Avatar billede ghml Nybegynder
10. august 2005 - 08:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Min computer opfører sig underligt

Jeg har en 4 år gammel Siemens PC med Win. XP.

På det sidste er den begyndt at opføre sig underligt og jeg vil høre om nogle af Jer ved om det er computeren eller skærmen som har fejlen.

Jeg tror uden tvivl at skærmen har en del af fejlen da den kan miste farverne og blive grønlig (Packard Bell skærm som jeg købte for 1000 kr for 4 år siden). Når den bliver grønlig kan farverne komme igen hvis jeg slår oven på skærmen, men det hjælper ikke altid.

Nede i proceslinien kan der dukke nogle 4-5 cm lange tynde lodrette skreger op, nogle gange blinker de. Hvis jeg kører musen rundt nede ved dem kan der komme flere der hvor musen har været.

Nogle gange når jeg hører musik er det som om computeren "drukner". Musikken stopper (jeg hører musikken igennem headset som er sat i stik direkte i en udgang i computeren, så hvis det kun var skærmens skyd burde musikken vel ikke stoppe?. Når den drukner bliver skærmen sort og efter 5 sekunder kommer billedet igen og så kan den drukne igen - uden at gå helt ud, det er som om den bare går i dvale og kommer igen.

Nogle gange når jeg skal slukke computeren kan jeg vælge "sluk" og "genstart" men ikke "dvale" - den er sløret som om jeg ikke må vælge den.

Jeg har opdateret Norman Virus program og den har ikke fundet nogle virus.
Avatar billede ghml Nybegynder
10. august 2005 - 08:31 #1
Glemte at sige at nogle gange når jeg tænder computeren, så er skærmen sort med en lang tynd streg ude i venstre side, som går fra toppen til bunden at skærmen. Når jeg slukker på computerens hovedafbryder og starter op igen, så indlæser den windows normalt
Avatar billede venturer Nybegynder
10. august 2005 - 08:34 #2
Ja det tyder på at der er andet galt end bare din skærm.
Ryger du tlfældigvis ved din computer?

Når en maskine står i et rygerrum, skal de rengøres indvendigt med jævne mellemrum (specielt efter 4 år), da støvet kan sætte sig fast i div. blæsere.

Det kan selvfølgelig også være at maskinen bare har levet sin tid. Der er mange maskiner idag der IKKE kan holde 4 år.
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. august 2005 - 08:56 #3
Hent ad-aware opdater det, og scan dit system, tror du har spyware på din PC.
Avatar billede ghml Nybegynder
10. august 2005 - 09:31 #4
Jeg ryger ikke men min pc står ved gulvet oven på en tlf bog. Jeg har i går hevet alle stik ud og åbnet den og renset den.

Jeg har ad-aware fuld opdateret og Spy Sweeper. Scanner dagligt pc'en.

Jeg er forundret, er der virkelig ikke mange computere som holder 4 år ? Tænkte på om det var en løs forbindelse el lign?
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. august 2005 - 09:33 #5
Kør en chkdsk på drev C:
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. august 2005 - 09:34 #6
Hjælper det ikke, vil jeg tro, du har en defekt ramblok.
Avatar billede mrrius Nybegynder
10. august 2005 - 11:11 #7
hmmm ... måske har din grafikkort rystet sig løs , prøv at få den helt ned i motherboard slottet. måske er vga stikket ikke skruet ordentligt på.

måske er det monitor ledningen som har fået et skarpt knæk og det er derfor det hjælper at banke skærmen. prøv at rykke blidt på monitor ledningen og se om billed ændrer sig

måske konflikter noget af din hardware ( f.eks mus)(f.eks lydkort).

har du installeret de nyeste : motherboard drivere , grafikkorts drivere , lydkorts drivere , nyeste windows opdades?
Avatar billede mrrius Nybegynder
11. august 2005 - 13:24 #8
Brille skrev i tilsvarende indlæg:

hvis den ikke er allokeret, betyder det den har smidt fil tabellen (sker ret ofte på maxtor diske), du kan genskabe dine data med getdataback fra runtime.org (demo versionen du kan hente kan kun genskabe en fil af gangen, men viser dig om du kan genskabe data)
Avatar billede ghml Nybegynder
12. august 2005 - 06:06 #9
mrrius> tak for gode forslag jeg undersøger de ting og vender tilbage.
Avatar billede ghml Nybegynder
17. august 2005 - 23:18 #10
jeg har smidt computeren ud idag og køber snart en ny, den brød helt sammen imorges.