Hvad bruger du mikrofonen til, og hvilket lydkort har du?
Avatar billede holm4700 Nybegynder
11. august 2005 - 21:45 #5
Mikrofonen sidder på mit headset ( har hver deres stik ). Jeg havde et "Soundblaser live", og har nu prøvet et "Cobra Aw-850 deluxe".

Når jeg ikke har mic-boost på er der næsten igen støj. Men så kan personen i den anden ende i høre mig :-(
Avatar billede milter Ekspert
11. august 2005 - 21:52 #6
Så det, du bruger din mikrofon til, er altså MSN eller Skype :)

Du siger "har prøvet et Cobra..."

Er det det, du bruger nu?
Avatar billede milter Ekspert
11. august 2005 - 22:01 #7
Jeg kan desværre ikke finde nogen manual til dit lydkort på nettet. Har den sit eget mixerpanel, eller benytter den Windows Mixer?

Du kan finde Windows Mixer sådan: Start > Programmer > Tilbehør > Underholdning > Lydstyrke. Eller dobbeltklik dit højttalerikon i nederste, højre hjørne på skrivebordet.
Avatar billede holm4700 Nybegynder
11. august 2005 - 22:17 #8
Ja, der sidder Cobra i computeren. Jeg har både testet den på Msn og TeamSpeak. Støjen kommer når jeg un-muter mikrofonen.

Lydkortet har sin egen mixerpanel. Jeg har også prøvet at rode med windows mixer, uden held :-(

Der sidder et onboard lydkort i maskinen "standard game-port". Har slået den fra, da den sikkert godt kan blande sig.
Avatar billede milter Ekspert
11. august 2005 - 22:35 #9
Prøv at åbne lydkortets mixerpanel og vælg afspilningsstyrke for mikrofon. Skru ned for volume her. Prøv så at kigge i indspilningsstyrke for mikrofon og leg lidt med den. Start med at sætte den midt på.

Du burde kunne mute mikrofonen i afspilning (men ikke indspilning) uden problemer, medmindre altså, du vil kunne høre dig selv :)

I Windows Mixer finder du indstillingerne i Lydstyrke > Indstillinger > Egenskaber > Vælg den rigtige mixerenhed > Derefter vælger du indstillinger for Afspilning/Indspilning.
Avatar billede holm4700 Nybegynder
12. august 2005 - 01:54 #10
Har siddet og rodet lidt med afspilning og indspilning. Jeg kan mute afspilning uden problemer. Støjen forsvinder fra mine headphones, men er der stadig på optagelse, eller hos personen i den anden ende...
Avatar billede milter Ekspert
12. august 2005 - 09:42 #11
Det er næsten umuligt at undgå en lille smule "hum" (som det hedder på engelsk) med udstyr i den prisklasse. Men det burde ikke være så slemt, som det lyder til.

Problemet kan skyldes flere ting, men de mest sandsynlige er en dårlig forbindelse eller forstyrrelser fra en eller anden strømkilde, f.eks. en transformer.

Prøv at flytte lydkortet til et andet slot, helst i bunden af kabinettet, eller i det mindste så langt væk fra andre PCI-kort som muligt. Og husk, når du gør det, så skal lydkortet først fjernes i Enhedshåndtering.

MIC-boost skal helst ikke bruges. I stedet skal du prøve at skrue op for MIC i mixeren under Indspilning.

En anden løsning kunne være at forbinde PC-kabinettet til jord, men det kræver en fagmand, hvis det skal gøres uden at være til fare for andre!
Avatar billede holm4700 Nybegynder
12. august 2005 - 21:48 #12
Har lånt en mic unden headset ( på en stander )- og nu er der ingen støj.. :-S
Avatar billede milter Ekspert
15. august 2005 - 20:07 #13
Det ser ud til at være en dårlig mikrofon så. Eller vil du stadig prøve at få din egen til at virke?
Avatar billede holm4700 Nybegynder
15. august 2005 - 21:53 #14
indtil videre bruger jeg bare mikrofonen på stativet.. Smid et svar, så kan du lige få point. - du har trods alt brugt en del tid på denne tråd :-)
Avatar billede milter Ekspert
15. august 2005 - 23:17 #15
Kommer her og takker :)
Avatar billede holm4700 Nybegynder
16. august 2005 - 12:26 #16
....