Avatar billede freecodersfreak Nybegynder
10. august 2005 - 22:29 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Bog om svejsning?

Davser,

Hvis man nu har fået den tosset ide, at det kunne være sjovt at svejse et eller andet sammen, hvilken bog skal man så havde fat i?

Huh? Ja... I know.

Jeg har lidt planer om at svejse et slags cykelstel sammen, men eftersom jeg aldrig har holdt et svejseapparat i hånden, er det nok en god ide at læse lidt om emnet først.

Dog kan jeg ikke umiddelbart finde noget materiale om det på nettet (DK/Google). Så er der nogen, der kan anbefale en bog om det? En artikel? Something please.

Ville denne kunne bruges: http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=110501&pno=79990&pointer=0 ?

Mvh
FcF
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 22:40 #1
svejse sit eget cykelstel.... det bliver tungt, men det er muligt, og ja det svejseværk du linker til vil kunne bruges, dog er det ikke jordens bedste da der kun er 2 strømstyrker, og derfor sætter det nemt sine begrænsninger, den bedst måde at lære at svejse på (til hus / hobby basis) er at få noget gammelt jern, og så bare svejse løs, hys dog hjælm, og evt hansker
Avatar billede perj Nybegynder
10. august 2005 - 23:11 #2
Avatar billede freecodersfreak Nybegynder
11. august 2005 - 06:42 #3
Takker - hvis i begger smider et svar deler jeg pointene.
Avatar billede perj Nybegynder
11. august 2005 - 09:18 #4
;
Avatar billede lonepeter Novice
11. august 2005 - 10:18 #5
Som hr brille også skriver så er det ikke det sværeste i verden at svejse til husbehov, hvis man ellers har lidt flair for den slags...

Nu er jeg ikke ligefrem en supersvejser men har da leget lidt med det, og her er hvad jeg synes der er at bemærke...

Emnerne du skal svejse skal være så rene som overhovedet muligt, ingen rust, fedt og olie og den slags. Svejser du f.eks. to stykker fladjern sammen skal der være en anelse mellemrum mellem dem og det er så der du skal ligge din svejsning, og der skal være stelforbindelse til begge emner du vil svejse sammen. Jo mindre det sprutter og syder og jo mere det lyder som en brombasse når du svejser, jo bedre bliver svejsningen....
Avatar billede screem_brille Novice
11. august 2005 - 11:55 #6
som tilføjelse til lonepeters indlæg, en god mpde at finde ud af hvor meget varme (strøm) der skal til at svejse et emne, er at test svejse en streg på en lignende emne (i tykkelsen), når den brænder igennem emnet sætter man strømmen et tak ned, så plejer det at passe (hvis emnet ikek er semltet helt igennem holder det ikke), samt har man 2 længere stykker jern der skal svejses sammen, skal de ikke ligge helt op af hinanden, da varmen for metallet til at trække sig sammen under afkøling, og vil derfor bliver skævt (men det er noget man lærer hen af vejen)