Avatar billede bjerget Nybegynder
03. august 2005 - 20:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

For lille C drev

Jeg har netop købt en ny maskine med 110 Gb Hardisk. Efter Installation af Windows XP Pro konstaterede jeg at der ikke var plads nok til Officepakken da den åbenbart er delt i en lille C på 2 GB Og en stor D på resten. Hvordan ændrer jeg dette uden helt at skulle reinstallere og dermed miste nogle ugers data.  Jeg ved meget om mange programmer men har ikke en dyt forstand på det der foregår bagved. Jeg har spurgt hos flere jeg kender og kun fået svare reinstallation. kan jeg gåøre noget ?
Avatar billede hexya Nybegynder
03. august 2005 - 21:00 #1
Avatar billede odni Nybegynder
03. august 2005 - 21:00 #2
Man kan udvide en partition med PartitionMagic, men det koster lidt penge.

Jeg mener dog også at http://www.sysresccd.org/ kan gøre det samme, som er ganske gratis og ment til Linux-verdenen. Har dog understøttelse af NTFS. Prøv =)
Avatar billede bjerget Nybegynder
03. august 2005 - 22:01 #3
Tak for svarene. Jeg har kigget lidt på dem begge, men de koster lidt penge og sysresccd er tilsyneladende mest for en  crashed disk, hvilket dette jo ikke er. Jeg syntes også det virker underligt at disken er delt -  det er jo en ny maskine. Jeg nærlæser lige tingene lidt, og er stadig åben overfor for foreslag
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. august 2005 - 22:23 #4
Velkommen på eksperten...

Det kunne virke som om at disken oprindelig er råformateret i "gammel" DOS format med max 2Gb C: partion ?
Det så jeg en del af i de 'gamle' NT dage...
Er det dig selv der oprindeligt har gennemført XP instalationen ? Og brugt en 'gammel' fingerdos FDISK der max kan oprette 2Gb ?

Her ka' du se hvordan det bør gøres: http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede hexya Nybegynder
03. august 2005 - 22:26 #5
Sorry, jeg ikke opdagede at Acronis også blot er en demo. Hvorfor er der nogen der skal gøre det så besværligt at finde ud af, hvilke begrænsninger de sætter på deres trials. Jeg sender Dolph efter dem, røvhuller :^)
Avatar billede bjerget Nybegynder
04. august 2005 - 07:48 #6
Det er en lidt Ældre version XP jeg selv installerede. I slutningen af installationen skal man tage stilling til brug af store diske. Det er muligt jeg her har taget fejl.  Selvom jeg har opgraderet til SP 2 så hjælper det ikke. Jeg tror den rigtige løsning er sikkerhedskopi, format og reinstallation med en kande kaffe.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. august 2005 - 11:18 #7
"slutningen af installationen skal man tage stilling til brug af store diske" - så vidt jeg ved er det kun ved brug af den "gammeldags" FDISK at den besked kommer ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. august 2005 - 11:26 #8
... men som du selv foreslår: Kør showet igen som i http://www.helgec.dk/xp-install.html

Det er altid go' latin med en STOR HD at opdele i eks 10-20Gb til C: til selve styresystemet+programmer og DEREFTER D:/E: til andre former for EGNE data. Altså der hvor [Dokumenter] pejer på ...
HøjreMusseTast på [Dokumenter] - Egenskaber - Flyt

De anden partion formateres EFTER XP er lagt på plads:
[Skrivebord] - HøjreMusseTast på [Denne computer][Administr...][Diskhåndtering] - følg guiden...

Mht. SP2 så læg dem på FØR FØR FØR nogen som helst adgang til internettet (Stikket UD!). Efter en genstart eller to - så tilslut internet og smut til WindowsUpdate http://windowsupdate.microsoft.com/ for det nyeste detaljer mm..

Good Luck...
Avatar billede hexya Nybegynder
04. august 2005 - 11:39 #9
Hov, hov, ikke så hastigt :^)
Se lige denne her. Ser ud til at have 30 dages unlimited trial. Og mange glade brugere. Så hvis jeg var dig ville jeg tage en sikkerhedskopi og prøve den.
http://www.download.com/3000-2094-10051392.html
Tjek også masser af hjælp på udviklerens hjemmeside.
Avatar billede hexya Nybegynder
04. august 2005 - 11:44 #10
Jeg hører gerne fra dig, hvor godt/dårligt den virker - hvis du prøver den.
Avatar billede bjerget Nybegynder
04. august 2005 - 21:47 #11
Tak igen for jeres gode råd. Jeg ved nu hvor den gik galt. jeg startede med at lægge min "gamle" 98 på. Efter at jeg nu (bagefter)har gennemlæst producentens STORE manual på udendansk viser det sig at maskinen oprindeligt er lagt ud med 2 partioner altså 2 GB + resten. Lægger man så lægger 98 på skal man inden ændre dette via FDISK. (Kommandoerne stod der og det er faktisk ret simpelt ).  Man kan selvfølgelig som majsmarken foreslår opdele disken efterfølgende, men ikke den anden vej da dette formatterer disken. Var jeg startet med XP var dette ikke sket også selvom jeg rent faktisk rensede maskinen inden XP blev lagt på.

Så som altid. Rigtige mænd læser ikke manualer
Avatar billede hexya Nybegynder
05. august 2005 - 11:46 #12
Det gør så godt at blive klogere - tillykke :^)

Men bare så du ved det, partioneringsprogrammerne gør det du efterlyser i dit spørgsmål. Og de er (næsten) ligeglade med, hvor mange partitioner, der var i forevejen, hvor de ligger (Boot, C, D, E osv), samt om alt eller kun en del var formateret i forevejen. Partition-størrelse -placering, samt evt yderligere formatering klarer de alt sammen, og det uden at miste de data, der lå i forevejen.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
05. august 2005 - 16:54 #13
Så du ka' lukke pænt... [svar]...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. august 2005 - 20:35 #14
Avatar billede majsmarken Nybegynder
25. august 2005 - 08:05 #15
Status ???
Avatar billede bjerget Nybegynder
20. september 2005 - 14:16 #16
Det er besluttet at maskinen bliver totalt reinstalleret - tak for jeres mange gode råd.