Avatar billede determination Nybegynder
03. august 2005 - 00:06 Der er 6 kommentarer

formatering af hdd

Jeg har en western digital raptor på 74 GB... den er delt op i to partitioner, den ene på 15 gb (hvor windows ligger) og den anden på resten. Når jeg formaterer C: (den partition på 15 gb) tager det kun 2-5 sek at formaterer den, og det er ikke en quick format jeg har valgt... er der nogen der ved om det er normalt eller er der et eller andet galt ??
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
03. august 2005 - 00:08 #1
hvis du gør det inde fra Windows får den ikke lov til det, og derfor fejler den. Hvordan forsøger du at gøre det?
Avatar billede halifax Nybegynder
03. august 2005 - 01:50 #2
Du kan kun formatere partitionen med XP på ved at starte op fra din XP cd-rom. Nedenfor er vist en del af den vejledning som plejer at blive bragt for at lave en Repair. Det kan du bruge - bemærk pkt. 4.

1. Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD. Husk at i Bios skal stå First bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2. Springe det første tilbud om Repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3. Nu kan der vælges, hvilket drev den nye installation skal ligge på, og her er det som regel drev C.

4. Nu fortæller den, at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.
NB NB Det er her du skal trykke på L for at slette partitionen.

Umiddelbart efter skal du taste O for at Oprette ny partition (den du lige slettede = ledige plads på disken) som du herefter formaterer - og installation af XP fortsætter.

Træk netstikket ud forinden og ndlad at gå på nettet før der er opdateret med ServicePack 2. Den kan forinden være hentet og brændt ud på cd-rom. Kan hentes her i DK eller UK version
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Efter end installation kan du tilslutte netstik og konfigurere netværk og herefter hente øvrige Windows Update. Husk også at sætte BIOS tilbage til normal boot rækkefølge.

BEMÆRK, det kan være Windows ikke kan se den anden partition på disken. Gå i diskhåndtering og tildel den et drevbogstav.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. august 2005 - 01:57 #3
En anden måde at gøre det på - uden at slette partitionen og oprette den igen - er at starte op fra XP cd-rom'en til Gendannelseskonsollen (Recvery Console på engelsk) og herfra udføre kommandoen format. Pas på at gøre det på det rigtge drevbogstav.
Se en guide med screenshot her
http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm
----------------------------------

Dansk MS artikel om Gendannelseskonsollen
http://support.microsoft.com/kb/314058/da
Avatar billede determination Nybegynder
03. august 2005 - 10:41 #4
Hvis jeg nu starter på xp cd'en så oprettere jeg en partition hvor windows skal ligge på (15 gb) bagefter skal den jo så formateres ved min gammel IDE harddisk tog det ca 10-15 min. at formater den men med min SATA western digital raptor tager det ca 2-5 sek. kan det passe ?? og jeg vælger ikke quick format...
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
08. august 2005 - 14:08 #5
1) Er du sikker på det er 15 Gb?

2) Raptoren er hurtig, men jeg tror ikke så hurtig. Kan desværre ikke teste det selv.

3) får du fejlmeddelelser?

/Wizax
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2005 - 14:14 #6
Det kan med garanti ikke passe 5 minutter er hurtigt, du skal først slette den pågældende partition når du så får et skærmbillede hvor den slettede partition optræder som "ikke alloceret" opretter du en ny partition på det samme område og herefter vælger du at formatere (ikke expres)