Avatar billede jakobj Praktikant
11. august 2005 - 11:03 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

www.hjemmeside.dk/side eller www.hjemmeside.dk/side.html

Jeg vil gerne have mine kunder til at ramme en bestemt side på mit website, uden at de skal taste filendelsen - .html

Mit problem er at

www.hjemmeside.dk/side

ikke virker. Men følgende gør

www.hjemmeside.dk/side.html

Er det noget, der skal sættes op på webserveren, eller er der andre måder at løse det på?

På forhånd tak
Avatar billede there-is-only-xul Nybegynder
11. august 2005 - 11:05 #1
Hvad slags server kører du ? Normalt bruger man mod_rewrite, eller anden option i apache , tror ikke det er muligt på IIS.

Og ja, det er 99% sikkert at det er webserver opsætning, medmindre du har adgang til mod_rewrite.
Avatar billede jakobj Praktikant
11. august 2005 - 11:09 #2
Tak for det. Jeg kører ISS, så mod_rewrite er desværre ikke en mulighed.

Har du mulighed for at guide mig ind på, hvor jeg finder opsætningen?
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2005 - 11:12 #3
eller du kan nok bare omdøbe side.html til index.html...
Avatar billede jakobj Praktikant
11. august 2005 - 11:13 #4
Den går desværre ikke toodrunktofuck. For filen skal ligge i roden og vil således overskive min rigtige index-fil
Avatar billede there-is-only-xul Nybegynder
11. august 2005 - 11:14 #5
-> toodrunktofuck
Jeg tror at hans formål var netop omskrivning af URL.

-> jakobjelling

Til IIS kræves det vistnok et SAPI plugin, eller lign. som koster det hvide ud af øjene, men jeg er dog ikke IIS expert, så det kan jo være at det er andre muligheder.

Men begge dele kræver jo server-adgang :)
Avatar billede jakobj Praktikant
11. august 2005 - 11:17 #6
Jeg har server-adgang ... men desværre ikke ret meget forstand på det :-)
Avatar billede there-is-only-xul Nybegynder
11. august 2005 - 11:18 #7
Avatar billede Spotgun Seniormester
11. august 2005 - 11:19 #8
Prøv at kigge lidt på den her komponent. Den er vist gratis, og jeg fik den til at køre som om der var Mod_rewrite på min IIS-server.

http://www.motobit.com/help/url-replacer-rewriter/iis-mod-rewrite.asp
Avatar billede jakobj Praktikant
11. august 2005 - 11:19 #9
Tak for linket. Den kigger jeg lige lidt på.
Avatar billede jakobj Praktikant
11. august 2005 - 13:15 #10
Jeg har løst problemer på følgende måde:

Jeg har lavet en mappe i roden af www.hjemmeside.dk, som hedder side. I denne mappe har jeg lagt en indexfil (side.html), som er den der skal vise. Så når jeg skriver www.hjemmeside.dk/side, bliver jeg sendt til www.hjemmeside.dk/side.html.

Det virker umiddelbart perfekt, men hvis nogen kan se ulemper ved løsninge, vil jeg da meget gerne høre om det.

Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2005 - 14:58 #11
Det var faktisk hvad jeg mente med mit indlæg.... :-) (men havde nok beskrevet det dårligt), men fint du fik det til at virke....
Avatar billede jakobj Praktikant
11. august 2005 - 15:02 #12
Ja, det kunne jeg godt se, da jeg kom til at tænke lidt over det. Er det ok, at jeg deler pointene mellem dig og de andre to?
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2005 - 10:36 #13
behold du bare selv.... :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2005 - 14:20 #14
husk at lukke spørgsmålet......
Avatar billede jakobj Praktikant
23. august 2005 - 14:41 #15
Jeg beklager ... men hvordan lukker man et spørgsmål?
Avatar billede Spotgun Seniormester
23. august 2005 - 15:11 #16
Enten accepterer du et af de svar der er givet, ellers lægger du et svar selv, og accepterer det.
Avatar billede jakobj Praktikant
23. august 2005 - 15:21 #17
Tak for det. Mit svar er hermed accepteret :-)
Avatar billede jakobj Praktikant
23. august 2005 - 15:23 #18
Prøver lige igen
Avatar billede Spotgun Seniormester
23. august 2005 - 15:23 #19
Du skal så lige huske at lægge et svar først, før det virker ;D
Avatar billede jakobj Praktikant
23. august 2005 - 15:26 #20
Ja ... nu skulle den vist være der :-)