Avatar billede sen60 Nybegynder
11. august 2005 - 16:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

CPU ned i sokkel

Har lige købt et bundkort på tilbud hos en forhandler. Kortet er et ASUS P4B med socket 478. På soklen står der - mPGA478B -
Fandt så frem til på ASUS's support-side at kortet er til Pentium og Celeron. På auktion købte jeg en ny og ubrugt Celeron soc. 478.
Jeg vil lige indskyde, at jeg i tidernes morgen (1997)monterede en pentium i en socket 7 uden problemer - lagde den over hullerne og den faldt selv på plads og kunne låses.
Sådan er det ikke gået denne gang.
Jeg kan se, at der i soklens huller er en lille afrundet forsænkning, der skulle lede pins til centrering og gøre det hele meget enkelt - men nej.
Jeg har selvfølgelig løftet låsearmen helt op og vendt CPU'en rigtigt.
Gør jeg noget forkert? Skal man trykke let? Er monteringsteknikken forskellig fra 1997?
Jeg forstår simpelthen ikke at CPU'en ikke bare glider på plads.
Gode forslag og ideer efterlyses.
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. august 2005 - 16:34 #1
Tjek efter at der ikke er bøjet et ben på cpu, den skal kunne gå lige i, den kan kun vende på en måde.
Avatar billede sen60 Nybegynder
11. august 2005 - 16:53 #2
Cpu'en er ny, men derfor kan et eller flere ben vel godt være lidt skæve.
Kan man med forsigtighed rette skæve ben op uden at man derved skader CPU'en?
Findes der flere varianter af socket 478? Jeg tænker på at der står 478B.
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. august 2005 - 17:37 #3
Du kan bruge en pincet, der er ikke andre varianter af socket 478
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. august 2005 - 18:03 #4
Vend cpuèn, du kan på benene se, hvordan den skal vende i soklen.
Avatar billede sen60 Nybegynder
11. august 2005 - 19:14 #5
Umiddelbart var der ingen skæve ben - brugte en god lup.
Det viste sig at hele rækken modsat markeringshjørnet pegede en smule bort fra kernen - var ikke til at se.
Nå, nu er den faldet i HAK. Håber så den virker, når jeg kommer dertil.
Tak for hjælpen! Point til dig.
Avatar billede peet49 Nybegynder
11. august 2005 - 19:18 #6
Selv tak.