Avatar billede erax Nybegynder
04. august 2005 - 13:27 Der er 11 kommentarer

Strømforsyning PC underlig

Min gud-...først begynder min HD at sige KLIKbibKLOK-KLIKbibKLOK-KLIKbibKLOK og kan ikke starte op. Så kan jeg konstatere at min pd (Dell optiplex) begynder at stå om natten og forsøge at starte hvert 10 minut ca: der kommer lys i power og den kører lige op på blæseren for derefter at falde til ro igen. Det har bevirket at jeg tager powerstikket ud af PC'en. Hvis jeg så skal starte den igen om morgenen skal den først have strøm i op til 10 minutter før den vil starte. Jeg kan høre hvornår den starter op hvis jeg lytter helt tæt på strømforsyningen. Det starter med nogle små underlige lyde som til sidst bliver gentaget efter hinanden så hurtigt at det bliver til en slags hylelyd der bliver lysere og lysere og Vrooom så starter pc'en :)Hvad er det LIGE der sker?! Jeg har haft alle kort og stik og sager ude og inde 30 gange, banket og dasket den et par på låget men det hjælper ikke :)
Avatar billede boxer Nybegynder
04. august 2005 - 13:35 #1
Du må ikke slå din puter :o)

Din HD lyder ikke til at have det så godt.

At den forsøger at starte midt om natten, kan være fordi den er sat til "wake om lan" inde i biosopsætningen.

At den ikke vil starte op er jeg usikker på.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
04. august 2005 - 13:44 #2
Lyder som det er strømforsyningen der er ved at stå af. ...og ja så lyder det også som om harddisken er ved at stå af!
Avatar billede mrrius Nybegynder
04. august 2005 - 14:44 #3
Det lyder som om din hardisk er færdig. Grunden til at det kan tage lang tid at starte op er at din harddisk har problemmer og derfor ikke bliver genkendt ordentlig i bios opstarten. det kunne også lyde som om din computer har det med at starte umotiveret op. det kan skyldes at der er en orm, troyan virus , eller en hacker som vil bruge din computer til et eller andet. det kan så være derfor at harddisken er ved at holde op med at virke , for hvis det er en hacker , så er han måske interesseret i at du ikke finder ud af at han har brugt computeren , og derfor overbelastet den med vilje... Først skal du tjække om netkortet er sat op til wake on lan ( WOL ), det betyder at din komputer kan startes over nettet. deaktiver den. Så skal du tjække om hardisk ledningen sider ordentligt i ( rød ledning på lakrids ledning tættest på strømstikket). Hvis du har en computerb over ca 1,6ghz og et af de bedre grafikkort , så kan du risikere at du mangler strøm. du skal ihvertfald nok regne med at du skal bruge mindst 350w strømforsyning , og måske har du i virkeligheden brug for 400w strømforsyning , afhængig af hvor mange harddisk , cd/dvd , blæsere, osv der er tilsluttet.Det hjælper nok ikke at banke din harddisk , da læsse hovedet svæver virkelig tæt over harddisk pladerne.
Du skal måske regne med at resete bios også.
for at blive fri for nogle af problemerne, hvis harddisken alligevel fungerer, så omparititionere hardisk , og lav et fuld formatering af hardisk og oninstallere windows.
DU SKAL BARE HUSKE AT StORE PROBLEMER LØSER MAN BEDST MED STORE FORHAMMERE
Men jeg tror altså din hardisk er på det allersidste af dens levetid.
Avatar billede erax Nybegynder
04. august 2005 - 15:20 #4
Tak for svarene.

Den harddisk der begyndte at skabe sig er taget ud! Jeg har et Gforce Ultra 9600 som bruger meget strøm.

Det skal lige siges at NÅR den kører, så kører den PERFEKT! Stabilt og lækkert!

Anyway, Jeg vil nu tjekke følgene i aften:

1) Bios: Wake on LAN on/off
2) Kabler: At de sidder ordenligt.
3) Skifte grafikkortet ud med et der ikke bruger meget strøm.

Vender tilbage!
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
04. august 2005 - 15:24 #5
Det var godt nok noget af en smøre!!

Hvordan i alverden vil du have at en orm, trojan eller virus skulle kunne starte en computer op? Den eneste måde et program lokalt på computeren kan starte den op er hvis den kun er sat i S3 standby tilstand. Hvis den er lukket rigtigt ned kan det ikke lade sig gøre! Den eneste måde en person (f.eks. hacker) kan starte computeren uden at sidde ved den, er ved wake on lan, og det kræver som bekendt at WOL er aktiveret i BIOS. Desuden mener jeg ikke det kan lade sig gøre at lave WOL igennem en router, da den pakke der aktiverer WOL ikke bliver routet med igennem routeren.
Hvis harddisken klikker er den ved at stå af, og det kan en hacker ikke gøre, ligemeget hvor meget han belaster den!!!
Man skal godt nok have mange diske, drev osv. for at have brug for en 350w strømforsyning. De fleste computere bruger ikke over 200w.

Mit bud er at du skal skifte strømforsyning og harddisk, installere windows på den nye harddisk og så sætte den gamle disk til og prøv om du kan hive data ud fra den!
Avatar billede boxer Nybegynder
04. august 2005 - 15:28 #6
Som nheilbuth foreslår vil jeg også starte med HD og er det ikke nok så strømforsyning.
Virus er tvivlsomt. Det ER hardware problemer.
Avatar billede erax Nybegynder
05. august 2005 - 08:53 #7
Igen tak for kommentarerne.
Jeg har nu tjekket:

1) Bios: Wake on LAN er OFF (dvs. det har den hele tiden været)
2) KAblerne sidder helt hvor de skal.

Den brummer stadig op som ville den starte :)

Jeg tror jeg prøver at skifte Strømforsyning hvis jeg kan finde ud af hvilken der skal bruges, men det må elktronik manden hjælpe mig med :)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
05. august 2005 - 09:38 #8
Med mindre det er en meget gammel PC, skal det bare være en standart ATX strømforsyning. 350w skulle være fint!
Avatar billede erax Nybegynder
05. august 2005 - 12:29 #9
Cool tak!
Avatar billede erax Nybegynder
08. august 2005 - 08:37 #10
Hov interessant, jeg havde faktisk en tjojans virus som hed win32/gaelicum eller noget i den dur! For første gang i mange år har jeg en virus. Ved ikke om det kan være det du snakkede om [mrrius]. Nu har jeg ihvertflad clearet den fra min pc (...håber jeg) og vil nu se om min oc stadig starter op og ikke starter op :) Jeg vil da lige lade tvivlen komme dig til gode også :)

Nu kan der jo gå lidt tid før jeg får nosset mig sammen til at købe den strømforsyning. Men så får vi at se, jeg glemmer ikke jeres points :=)
Avatar billede mrrius Nybegynder
05. september 2005 - 15:04 #11
desvære så er det ikke alle strømforsyninger som giver de watt de siger , så hvis man ikke er opmærksom, så kan man komme til at købe en 350w strømforsyning , som i virkeligheden kun giver 300w .