Avatar billede tob Nybegynder
09. august 2005 - 19:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fotoprinter - kan det betale sig?

Jeg overvejer at købe fotoprinter til at printe mine digitale billeder. De er faldet godt i pris efterhånden, og med kopiblækpatroner og billigt fotopapir, ser det ud til at kunne betale sig at fremkalde sine billeder selv.

Men jeg er ny på dette område, mht. at printe billederne selv. Hvordan er kvaliteten generelt på kopiblækpatroner og fotopapir - f.eks. fra tpi-danmark.dk?

Er der nogen her der skulle have lavet beregninger på, om det rent faktisk kan svare sig at købe en PIXMA 5000 eller PIXMA 8500 printer, købe fotopapir og printe billederne selv? Jeg ved, at det ikke kan svare sig hvis man køber originalt canon papir og blæk. Men skulle der sidde nogen derude der har gode erfaringer med billigt (kraftigt, 240 g/m3) fotopapir, og billige toner til disse  printere?

Alle kommentarer og henvisninger til hjemmesider med relevante tests er også hjertens velkomne!

Tusind tak hjælpen.

Tobias
Avatar billede boxer Nybegynder
09. august 2005 - 19:42 #1
Bilka tager 95 øre for at fremkalde et billede. + et eksp. gebyr på 18,95 pr. ordre.
Så nej det kan ikke betale sig!

TPI tager 98 kr for 100 ark 10 x 15 cm 240g fotopapir. Dertil kommer slitage af printer og blækpatroner/refill.

Men det er skønt at have mulighed for at printe sine egne billeder. Jeg bruger papir fra TPI og synes kvaliteten er helt fin. Jeg kan ikke se forskel på billeder på TPI papir og billeder på HP papir.

Jeg refiller selv mine patroner. Jeg kan ikke se nogen forskel. Min printer er en HP PSC 2410.

Hvad kvaliteten angår vil jeg tro at et trænet øje kan se forskel på "hjemmelavede" billeder og alm. fremkaldte.
Avatar billede hexya Nybegynder
10. august 2005 - 01:58 #2
Lyder spændende anonym, med hjemmebrygget blæk, men hvad med holdbarheden - nogen erfaringer?
Avatar billede boxer Nybegynder
10. august 2005 - 06:22 #3
Tja - nu anskaffede jeg mig printeren til jul sidste år. Så mine ældste billeder er knap 8 mdr. Jeg kan ikke se nogen forskel.
Men holdbarheden kan vel heller ikke bedømmes på 8 mdr?

Iøvrigt bruger jeg bilkas fotoservice når jeg skal fremkalde mange billeder. I den forbindelse kan jeg fortælle at "min familie" har lavet en test af kvaliteten af billeder.
Vi fik fremkaldt nogle billeder flere forskellige steder - også hos "professionelle" forhandlere med priser helt op til 2,95 kr. pr. billede.
Bilka havde den bedste kvalitet til 0,95 kr. pr. billede. Det er jo også det man hører i anmeldelserne men rart nok at få det bekræftet selv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2005 - 08:54 #4
Foruden prisen, er der jo også holdbarheden. Overfladen på et hjemmeprintet foto er jo rimelig skrøbelig. Det er den ikke fra fotohandleren.

Og langtidsholdbarheden, - tja, 8 måneder er ved at være der, man burde kunne se en falmen.

Og så må du ikke glemme al den tid du bruger på det.

Så set rent logisk, er der absolut intet at spare - hverken tid eller penge. Men det ER nu nemmere at styre udsnit og farver, og få det helt præcis som man vil have det. Man skal bare give sig tiden :-)

Refill er stadig et usikkert marked, selv om langt de fleste på markedet har ganske udemærket blæk. Men du er ikke garanteret noget, før du har prøvet et bestemt mærke, og selv har sagt god for det.

Jeg er desværre ikke bekendt med at nogen selv har lavet test omkring refill og kopiblæk (som er under 2 år gammel)

Men forbrugerstyrelsen har lavet en generel printertest: http://www.forbrug.dk/test/testbasen/computerudstyr/print/ for ikke så langt tid siden. Her nævnes bl.a. under "tjek printprisen" at det næppe kan betale sig at printe fotos selv...
Avatar billede boxer Nybegynder
10. august 2005 - 09:18 #5
Det eneste refill produkt jeg kan udtale mig om er dette: http://www.omni.com.tw/
Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg købte det :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
10. august 2005 - 09:31 #6
Måske dette spørgsmål er værd at læse? Jeg ved godt der er sket meget, siden jeg oprettede det :)

http://www.eksperten.dk/spm/596471
Avatar billede tob Nybegynder
14. august 2005 - 13:26 #7
Tak for kommentarerne! Dem der vil ha del i pointene, kan poste et svar. Jeg tror jeg vil overveje at købe en fotoprinter når min slunkne studiekonto siger god for det ;)

Er der i øvrigt en fotoprinter i vil anbefale frem for pixma serien? Jeg er mest på pixma 4000-5000 eller 8500. Kommentarer?
Avatar billede boxer Nybegynder
14. august 2005 - 15:33 #8
Jeg tror ikke det kommer sig så nøje. Jeg kan kun udtale mig om HP som jeg er rigtig godt tilfreds med :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. august 2005 - 18:40 #9
Springer over, kom bare med en kommentar :)
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
10. september 2005 - 13:45 #10
Jeg vil helt klart anbefale pixma 8500 printeren. De 8 patroner den kører med kommer virkelig til sin ret. Men mest vil jeg nu nok anbefale dig at du prøver printerne. Find et af dine gode billeder frem, og gå ind på http://www.yourprint.canon-europe.com her kan du nemlig få printet dit eget billede på deres foto printere. Sørg for at bestille en udskrift fra alle de printere som kunne ha din interesse, det koster ikke noget. bare sørg for at bruge det samme billede til allesammen, så du kan sammenligne kvaliteten...

- Rasmus
Avatar billede boxer Nybegynder
06. januar 2006 - 22:39 #11
Fik vi løst problemet eller.....