Avatar billede webmasterdk Praktikant
11. august 2005 - 19:39 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Hyletone ved processor brug.

Hejsa
Jeg har en Acer Aspire, som er omkring 1år gammelt...
Den har i længere tid haft en fejl?!?
Når processoren får noget at bestille, begynder den at hyle.
Jeg får også fejlen, hvis jeg manuelt sætter processoren til at køre de 1.600MHz den er beregnet til.
Er det en fejl jeg kan få rettet via min reklamationsret?
Det skal siges at det er yderst belastende når man sidder og arbejder i et støjsvagt miljø.
CPU'en er en Pentium M 1.6GHz (Banyas), som standard ligger den på 600MHz.
Avatar billede x-pro Nybegynder
11. august 2005 - 19:47 #1
hmm er nok blæseren/køleren der er kaput
Avatar billede webmasterdk Praktikant
11. august 2005 - 19:52 #2
x-pro > Nej, det er ved cpu forbrug, når blæseren engang imellem starter er fejlen der, fordi cpu jo bruges, men den er der også både før og efter blæseren.
Avatar billede x-pro Nybegynder
11. august 2005 - 19:56 #3
har du tjekket med mbm5 for at se hvor varm den bliver ?.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
11. august 2005 - 19:58 #4
Den kan ikke finde min CPU temp, og det kan Centrino Hardware Controller heller ikke...
Avatar billede x-pro Nybegynder
11. august 2005 - 20:11 #5
?
Avatar billede x-pro Nybegynder
11. august 2005 - 20:11 #6
hvad med den driver cd ligger der ikke et lille program dar kan det ?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
11. august 2005 - 20:14 #7
Nope.. gør der ikke..
Avatar billede x-pro Nybegynder
11. august 2005 - 20:19 #8
Nå så tror jeg du er bedst tjent med at sende den til rep. Begynder at lyde som om noget af hardware ikke virker som det skal. Mest sandsynligt er nok bundkortet.
Avatar billede x-pro Nybegynder
11. august 2005 - 20:26 #9
Men kan ikke forstå du er i tvivl om du gratis kan få det rettet.
Der er 6 månder garanti
Der er 1 1/2 års reklamation ret. I den tid skal DE bevise, at du har ødelagt din pc.
Dvs sådan som store hak eller andre eksterne skader på den bærbare.
Avatar billede igaard Nybegynder
11. august 2005 - 21:01 #10
I mon maskine har jeg mulighed for at sætte CPU fan styrring til i maskinens BIOS, det vil sige at CPU blæseren næsten ikke kører når den ikke laver noget, men til gængæld så lyder det som en jetjager når den så har et forbrug på 20% og der over, jeg tror at du er kommet til at slå dette til i BIOS'en, prøv at slå det fra så kører CPU blæseren med en konstant hastighed som er en mellemting mellem lydløs og jetjager stadiet ;o)

/ Jan Igaard
Avatar billede webmasterdk Praktikant
11. august 2005 - 21:08 #11
Jeg prøver igen... Det er IKKE blæseren...
Desuden har bios'en ingen options til blæseren...
Det lyder som en kondensator eller trafo der hyler...
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. august 2005 - 21:37 #12
Acer Support: 38487342-er det ikke blæseren, kan det kun være HD, ring til acer og se, hvad de siger.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
23. august 2005 - 23:39 #13
jeg har haft en del hp maskiner inde med samme problem.

jeg har mistænkt CPU køleren for at lave denne lyd, også på dit system.
det lyder her som om når du sætter strøm til en boremaskine, men ikke trykker knappen langt nok ind til at motoren får strøm til at komme igang.

her har jeg mistænkt enten en designfejl, eller defekte komponenter på systemboard, lægger et konstant niveau til blæseren.

nøjagtig som du har, er dette også når min blæser ikke kører.
jeg har haft ~10 inde med dette problem, og vor reperatør har fået denne fejl væk ved at skifte systemboard.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
31. august 2005 - 06:39 #14
Problem løst...
Løsning: Lad fona kæmpe med min gamle Acer, ny indkøb af IBM ThinkPad T42 :)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
31. august 2005 - 06:40 #15
oz2kas > Smider jer der mener i bør have points, ikke et svar? ;)
Avatar billede x-pro Nybegynder
31. august 2005 - 08:15 #16
ok
Avatar billede webmasterdk Praktikant
31. august 2005 - 08:42 #17
Hovsa, var ikke kun mundet til oz2kas ;)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
31. august 2005 - 17:50 #18
Du behøver nu ikke give mig point for det :-)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
31. august 2005 - 19:05 #19
oz2kas > Det var ellers dit svar der gav mig det bedste svar synes jeg ;)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
01. september 2005 - 19:33 #20
Så lægger jeg et svar.

Jeg har selv rodet lidt med det i dag, og kommet frem til at det ikke er min blæser.
Det er noget i nærheden af blæseren, og det lyder nøjagtig som boremaskinen med for lidt strøm.
Jeg gætter på at det er en lyt der er ved at gå et sted.
Vi får en tekniker til at se på det i morgen.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
01. september 2005 - 20:00 #21
oz2kas > Du må meget gerne skrive hvad han finder ud af! ;)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
01. september 2005 - 20:03 #22
Det skal jeg gøre.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. september 2005 - 22:31 #23
oz2kas > hvad sagde manden? ;)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
04. september 2005 - 23:17 #24
Det er en spole på bundkortet der hyler.

Vi er ved at se om vi kan bestille denne hjem og få denne skiftet (maskinen er udenfor garanti).
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. september 2005 - 23:22 #25
mon det ville hjælpe at give den en omgang lak?
tvivler nok, da det jo er en ret høj tone...
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. september 2005 - 23:23 #26
Du skriver den er uden for garanti? Dækker den normale garanti sådan noget?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
04. september 2005 - 23:23 #27
Undskyld, ikke garanti, men reklamations ret. ;)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
06. september 2005 - 17:43 #28
Lak tror jeg ikke hjælper. Den støjer _meget_

Jeg ved ikke om der er reklamationsret på dem. Det er B2B.