Avatar billede djio Nybegynder
10. august 2005 - 12:47 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tun Puch Maxi

Hej. Jeg er den galde køber af en brugt Puch P, men jeg ved ikke hvordan de forskellige ting sidder og hvad det er. så i skal fortælle meget detaljeret. så er i søde .. Hehe :)

Det skal ikke være hvor man skal købe nogle dele, men noget man skal fjerne eller bore. Tak !
Avatar billede djio Nybegynder
10. august 2005 - 12:49 #1
Min ven siger det er en Puch Pedal, så det er ikke Puch Maxi .. hehe :)
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 12:56 #2
1. har man ingen ide om hvad noget af det er, så har man ingen mulighed for at hverken bore eller hakke en knallert, og en anden side er, at en puckh nu er SÅ gammel at motor og især venstra side af baggaflen er slidt op (baggaflen knækker af metal træthed, samt ryster op indefra), køb en nyere knallert / scooter, det andet bliver for dyrt.
Avatar billede djio Nybegynder
10. august 2005 - 13:05 #3
Hvor henne sidder det hul man kan bore i sin puch ?
hvor i motoren , ?
Og hvordan fjerner man hastigheds begrænserne ?
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 13:14 #4
1 typisk slår man plumpen ud, det er hård metal plumpen er lavet af, og er derfor ikke nem at bore ud (det er mere låseringen som skal bores ud (over)), du skal have topstykke og cylinder af, pakninger bør skiftes.

Ud over plumpen og den lille slagvolumen er den ikke direkte begrænset, men mange ting kan jo gøres for at gøre den hurtigere, men vil absolut ikek anbefale det, bremserne er SLET ikke beregnet til den fart. (og køres der på offenlig vej er det ulovligt at gøre)
Avatar billede djio Nybegynder
10. august 2005 - 13:20 #5
Jeg forstår ikk hva du skriver ,
husk jeg ikke er knallert freak (:
Ikke ?
Jeg skrev hvor ?
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 13:27 #6
som jeg skrev tidligere, har man ingen ide om hvad man laver så hold fingrene væk (og nej det er ikek nedladende ment, men de fleste begynder heller ikke at ordne huller i tænderne på sig selv, men overlader det til folk som ved hvad de laver, har man ikek rodet med motoerer før, så er det smarteste ikeka t begynda at bore, fjerne plump osv. for karburator skal bagefter dysses om, og nålen ligeledes ændres (normalt), samt der kan blive noget tændingsjustering)
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. august 2005 - 15:09 #7
noget helt andet er at du ikke må køre på en tunet knallert, så skal du ha' nummerplade på den.

Jeg kendte en (for 50 år siden) der var skrap til at tune knallerter, han fik en Puch op på 100 km/t, men så skulle motoren også skiftes ;o)

Men som screem_brille skriver så skal man vide noget om motorer.

Når vi skulle tune skilte man motoren ad, polerede skyllekanalerne fra karburator til cylinderen.
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 15:17 #8
retaxes, hjælper ikke noget med nummerplade, for den kan ikke indregistreres på den måde (bremserne er den store synder her) (har kørt på en puch med ca 120km/t det var ikke specielt sjovt, men man kom hurtigt frem *G* det var sjovere på min gamle puch monza, med hjemmelavede skive bremser foran OG bagved, gas støddæmpere fra en crossmaskine, 47mm cylinder, og 20mm delorto karburator (men det var dyrt *GGG*)
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. august 2005 - 15:36 #9
screem_brille> nej, omtalte maskine ville ikke kunne klare de krav der stilles i dag, det har vel også været sin sag med de gamle madkasseknallerter, hvor man skulle ha' en nummerplade.

Men vi var nok lidt vilde dengang, styrthjelm var ikke obligatorisk og det var kun en papmachehjelm (æggeskal)der ikke ydede megen beskyttelse.
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2005 - 15:42 #10
retaxes, jeg lærte det da afstiveren til forskærmen knak (pga metal træthed) ved ca 85-90 km/t og blokerede forhjulet, utrolig nok havde jeg netop den dag styrthjælm på, og ruskinsjakke, slap med afskrabninger (de var dog ret dybe), men ham jeg havde bagpå bræbbede næsen ved at ryge op i min styrhjelm, ellers skete der ham intet.
Avatar billede boheme Nybegynder
10. august 2005 - 16:14 #11
når jeg skulle have min gamle puck monza til at køre rigtig hurtigt så sprøjtede jeg æter ind i luftfilteret --- så fik den sgu knald på.

dont try this at home, kids :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. august 2005 - 17:00 #12
ved en lejlighed, hvor jeg blev kørt ned af bil, røg jeg lige på hovedet ind i tværholdene bil.
Til alt held var det en Loyd, en a de få biler hvor siden var af pap, jeg slap med lammende stød på låret, 1½ månede i sengen uden styrthjelm, den blev anskaffet efter opholdet i sengen.

Æter i bensinen var jo obligatorisk, men inden alt det smed man lige Redex i tanken så koksen i cylinderen blev blæst ud, hjalp også på farten.
Avatar billede djio Nybegynder
10. august 2005 - 18:14 #13
Min far hjalp min ven ! :D