Avatar billede jeppeniel Nybegynder
03. august 2005 - 21:30 Der er 8 kommentarer

Motherboard og kompatibilitet?

Subject: Motherboard og kompatibilitet?
Hej eksperter!

Jeg skal hjælpe en kammerat med at bygge en ny pc, der skal bruges til musikproduktion (hovedsageligt), alment kontorbrug (Office), mail, Internet og en smule billedredigering. Hans overordnede krav til maskinen er:
1: Den skal være støjsvag, da det er træls at skulle lave musik med en larmende computer i baggrunden.
2: Musik-produktions-programmer er ret krævende - den skal derfor være rimelig kraftig/stor osv.
3: Den må gerne være rimelig fremtidssikret (med henblik på PCIe, SATA 3Gb/s, DDR2, 64-bit CPU osv...).

Her er den hardwareliste, som vi indtil videre har fundet frem til:
Kabinet: Antec P180-EU
Strømforsyning: NorthQ NQ4001EX
Motherboard: ASUS P5LD2 med Intel 945P Chipset
Processor: Intel Pentium 4 Prescott model 630, 3.0 Ghz
Processor-køler: Zalman CNPS7700-Cu
RAM: Kingston DDR2, 2x512MB DDR2-533 (Model: KVR533D2N4K2/1G)
Harddisk: Western Digital 1600JS 160GB SATAII (3Gb/s)
Grafikkort: MSI RX300SE-TD128E
Andet: CD-drev, skærm, tastatur, mus, Windows osv. benyttes fra en gammel computer

Vi har delt det op i forskellige spørgsmål, for at det ikke skal blive helt uoverskueligt:

A. ASUS P5LD2-motherboardet står ikke på Zalmans liste over motherboards, der er kompatible med Zalman CNPS7700-Cu (dog heller ikke på den over de inkompatible ;-)). Da listerne jo kan være forældede, skal vi lige have undersøgt, om tingene passer sammen. Vi har tegnet lidt på motherboard-layoutet fra manualen, og umiddelbart kommer blæseren til at gå en smule ud over motherboardets kant, komme ubehageligt tæt på den ene af RAM-soklerne og gå hen over chipsættet. Derudover er det ikke til at sige, om nogle af de elementer på motherboardet, der ikke er tegnet ind i layoutet, vil obstruere... Er der nogen der ved, om der vil være problemer eller ej i forbindelse med brug af den omtalte CPU-blæser (både i forbindelse med motherboardet og plads i toppen af kabinettet)?

B. NorthQ NQ-4001EX Super Silent PSU har ifølge northq.dk et "20pin ATX cable" og et "4pin motherboard extension cable". I specifikationerne af motherboardet står, at der skal benyttes en 24-pins strømforsyning, og under "Internal I/O Connectors" at motherboardet har en "24-pin ATX Power connector" og en "4-pin ATX 12V Power connector". Fungerer motherboard og PSU således sammen? Vi skal ikke have købt et ekstra kabel eller noget?

C. Er systemet generelt fornuftigt, og er der andre kompatibilitetsproblemer end dem, som vi selv har tænkt over?

Mvh jeppeniel
Avatar billede screem_brille Novice
03. august 2005 - 21:35 #1
jeg vil mene det er for lidt ram, og der er vist ind sneget sig en fejl mht din opgivne hastighed på SATA2.

Jeg ville købe enpsu med et 24 pins stik med det samme, istedet for en 20 pins.
Avatar billede jeppeniel Nybegynder
03. august 2005 - 21:45 #2
Hmmm... prøv at kigge her: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp
Det er i hvert fald den hastighed de har stående der... ellers har vi nok misforstået noget.

Ang. PSU: OK. Jeg kan godt se det smarte i at have den fra starten, men hvis nu det kan fungere med den, som vi har fundet her, hvorfor så ikke købe den?
Avatar billede screem_brille Novice
03. august 2005 - 22:08 #3
SATA 1 har enh båndbredde på 150Mb pr sek, SATA 2 har på 300MB pr sek, dog er der ingen af de 2 som kommer i nærheden af disse hastigheder, som der også står på den side du linker til, er de 3Gb pr sek en misforståelse)
Avatar billede jeppeniel Nybegynder
03. august 2005 - 22:22 #4
Ja, jo... 3Gb/s er jo godt nok ikke det samme som 300Mb/s. Men det er nu også lige meget for mig, om det hedder det ene eller det andet.
Kan du uddybe hvorfor du ville vælge en anden PSU end den jeg har valgt (hvis denne virker sammen med motherboardet)?
Avatar billede screem_brille Novice
03. august 2005 - 22:31 #5
Nu er en faktor 10 ikke lige til at bagatilisere synes jeg *S*

Hvis bundkortet er født emd en 24 pins tilslutning er det fordi det kræver mere strøm end end kort med kun 20, det er muligt at nogle bundkort fint kan køre med en 20 pins, men undrer mig over at folk er villige at gå på kompromi med hvad jeg vil kalde rygraden i en computer.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 02:25 #6
Kunne man måske forvente noget feedback ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 01:54 #7
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 01:59 #8
brug for mere hjælp ?