Avatar billede metzsch Nybegynder
03. august 2005 - 21:44 Der er 11 kommentarer

Windows 2003 server OG SBS 2003 (Exchange)

Hej Eksperter

Jeg faldt lige over dette:

Q. What is Windows Server 2003 for Small Business Server?

A. Windows Server 2003 for Small Business Server is designed for partners who want to deliver a server solution based on Windows Server 2003 as part of their product offering. It provides the same version of Windows Server 2003 that is used by Windows Small Business Server 2003, but it has none of the added features included in the standard edition or premium edition of Windows Small Business Server 2003.

Windows Server 2003 for Small Business Server has the following restrictions:

• Only one computer in a domain can be running Windows Server 2003 for Small Business Server.
• Windows Server 2003 for Small Business Server must be the root of the Active Directory® forest.
• Windows Server 2003 for Small Business Server cannot trust any other domains.
• A Windows Server 2003 for Small Business Server domain cannot have any child domains.
• Each additional server must have a Windows Small Business Server 2003 client access license (CAL). You can use CALs for each user or for each device.

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/techinfo/overview/generalfaq.mspx
:-)

Vil det sige at jeg kunne købe en SBS 2003 og der med Exchange server og få dette til at kører? Den skulle evt. erstatte DC´en. Vi har ca. 10 brugere.

Jeg har PT. en 2000 server DC (som skal opgraderes til 2003 server) og en 2003 server der kører Terminal Services. Hvis dette kan lade sig gøre HVAD SÅ? HVORDAN?

Eller skal jeg bare købe en Exchange server og kører den på min 2003 server?

MVH
MMM
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2005 - 21:56 #1
Du får en Exchange server med når du køber SBS. Din SBS skal være DC og du kan ikke have andre DC'er. SBS 2003 kan ikke køre terminal server (det kunne SBS 200). Du kan have alle de member servere du har lyst, råd til.
:-)
Avatar billede metzsch Nybegynder
03. august 2005 - 22:08 #2
Det er det jeg mener. Kunne jeg opgradere min nuværende DC Windows 2000 server til en SBS med Exchange (med de begrænsninger den nu har) og stadig bibeholde min 2003 Terminal server. Kan den stadig være en del af domainet?

/Mikkel
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2005 - 22:16 #3
Jeg ved ikke om du kan opgradere din 2000 DC til SBS, jeg tvivler. Men du kan instalere en 2003 SBS med Exchange og have din Terminal server som member server. Der følger 5 licenser med til SBS, Client og Outlook 2003. Til terminal serveren skal du ud og købe licenser.
:-)
Avatar billede metzsch Nybegynder
03. august 2005 - 22:17 #4
Jeg syntes bare at have hørt at man ikke kan indmelde andre servere "under" en SBS. Er det forkert?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2005 - 22:19 #5
Ja det er forkert. Der kan kun være en DC, men du kan have alle de member servere du har lyst til.
:-)
Avatar billede metzsch Nybegynder
03. august 2005 - 22:24 #6
Godså:-) Hvad ville så være det bedste? Opgradere min 2000 server tol 2003 og købe en Exchange server, eller bare købe en Exchange server og installere den på min 2003 server?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2005 - 22:28 #7
Hvis du kun har brug for en DC, er det nok det biligste at købe en SBS, og dermed også en Exchange Server. Men jeg har ikke priserne i hovedet, så du skal ud og søge på priser.
:-)
Avatar billede metzsch Nybegynder
03. august 2005 - 22:32 #8
Hmmm andre der kan bekræfte dette, inden jeg bruger penge :-)
Hvornår har jeg brug for mere end en DC? Jeg er ikke Windows nørd, men netværks nørd LOL
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2005 - 23:01 #9
Du er ikke helt tilfreds med mine kommentarer, der er helt i orden.
Mit råd er: Luk dette spørgsmål, og opret et nyt. Så er der nok nogle andre der svarer/kommenterer.
:-)
Avatar billede tomdane Nybegynder
23. februar 2006 - 09:10 #10
Fordelen ved en SBS server er dette:

* Lavere pris: en 10-bruger licens koster ca. 10.000 kr for Standard-udgaven, og med Premium-udgaven får du bl.a. ISA-serveren med også (stor firewall og proxy server)
* Lavere pris på hardware: De store leverandører bundler SBS med billig hardware
* Lavere pris på 3. part: Bl.a. antivirus og Backup laves i specielle udgaver
  til ½ pris
* Nem opstart og konfiguration: Den konfigurer stort set sig selv, og specielt
samspillet mellem netværkstjenester og -roller fungerer suverænt
* Kan trække op til 75 brugere (navnet "small" er misvisende)
* Active Directory integreret med Exchange fra starten (hvilket godt kan være svært at installere separat for n00bs)

Ulemper:
* Eneste server, hvilket måske kræver for meget af hardware, og gør dig sårbar

Jeg mener i øvrigt, a du ikke kan have andre servere i domænet med SBS, andet end MS Web Server 2003. Men jeg er ikke helt sikker. I hvert fald er den lavet til at være den eneste server i domænet.

Jeg har lige sat en op for ca. 21.000 kr. i indkøb for 15-brugerlicenser, ny hardware, tape-backup, bånd og backupprogram. Det kan simpelthen ikke gøres billigere.

Mht. at opgradere din server kan det (IMHO) ikke lade sig gøre, men du har i øvrigt heller ikke lyst til at rode med det. Køb ny hardware og software og opret brugerne fra ny på en frisk maskine - med 10 brugere tager det ikke alverden. Så slipper du for at trække gamle problemer med over. Men SBS 2003 er suverænt!!!
Avatar billede venturer Nybegynder
23. februar 2006 - 09:22 #11
SBS er klart den billigste løsning hvis du "kun" har 10 brugere og ikke får mange flere inden for de næste par år.

Den "pæneste" løsning vil være at købe en ny server og installere SBS fra bunden af (og så oprette dine 10 brugere igen).

Man kan sagtens have flerer servere i et SBS domæne. Men der kan kun være én DC. Hvis du ikke har behov for en 99,9% oppetid og ellers har styr på din backup kan du sagtens nøjes med en enkelt DC.

Denne link er til et word-dokument fra MS, der beskriver mulige metoder for opgradering fra Windows 2000 Server (SBS eller ej) til SBS 2003: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=16414