Avatar billede www.g-s-m.dk Nybegynder
03. august 2005 - 23:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hardisk kølig

Hey jeg sidde her og syndes at minne hardiske blive for varme også har jeg kigge lidt på mange forskellige hardisk køler men kan ikke rigtig finde ud af hvad der er godt også tingt jeg på at det kunne i måske gi et svar på hvad der er best??
Det der er minne krav til hardisk køler er at den ikke skal lame for meget men skal kunne køle min hardisk godt nok ned.

Det ande jeg lige vil høre om nu nå jeg er her er om i ved noget om Ram køler om det hjælpe computer til at bliver mere stabil eller ??
Avatar billede venturer Nybegynder
04. august 2005 - 00:08 #1
Hvis du har plads nok i kabinettet er der nogle rigtig gode løsninger at vælge mellem :)

Du vil ikke have så meget støj, og derfor vil en passiv køling jo være en naturlig ting.
Kig f.eks. på den her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104950

Den kræver at du har en 5,25" plads ledig (der hvor der er plads til et DVD drev). Den giver din HD en meget større overflade til at komme af med varmen.

En anden effektiv løsning er at montere nogle store (langsomme) blæsere i dit kabinet. Hvis bare du har en god luftgennemstrømning i dit kabinet vil dine diske typisk ikke bliver synderligt varme.

Med hensyn til dine ram, vil du sandsynligvis oplevel at de bliver mindre varme hvis du får kølet dine HD'er (hvis DE eller plejer at være ret lune). De afgiver nemlig meget varme ind i kabinettet.
Næsten alle nye ramblokke idag bliver leveret med køleplader, så det er nok ikke en helt dårligt ide at montere dem selv hvis ikke de er der i forvejen. Hvis din maskine er ustabil tyder det på at du har store problemer med varmen. I så fald kan ekstra kølling godt hjælpe. Ellers vil de "blot" hjælpe med til at gøre maskinen mere lydsvag (jo bedre varme afledning, jo mindre skal blæserne og andre aktive køleløsninger arbejde)
Avatar billede www.g-s-m.dk Nybegynder
04. august 2005 - 02:28 #2
venturer Hey tak fordi du har læst det jeg har spurt om men nu var jeg lige inde på det link og se og der skrev et par stykker at den køler ikke kløre så meget men fjerne støj fra HDD og det er ikke så meget støj jeg vil gå så meget op i det er mere det med at min HDD bliver meget varm og efter det med varme så vil jeg så gå lidt op i at det ikke støjer så meget. men syndes ellers det du har skrev er fint. men har du ikke ander forslag med HDD køler ??
Avatar billede venturer Nybegynder
04. august 2005 - 10:46 #3
Du har nu heller ikke brug for MEGET køling af dine HD'er. Det vigtigst er at du bare får taget de øverste par grader (HD'en bør være så du kan lade din hånd ligge på den uden at mærke en brændende fornemmelse).

Man kan også få vadnkøleudstyr til HD'er, (f.eks. den her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102026)  men det er en større og mere kompleks indgriben i din maskine :)

Ellers skal du have fat i noget som den her (der findes MANGE variandet i den her stil): http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23542
...men så kan du også godt regne med at du begynder at kunne høre din køling.

Som jeg nævnte tidligere, så er luftcirkulation noget af det bedste til at køle dine HD'er. Hvis dit kabinet tillader det, behøver du slet ikke købe udstyr til selve HD'erne.
Avatar billede www.g-s-m.dk Nybegynder
04. august 2005 - 13:08 #4
venturer Oki ja jeg vil så sige jeg kan ikke ligge min hånd på minne 3 HDD ude at man næste få brændmærker :( jeg har en HDD på 80 GB og en på 120 GB og de to er ata 133 også har jeg en der er på 200 GB det er Sata og som sagt de er ike til at ligge en hånd på ude man er ved at brænde sig. de ligge lige over hinande. mit kabinet er mærke der hedder vapochill ved ikke om du kender det men det er et kabinet der sætter Cpu meget ned i temp.
Avatar billede venturer Nybegynder
04. august 2005 - 13:15 #5
Kender kabinettet. Der vil jeg nu også mene der er plads til en ekstra blæser. Hvis du f.eks. kan få proppet en 92mm blæser ind forand eller ved siden af dine HD'er vil det være kanont. Det vil også hjælpe MEGET hvis du kan flytte HD'erne fra hinanden så du i hvert fald kan få en finger mellem dem.
Avatar billede www.g-s-m.dk Nybegynder
04. august 2005 - 13:18 #6
venturer Inde jeg lige gør noget så vil jeg lige høre om du kender den her HDD køler efter minne øjne er der en stor blæser på den så tror du den kan køle nok ned ??
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140903
Avatar billede venturer Nybegynder
05. august 2005 - 09:54 #7
Kender den ikke, men har set ligende modeller for et par år siden. Som sagt så går det hele ud på at skabe luftcirkulation, og det vil jeg da mene dén her godt kan :)
Avatar billede www.g-s-m.dk Nybegynder
07. august 2005 - 02:08 #8
venturer ja det ved jeg godt med luftcirkulation men syndes bare jeg vil prøve noget med HDD køling som virker :) men mange tak for hjælpe og råd. jeg tror jeg vil købe den HDD køling jeg har langt link til også prøve det.