Avatar billede -jesper- Nybegynder
10. august 2005 - 17:31 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Skift skærmopløsning i WIndows XP

Hejsa,

Nogen, der kan fortælle mig om det er muligt at have shortcuts til ændringer i registrerings-databasen, som kan ændre skærmopløsningen?

F.eks, så man kan have 2 ikoner på skrivebordet, der lynhurtigt kan skifte mellem 2 faste skærmopløsninger?

Ellers hvis I har andre gode idéer, så kom endelig med dem - det er blot for at slippe for at bruge mit ATi-program til at skifte (som er hurtigere end at gøre det i Windows)..

Mvh. Jesper
Avatar billede borrisholt Novice
12. august 2005 - 15:30 #1
Jeg kan da skrive dig et program der kan ?
Avatar billede -jesper- Nybegynder
12. august 2005 - 16:02 #2
Det må du da gerne :).. Altså det jeg godt kunne tænke mig, er blot at kunne lægge 2 shortcuts i Quick Launch f.eks. hvor jeg kan skifte imellem 1280x1024 og 1400x1050
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 08:17 #3
Skriv mig en mail på Jens@Borrisholt.com

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 08:18 #4
Så har jeg programmet klar
Avatar billede roenving Novice
15. august 2005 - 12:42 #5
Det lyder spændende !-)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2005 - 12:48 #6
Husk at løsninger på spørgsmål skal følge denne tråd, den løsning der sendes til Jens@Borrisholt.com skal også publiceres her i tråden
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 13:18 #7
helgec + andre>> Hvis i vil have projektet så skal i bare sende mig en mail.

Husk at angive om det er med eller uden source, du ønsker løsningen.

Jens B
Avatar billede roenving Novice
15. august 2005 - 13:20 #8
Kunne du ikke uploade den, f.eks. på UniteIT ?-)
Avatar billede roenving Novice
15. august 2005 - 13:23 #9
Problemet er i denne sammenhæng jo, at der ikke må uddeles Eksperten-point, hvis løsningen ikke er tilgængelig for alle brugere, og det kan den jo ikke være, hvis den mailes rundt !-)

-- og hvordan har du implementeret den ?-)

-- er det med de to faste opløsninger, Jesper har bedt om, eller er den mere fleksibel ?o]
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 13:36 #10
helgec>> Det var folk og fæ der kunne sende mig en mail på Jens@Borrisholt.com for at få løsningen.

roenving>> Ja ja ... Nu er du også en af de ny ;) Vi bærer over med dig.

Jeg har udelt løsninger sådan i 6 år, og har aldrig hørt en klage for det. Koden lader sig ikke lige publicere her, fordi der er meget.

Og roenvig her kommer vi til noget jeg er meget princip fast med : Jeg bruger gerne tid på eksperten, men jeg bruger ikke penge. Hvis Eksperten mener jeg skal hænge det op på nettet må de ligge Webplads til. Taget i betragtning af det har været en accepteret løsning i 6 år har vi at gøre med en defacto standard som er accepteret.

Og nu til løsningen :

Når du kører programmet får du listet alle Opløsninger som Windows lister. Man vælger den opløsnig man ønsker og trækker den ud på sit skrivebord (fx.) Så bliver der genereret en genvej som skifter opløsningen for dig.

Kalder du programmet med parameteren default vil den skifte til den opløsning du havde på skærmen første gang det blev kørt. Men det kan du alt sammen se i koden.

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 13:36 #11
roenving>> Du er meget velkommen til at hænge løsningen op et sted  !!

Jens B
Avatar billede roenving Novice
15. august 2005 - 13:38 #12
Det vil jeg da så gøre, for det lyder som et særdeles brugbart program, når man sitter og arbejder med hjemmesider !-)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2005 - 14:42 #13
"borrisholt" nu er det ikke fordi jeg noget at bruge det program til overhovedet, jeg er tidligere blevet deaktiveret 18 mdr. her på Eksperten vel at mærke uden at den dag i dag ved hvorfor, jeg er af den opfattelse at regler er til for at blive overholdt, men jeg forstår på din kommentar 15/08-2005 13:36:06 at du mener at du har særstatus og det er hermed taget til efterretning
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 14:51 #14
Jeg mener ikke jeg har særstatus, jeg mener bare at hvis det har fungeret i 6 år må det være accepteret.

Der står løsninger skal være tilgængelig for alle, men ikke hvordan.

Jeg har gennem tiden skrevet mest i Delphi kat. Der inde har vi Snowball som admin, og han har aldrig brokket sig over at jeg sender løsninger ud per mail.

Forskellen er at nu har jeg sendt min løsning til dig og roenving, ham der har stillet spørgsmålet har ikke hendvendt sig. Men i kraft af jeg sender til alle gør jeg det offenlig tilgængelig.

