Hjælp til exchange via vpn (måske routing problem)
Det er måske ikke den helt rigtige kategori jeg oprettet dette spørgsmål i, men under exchange er der ingen der har nogen løsninger. Håber I ved noget herinde.Jeg har en smallbusiness 2003 server kørende med exchange på.
Jeg kører DHCP på serveren.
Så har jeg et par clienter hvoraf den ene er 'kørende'. Dvs. logger sig på netværket hjemmefra via D-link vpn-client.
Jeg har en D-link router DI-824VUP+ der er sat op med vpn.
Alt dette virker helt fint. Opkobling fra extern computer via vpn fungerer også helt fint. vpn-linien bliver fint etableret og han har adgang til de netværksdrev han må.
Så opstår problemerne. Han kan ikke få lov at logge ind på exchangeserveren og checke mails. Outlook kan fint åbnes i offline-tilstand.
Egentlig er det vel også indlysende idet han jo ikke rigtigt har logget på serveren og dermed fået tildelt IP-adresse, men hvordan kan man sætte dette op.
Idet han åbner sin maskine er vpn-forbindelsen jo ikke lavet, og dermed logger han ikke på domænet.
Jeg har også forsøgt at aktivere exchange via browseren men dette virker heller ikke på 'ydersiden' af routeren. Internt på netværket virker det fint.
Nogen bud på løsning modtages med stor tak.