Avatar billede t0pd0g Nybegynder
07. august 2005 - 20:53 Der er 23 kommentarer

Active directory og email

Hejsa

Jeg har lige installeret active directory for første gang. Systemet består af en enkelt windows 2003 server og 5 xp pro clienter.

Jeg vil gerne give samtlige medarbejdere i firmaet mulighed for at benytte samtlige maskinger - dette skulle jo være en af fordelene ved active directory så vidt jeg kan forstå.

Umidelbart er dette da heller ikke noget problem. Dog har jeg et par spørgsmål.

Hvorledes gør jeg så hver bruger har et privat og et delt share på serveren som automatisk bliver oprettet som netværksdrev ved logon?

Hvordan sørger jeg for at når en bruger åbner outlook så er det automatisk hans emails / konti der er der - uafhængig af computer?

Håber der er nogle som har forstand på det :)

Mvh Olav
Avatar billede screem_brille Novice
07. august 2005 - 21:00 #1
underegnskalber for dine brugere, kan du angive en homepath, først opretter du en mappe og deler den, (kald den f.eks brugers-mapper), du kan så angive føkgende sti : \\servernavn/brugers-mapper/%username% så oprettes de korrekte mapper automatisk ved første logon.
Avatar billede oskar Nybegynder
07. august 2005 - 21:20 #2
Et par ændringer i teksten: kan du angive en homepath, først opretter du en mappe og deler den, (kald den f.eks brugermapper), du kan så angive følgende sti : \\servernavn\brugermapper\%username% så oprettes de korrekte mapper automatisk ved første logon.

En fælles mappe kan laves enten via en policy eller et logonscript med teksten net use S: \\servernavn\mappenavn
Avatar billede screem_brille Novice
07. august 2005 - 21:41 #3
øhh de virker begge 2, både brugers-mappper og brugermapper
Avatar billede oskar Nybegynder
07. august 2005 - 21:55 #4
Det var mere det med backslash i stedet for slash og så kan jeg altså godt lide at mappenavne man skal se på hver dag ser nogenlunde pæne ud, brugermapper eller brugeres_mapper eller bare brugere
Avatar billede screem_brille Novice
07. august 2005 - 23:07 #5
vi er enige, forbandede forkølelse, den har gjort mig omtåget *G*
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
08. august 2005 - 13:50 #6
Nice.. tak for det. Der må vel være points til jer to. Så mangler jeg bare svar på det med email. Det har i ikke nogen ide om?
Avatar billede screem_brille Novice
08. august 2005 - 13:57 #7
det kan du gøre med roaming profiles, en anden god ide vil være at redirecte brugernes dokumenter til serveren, ellers vil de kun ligge lokalt på folks maskiner, og derved ikke følge med brugeren
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
08. august 2005 - 16:51 #8
Det lyder smart. Kan du forklare mig hvad roaming profiler er? Og mener du "my documents"?
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
08. august 2005 - 16:55 #9
ok har fundet det med roaming profiles.. vil jeg helt sikkert bruge. men jeg kan ikke lige se hvordan det løser mit email problem.. eller er outlook kontoopsætning og mailindhold en del af den der profil?
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
08. august 2005 - 16:58 #10
det skal lige siges at serveren ikke kører exchange.. ..den kører bare pop3 servicen
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
08. august 2005 - 17:05 #11
ok jeg ved det godt.. ..google først og spørg bagefter.. tak for hjælpen. Hvis du bare lige gad at forklare hvordan du redirecter dokumenterne?
Avatar billede screem_brille Novice
08. august 2005 - 17:29 #12
det gør man med Group policies der er en der redirecter dokumenter, en der redirecter applikation data osv
Avatar billede screem_brille Novice
08. august 2005 - 17:39 #13
ja ens opsætnign mht mail er gemt i applikation data, dog gemmes emails lokalt når man bruger POP3, derfor er en IMAP email server bedre, da de ligger på serveren og derfor er mere egnet til et miljø hvor man skifter computer og lignende
Avatar billede oskar Nybegynder
08. august 2005 - 18:29 #14
Ups, jeg havde helt overset det med mailen. Hvis det er muligt vil jeg anbefale at du springer roaming profiles over (netværkstungt) og nøjes med at redirecte My documents, application data, skrivebord etc.
Avatar billede screem_brille Novice
08. august 2005 - 19:17 #15
roaming profiles er ikek mere tungt end man redirecter applikation data (men ja ved store ændringer og første gang der logges på så bruger man lidt båndbredde, men med 100Mb på alle maskiner på samme lokation betyder det ikke så meget, husk det er kun 6 klienter det drejer sig om)
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
09. august 2005 - 18:42 #16
Nå.. nu har jeg sat mig lidt ind i roaming profiler, og det ser jo helt fint ud. Du (screem_brille) skriver at email's gemmes lokalt ved brug af pop3. Det er jeg klar over. Jeg vil dog nødig investere i en mailserver for at kunne benytte imap. Efter lidt tid på google har jeg "hørt" rygter om at man skulle kunne få outlook.pst som indeholder selve mailene til at ligge på serveren.

Jeg har desværre ikke adgang til systemet igen før på torsdag, men jeg har fået en ide, som jeg gerne vil høre om i tror vil virke.

I Outlook 2003 kan man i Tools > Options > Mail Setup > Data Files indstille hvor outlook skal gemme de filer som indeholder brugerens mails. Hvad med om man skriver noget i den her stil: \\server\maildata\%USERNAME%outlook.pst

Skulle man så ikke tro at der automatisk ville blive oprettet en fil som hed brugernavnoutlok.pst når en bruger benyttede outlook 1. gang?

Tak for tålmodigheden forresten :)
Avatar billede screem_brille Novice
09. august 2005 - 19:07 #17
Det er bestemt en mulighed det med at plecere pst filen på serveren, der er bare en del ulemper ved det... 1. giver en del netværks aktivitet, da filen hurtigt vokser, 2. er serveren nede er der ingen adgang til ens emails.

Der findes gratis email servers med understøttelse for IMAP ;)
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
11. august 2005 - 13:05 #18
Netværkstrafikken har du ret i. Men da der kun er tale om 5 klienter tror jeg ikke det bliver et problem. Ingen email hvis serveren er nede - det er jo det samme som hvis vi valgte imap..
Avatar billede screem_brille Novice
11. august 2005 - 13:12 #19
nej det er ikek helt det samme, for med IMAP bliver der stadig cached lokalt, dvs det er ikek ehele filen som skal læses og skrives over netværket hele tiden, dog hvis du vælger den løsning du er inde på,så brug synchronise folders /offline folders, for så synkroniserer den den med faste intervaller istedet for.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 00:34 #20
Kunne man forvente noget feedback ?
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 00:35 #21
lægger et svar hvis du kunne bruge noget af det jeg har skrevet.
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 14:04 #22
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 01:47 #23
brug for mere hjælp ?