Avatar billede sunelarsen Nybegynder
04. august 2005 - 16:15 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

PC tænder ikke

Efter at jeg har installeret et WLAN PCI kort på en ældre PC med athlon xp cpu, vil computeren ikke tænde. Der er lys i "pled" dioden på bundkortet, og når det er første gang jeg forsøger at tænde computeren efter at have sat strøm til giver cpu køleren et lille hak men derefter ingenting! Der er ingen biplyde og jeg har prøvet at genstarte cmos samt at sætte en anden psu til uden held. Jeg har ikke en anden cpu jeg kan prøve med, men burde der ikke også være bip lyde under opstart?? Forresten kørte computeren fint med det nye PCI kort i et døgns tid men den var død da jeg kom hjem til den.. Håber der er nogen der kan hjælpe mig :-)
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. august 2005 - 16:16 #1
Tyder på en defekt strømforsyning.
Avatar billede sunelarsen Nybegynder
04. august 2005 - 16:18 #2
Jeg har prøvet at skifte til en psu jeg ved virker uden held..
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. august 2005 - 16:22 #3
Hvis ikke enanden god PSU hjælper, vil jeg skyde på bundkortet.
Avatar billede mal Nybegynder
04. august 2005 - 16:22 #4
Umiddelbart vil jeg give peet49 ret, men ellers prøv at fjerne alt i pcén på nær cpu, bundkort og grafikkort - dvs. fjern alle PCI kort, Harddiske, Diskdrev og alle ledninger på nær den op til skærmen og se om den kan starte - hvis den kan så sæt på en af gangen ... og når den ikke virker længere har du fundet fejlen ... hvis der ikke kommer nogen fejl ... havde du en løs ledning
Avatar billede sunelarsen Nybegynder
04. august 2005 - 16:31 #5
Stadig intet der virker, så jeg prøver at bestille et nyt bundkort.
Så tak for hjælpen indtil videre! Jeg vender tilbage når det er prøvet..
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
04. august 2005 - 16:31 #6
Hvis det ikke hjælper, så prøv at tage grafikkort og ram ud. Nu skulle den gerne bippet som en gal, hvis ikke er det formentlig bundkortet!
Avatar billede sunelarsen Nybegynder
04. august 2005 - 16:36 #7
Der sker stadig ingenting selvom ram og grafikkort er taget ud, så jeg må satse på det er bundkortet.. tak
Avatar billede peet49 Nybegynder
04. august 2005 - 16:39 #8
Plejer det, at være når det opfører sig sådan.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
04. august 2005 - 16:40 #9
Det er ikke umuligt at det er CPU'en, men vil sige 99% chance for at det er bundkortet!
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. august 2005 - 22:50 #10
Hvad med at tage WLAN kortet ud igen, så den ikke forkludrer fejlsøgningen. Kan den starte uden WLAN kortet ? ? ?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
05. august 2005 - 09:41 #11
Læs lige svarene igennem før du skriver! Han er nede hvor den ikke engang kan starte op med kun CPU, ram og grafikkort, og den bipper ikke engang når han tager ram og grafikkort ud!
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. august 2005 - 09:44 #12
nheilbuth>derfor kan det skam godt være lancardet, der blokkerer.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
05. august 2005 - 09:57 #13
Når den ikke starter med KUN cpu, ram og grafikkort tilsluttet kan det jo ikke rigtig have noget med WLAN kortet at gøre!
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. august 2005 - 11:38 #14
rolig nu nheilbuth, jeg kan ikke se, at han har prøvet 04/08-2005 16:22:38, for han skriver : Jeg vender tilbage når det er prøvet..

og seneresom svar til dig: Der sker stadig ingenting selvom ram og grafikkort er taget ud.

Det kan godt ske, at du har ret, og LAN kortet er taget ud, MEN det fremgår ikke i teksten.

Når en PC efter introduktion til  ny hardware går ned, så må det første være, at tage det ud igen. Virker den fint uden, så er det i den nye hardware, at fejlen skal findes, og virker den stadig ikke, så skal fejlen søges et andet sted.

Det kan godt være som peet49 skriver, at det er PSU, men i og med, at der har været fingre inde i kabinettet for at installere PCI netkort, så kan der være en løs forbindelse.

Det kan også godt være bundkortet, som du antyder nheilbuth, men nu kender vi ikke bundkortet ud over, at det er en ældre PC, og status på ATX12V stikket, hvis den har et sådant, kender vi ikke.

Jeg kan ikke se nogen steder, at 05/08-2005 09:57:50 er afprøvet, for det er en rigtig god ide, men RAM skal med, eller vil den ikke starte.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
05. august 2005 - 11:51 #15
Det er rigtigt at der ikke står udtrykkeligt at han har prøvet det men, han skriver jo 04/08-2005 16:31:24 "Stadig intet der virker". Går ud fra at han mener at han vil vende tilbage når han har prøvet det nye bundkort.
Derefter beder jeg ham om at tage grafikkort og ram ud, så det kun er cpu'en der sidder i, og så prøve at tænde. Når den ikke bipper her er det jo enten cpu eller bundkort. Min erfaring siger mig at der er næsten 100% chance for at det så er bundkortet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. august 2005 - 12:15 #16
Du har ret. "Jeg vender tilbage når det er prøvet", må være bundkortet han antyder.

Hvis ATX12V ikke har forbindelse til bundkortet, så vil den ikke nødvendigvis komme med bip ved start uden RAM og grafik.

Men hvad, han vender sikkert tilbage, når det nye bundkort er monteret. ;-)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
05. august 2005 - 13:12 #17
Ja mon ik.
Hvis ikke ATX stikket er sat i vil PSU og CPU blæserne ikke køre. Ved godt han ikke skriver noget om det, men gik ud fra at han ville skrive det hvis ikke de kørte!
Avatar billede sunelarsen Nybegynder
05. august 2005 - 18:12 #18
Kan se der har været gang i diskutionerne :-) Men det var bundkortet.. Satte det nye i her til aften og nu kører det igen.. tak for hjælpen!
Avatar billede peet49 Nybegynder
05. august 2005 - 19:00 #19
Selv tak.