Avatar billede mip Nybegynder
08. august 2005 - 14:56 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Disable Collate in powerpoint Print dialog i Powerpoint

Er der nogen af jer, der ved hvordan man i Powerpoint ved hjælp af vb / vba kan disable funktionen udskriv sætvis (collate) i print dialog boksen.
Det skal gerne være sådan, at hvis en bruger vælger udskriv (CTRL P) er flue benet i sætvis (collate) allerede fjernet.

Mik
Avatar billede madschristensen Nybegynder
08. august 2005 - 15:08 #1
prøv med:
ActivePresentation.PrintOptions.Collate = msoFalse
Avatar billede mip Nybegynder
09. august 2005 - 15:23 #2
Hi Mads,
Hvor skal man sætte komandoen ind, så flue benet er fjernet når der vælges udkriv?
Er det muligt som i word, at kalde print dialog boksen og herefter indsætte ActivePresentation.PrintOptions.Collate = msoFalse.
I word bruges Application.Dialogs(wdDialogFilePrint).Show, hvordan gør man i Powerpoint?

Undskyld de mange spørgsmål, men jeg ved ikke det vilde om vb/ vba.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
09. august 2005 - 15:52 #3
Det er lidt mere tricky. Koden skal enten lægges på en knap eller i en macro. De bliver jo ikke kørt helt automatisk...

Der er vist et alternativ: Man kan godt fange events på application objectet - men det er i den lidt mere langhårede ende...
Avatar billede mip Nybegynder
09. august 2005 - 23:34 #4
Jeg prøvede at ligge koden ind i en makro, og den virker fint.
Hver gang jeg kører den fjernes flue benet.
Er det muligt at gemme koden i en skabelon, så når man starter en ny presentation, med denne skabelon køres koden fra skabelonen, og flue benet i collate fjernes.
Word har det på dokument niveu, så hvis man laver et nyt dokument ud fra en skabelon med "Private Sub Document_New()" vil det blive kørt
Avatar billede mip Nybegynder
10. august 2005 - 20:48 #5
Er det muligt som i word, at kalde print dialog boksen enten via macro eller knap.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
11. august 2005 - 08:49 #6
Mja - d.v.s., at du kan printe.. (Uden om dialogboksen)..

ActivePresentation.PrintOut

Og hvis du inden har sat printoptions vil det være ok!
Avatar billede mip Nybegynder
14. august 2005 - 00:50 #7
Problemmet er hvis du bruger ActivePresentation.PrintOut er man også nødt
til at forud bestemme antalkopier, og andre udskrift optioner.
Hvis man derimod kan kalde print dialog boksen, med optionen ActivePresentation.PrintOptions.Collate = msoFalse, kan man indstille alt andet.

Er det virkeligt ikke muligt at kalde print dialog boksen?
Avatar billede madschristensen Nybegynder
14. august 2005 - 10:12 #8
Jeg har kigget objectmodellen igennem - og jeg kan ikke finde det!

Alternativt kunne du jo lave en knap der kalder din eget print dialog. (Lav en formular hvor du kan vælge antal kopier m.v.) og så printOut.
Avatar billede mip Nybegynder
14. august 2005 - 15:14 #9
Kunne man føle på om print dialog objectet bliver åbnet, og hvis ja kører ActivePresentation.PrintOptions.Collate = msoFalse, eller en makro med send key, så collate bliver slået fra.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
15. august 2005 - 08:43 #10
En macro med sendkey ville virke. Så kan du bruge printoptions.collate=msoFalse og derefter kalde ALT+F o.s.v. Skal du have et eksempel ?
Avatar billede mip Nybegynder
15. august 2005 - 19:16 #11
Ja tak, det ville være fint.
Avatar billede mip Nybegynder
15. august 2005 - 20:07 #12
Jeg har lige prøvet at oprette en knap der kalder denne makro,

Sub Udskriv()
ActivePresentation.PrintOptions.Collate = msoFalse
SendKeys "^{p}", True
End Sub

Hvor skriver man egentlig makroen ind, så den bliver tilgængelig for alle præsentationer?
Avatar billede madschristensen Nybegynder
16. august 2005 - 10:56 #13
Det ved jeg faktisk ikke ;O)
Avatar billede mip Nybegynder
17. august 2005 - 20:59 #14
Fint nok Mads,
Du har været mig til stor hjælp, det er jo altid rart at kunne tale med nogen når man har et problem, så send mig lige er svar så skal du få dine point.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
18. august 2005 - 08:56 #15
svar