Avatar billede lund_dk Praktikant
02. august 2005 - 12:55 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Hvad skal jeg gå efter?

Jeg skal invistere i en ny computer, men hvad skal jeg gå efter?

Computeren bruges til grafiske tunge opgaver. Dvs. en masse arbejde med photoshop, in-design osv, som kræver en stærk maskine, så programmerne køre uden alt for meget venten.

Udover det, skal der self. være dvd/cd brænder, godt grafikkort med udgang til 2 VGA skærme.
Avatar billede ferdinand.k Mester
02. august 2005 - 13:03 #1
PC vs Apple??
Avatar billede lund_dk Praktikant
02. august 2005 - 13:06 #2
PC
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. august 2005 - 13:08 #3
RAM, processor og hurtige diske er for så vidt vigtigere end grafikkort, da photoshop og in design jo ikke er 3D grafik. De to skærme derimod stiller krav til grafikkortet.
Avatar billede lund_dk Praktikant
02. august 2005 - 13:13 #4
buffer: Nemlig, men ville bare have input udefra med hvad jeg skal gå efter.. Vi ligger i en prisklasse ca. 10.000 ex moms.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. august 2005 - 14:02 #5
Jeg ville nok samle selv i det tilfælde, så kan du optimere inden for dit budget
Avatar billede donby Nybegynder
02. august 2005 - 14:11 #6
jeg ville nok gå efter en af de nye pentium processorer med 2 mb L2 cache.. de er virkeligt fede til tunge opgaver som grafiske opgaver og videoredigering. Ram kan du ikke få for lidt af 1 - 2 gb. Så nogen hurtige S-ata diske evt 10000 rpm.. Et andet forslag kunne være at samle en dual processor computer. 2 stk pentium xeon 3.0 ghz med HT, det kan klare alt hvad du måtte have af billed og video redigering
Avatar billede positron33 Nybegynder
02. august 2005 - 14:19 #7
Enig med bufferzone.

Mere specifikt hvad jeg synes du skal gå efter. Det ville være værd at overveje en AMD Athlon XP 3800+ processor, som kører med 2-kerne-princippet. Det er det samme som 2 processorer som arbejder sammen. Jeg tror ikke du får en bedre processor til dine behov, for pengene. Derudover, vil jeg mene at 1 GB er et minimum, til dine krav. Gå gerne efter mere, eks. 1,5-2 GB RAM. Så er du ihvert fald Meget godt rustet. Bemærk i øvrigt at fabrikanten på RAM ikke er ubetydeligt. Vælg f.eks. Corsair, eller Kingston. Udover det, skal du også være opmærksom på CAS latency´en. Den skal helst ligge på 2,5.. pga. hastigheden.

Mht. grafikkort, skal du vel have et som kan understøtte 2 skærme, og samtidig have en god 2D billedekvalitet. Matrox millennium er kendt for deres 2D-billedekvalitet, og deres G450 grafikkort er meget rost. De koster heller ikke det vilde, men der er selvfølgelig også de nye Radeon kort, som kan stort set det samme.

Lite-on laver fine dvd/cd brændere til prisen, selvom de har lidt af en træls støj..
Avatar billede mrrius Nybegynder
03. august 2005 - 14:55 #8
du skriver ikke hvad du vil /gider ofre.
hvis du kun har 5.500 kr , så vil jeg gå efter:
en lille amd64 socket 949 cpu,
en halvgammel motherboard med agpx8
en Radeon 9800pro agp x 8
en dvd rw
en hardisk
en kabinet med min400w stromforsyning
så har du en kraftfuld computer til en rimelig pris...

men du vil nok helst have:
en stor amd 64
et bundkort med sli
2 x største geforce med sli
3 x 300gb hardisk i raid
dvd rw
Avatar billede lund_dk Praktikant
03. august 2005 - 15:23 #9
mrrius: skriver at jeg regner med en pris omkring de 10.000 kr