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 14:53 #15
Nu skriver jeg det lige her, så er jeg fri for at gøre det i hver mail:

Koden er skrevet i Delphi. Eneste 3.parts komponenter er Drag An Drop suite af
Anders Melander og Angus Johnson, og kan hentes her : http://delphi.icm.edu.pl/authors/a0000900.htm

Ellers kræver koden bare en Delphi.

Jens B
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 14:56 #16
roenving>> Jeg har nu forsøgt to gange at sende det til dig men får mailen retur med det samme. Har du en anden mail adr ?

Jens B
Avatar billede roenving Novice
15. august 2005 - 15:00 #17
Ved bare at bruge Svar/Reply ?-)

-- har godt nok siddet og undret mig over, at der ikke kom nogen mails fra dig, men i mellemtiden har jeg da fået 15 mails fra Eksperten !-)

-- men du kan prøve den samme på hotmail !o]
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 15:10 #18
roenving>> Ja bare ved at trykke reply.

Nu er den sendt til hotmail.

Jens B
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2005 - 15:13 #19
"Available on request" er blevet brugt tidligere også af andre.

Det er måske ikke lige det optimale, men hvis der er en fornuftig begrundelse
for at gøre det på den måde, og der ikke er grund til mistanke om at der
foregår noget odiøst, så er det vel ikke noget galt i at coadmins er lidt fleksible.
Avatar billede roenving Novice
15. august 2005 - 15:19 #20
-- nu har jeg da også fået den via hotmail !-)
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 15:26 #21
Jeg vil meget hellere høre feedback, så kan det være vi med tiden kan udvikle en godt program ?

Hvis nogen gidder teste og dokumentere så koder jeg gerne.

Jens B
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2005 - 16:12 #22
noget helt andet er - behøver det være så komplekst ?

simpel C kode:

#include <windows.h>

int main()
{
    DEVMODE dm;
    if(EnumDisplaySettings(NULL,ENUM_CURRENT_SETTINGS,&dm))
    {
        if(dm.dmPelsWidth == 1024 && dm.dmPelsHeight == 768)
        {
            dm.dmFields = DM_PELSWIDTH     + DM_PELSHEIGHT;
            dm.dmPelsWidth = 800;
            dm.dmPelsHeight = 600;
            ChangeDisplaySettings(&dm,0);
        }
        else if(dm.dmPelsWidth == 800 && dm.dmPelsHeight == 600)
        {
            dm.dmFields = DM_PELSWIDTH     + DM_PELSHEIGHT;
            dm.dmPelsWidth = 1024;
            dm.dmPelsHeight = 768;
            ChangeDisplaySettings(&dm,0);
        }
        else
        {
            printf("Please modify the program\n");
        }
    return 0;
}
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 19:45 #23
Nu ville manden have nogle links han kunne ligge ned i sin Quick Start. Der næst synes jeg det kunne være sjovt at lave drag and drop mod din Windows Shell.

Og noget helt andet er så har jeg aldrig kunne se det fede i konsol programmer. Jeg synes de ser enormt gammeldags ud. Det er 10 år siden jeg forlod den verden. Jeg har ikke haft Turbo Pascal åben siden, og jeg savner det ikke. Jeg har dog i mellemtiden programeret Turbo Pascal for Windows, som minder meget om Visual Studio.

Men hvis der ikke er noge interesse for programmer vil jeg ikke vidre udvikle det.

Jens B
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2005 - 20:00 #24
smag og behag er forskelligt

min pointe var at jeg tror at det måske kan laves rimeligt simpelt og uden
ekstra komponenter

det er ikke så svært at erstatte main med en WinMain
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2005 - 20:13 #25
det burde heller ikke være så svært at konvertere til Delphi (jeg formoder at hele
Win32 API er tilgængeligt fra Delphi)
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2005 - 20:18 #26
Nej nej .. Koder vil være stort ser magen til ...
erstat
{ med begin
} med ==  med =
= med :=

Og skriv det hele i DPR filen, mellem begin og end. Ikke noget med nogen main eller winmain.

Men jeg ville meget hellere se en løsning i C++ der kan det samme som mit eksempel. Fordi lige nu sammenligner du en hardcoded løsning med en generisk løsning med drag and drop.

Jens B
Avatar billede -jesper- Nybegynder
15. august 2005 - 23:54 #27
Jeg vil blot her til sidst sende en højlydt og stående klapsalve til Jens for at han gad tage sig tid til at lave et program han virkelig ikke behøvede at give sig tid til..

Det kan PRÆCIS det jeg håbede på fandtes et sted! :)

Nu har jeg beskæftiget mig en bitte smule med programmering og ved at kravsspecifikationerne og forståelse for opgaven er absolut det mest omfattende ved en programmering, men ikke desto mindre rystede Jens lynhurtigt denne ud af ærmet!

Håber du får en fed hyre et eller andet sted i lille DK ;) Tak endnu engang!..

Mvh. Jesper