Avatar billede usr187 Nybegynder
05. august 2005 - 02:32 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

nautilus og danske bogstaver!

hej, jeg har et problem med æ,ø og å i nautilus. disse bogstaver kan ikke vises, og erstattes med '?' (spørgsmålstegn) og (invalid encoding).

mine locales er "en_US/ISO-8859-1" og "en_US.UTF-8/UTF-8", som er defineret i /etc/locales.build (gentoo).

æøå vises fint i konsollen...
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. august 2005 - 08:06 #1
Kan du ikke vælge en_DK Locales ?
Avatar billede usr187 Nybegynder
05. august 2005 - 20:42 #2
Jo, naturligvis! Det tænkte jeg ikke på. Ved du om jeg skal genkompilere kernen? Eller skal jeg måske geninstallere al koden (emerge gentoo-sources)?
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. august 2005 - 20:51 #3
Jeg kender ikke lige gentoo, men ville tro det er din brugerflade der laver knas og ikke kernen! Du må kunne konfigurere dine locales på en måde.
Avatar billede usr187 Nybegynder
05. august 2005 - 23:59 #4
når jeg skriver "locale -a" får jeg følgende output:

C
POSIX
en_DK
en_DK.iso88591
en_DK.utf8

Som keymap har jeg valgt:
KEYMAP="dk-latin1"

og consolefont:
CONSOLEFONT="lat0-16"

kan det være noget med UNICODE at gøre?
Avatar billede usr187 Nybegynder
06. august 2005 - 01:06 #5
jeg har fundet ud af, hvad er skulle til for at få nautilus til at vise æøå og beholde den engelsk som default. følgende linjer skal tilføjes i /etc/profile:

export LANG="en_DK"
export LANGUAGE="en_US"