Avatar billede aquafisken Nybegynder
02. august 2005 - 12:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fotografering af figurer

Hej!
Jeg skal hjem til en kunde og have taget nogle billeder af hans Warhammer figurer til hans hjemmeside som jeg er igang med at lave. Jeg har et Olympus mju DIGITAL 500 kamera. Mit spørgsmål er: hvordan skal jeg indstille kameraet og hvordan skal omgivelserne være for at der kommer de bedste billeder ud af det?
Jeg har læst at opløsningen af billederne skal være SHQ, som er den højeste på kameraet, nu når det skal bruges til grafisk arbejde, men er der ellers noget jeg skal tage højde for?
Avatar billede doodoo Novice
02. august 2005 - 12:10 #1
Ja masser...

ISO, brændvidde og lukkehastighed...

Hvis der intet lys er - eller ikk nok skal du op på en høj iso for at tage billederne... ellers vil din lukkehastighed være utrolig lav hvilket nemt gør dine billeder sløret/rystende....

Så en lys-stander/spot eller bare et godt oplyst rum - så går du ikke helt  i stå...
- det skal bruges til web, siger du - derfor behøver du ikk en ret højopløsning - dog ville jeg gøre det alligevel - billeder kan altid gøres mindre med ikk omvendt jo :)

Tjek evt. denne side for gode tips:
http://www.foto-basen.dk/?page=49
Avatar billede aquafisken Nybegynder
02. august 2005 - 12:15 #3
Tak for svaret og de links
Avatar billede allanfo Praktikant
02. august 2005 - 12:19 #4
Sørg også for at sætte kameraet på stativ. Det gør det meget nemmere at få et godt resultat. Og en neutral baggrund. Ikke noget med at sætte dem midt på et rodet skrivebord. Brug f.eks. et lagen, og læg det, så det både bliver underlag og baggrund. Og sørg for at komme ned i samme højde som figurerne, så du fotograferer dem i "ansigtshøjde". Det kommer ikke til at se godt ud, hvis du er for højt oppe. Og tag rigeligt med billeder. Det er nemmere at smide 20 dårlige fotos væk, end at skulle vende tilbage og begynde forfra. Sørg for at der kommer lys fra flere vinkler (f.eks. både 45 grader til højre og til venstre for kameraet) på motivet. Så undgår man slagskygger, og at dele af motivet bliver usynligt. Lyset skal også være i samme niveau som motivet.

Håber det hjælper.
Avatar billede doodoo Novice
02. august 2005 - 12:20 #5
Det var skam så lidt.... selvtak for points
Avatar billede aquafisken Nybegynder
02. august 2005 - 12:26 #6
Tak for svaret Allanfo, en skam jeg ikke kan give flere point.
Avatar billede doodoo Novice
02. august 2005 - 12:28 #7
Avatar billede aquafisken Nybegynder
02. august 2005 - 12:30 #8
Fint nok, tak doodoo.
Avatar billede doodoo Novice
02. august 2005 - 12:41 #9
så lidt =)
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
02. august 2005 - 21:44 #10
Husk nu makro funktionen når du skal tæt på, ellers bliver billederne ikke skarpe.
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
23. august 2005 - 11:42 #11
Lys fra begge sider i 45 grader er faktisk kun aktuel når man fotografere flader som kan reflektere!

1: Alt lys forfra vil gøre billedet fladt (især hvis det kommer fra 2 sider) mens lys bag fra vil skabe seperation i figuren og skabe "fylde".

2: Rigtigt! fotografere figurene i øjenhøjde og brug stativ! og så stil figurene lidt med siden til. Det gør dem knap så flade.

3: Skid macro et stykke! Zoom hellere ind. Det giver mindre dybde skarphed og gør billedet mere spændende især hvis du sætter dem ind på en på spil plade med noget baggrund. Baggrunden vil blive udskarp og ikke genere billedet men gøre at billedet er langt mere spændende at se på.

Mit råd til lys!

Drop blitzen. Masser af lys men kun på de steder som du ønsker.
2 lyskilder burde kunne gøre det!
NR.1 Hoved lyset - 45 grader ud til en af siderne og 45 gader op
NR.2 Kant - 180 grader iforhold til hovedlyset skal ramme figuren på skuldre og baghovede.

Hvis du vil styre lyset! Så brug nogle stykker karton og klip et lille hul og ret det ind så lys"hulet" kun rammer der hvor du vil have det.
Undgå for alt i verden at pladre lys ud over det hele! Hele figuren skal have lys nok på sig til, at man kan se alle detaljer, men den behøver ikke være lige meget oplyst!!

Håber det gav lidt mere indspark til dit projekt
Avatar billede aquafisken Nybegynder
02. september 2005 - 13:26 #12
Hej Zoidberg101, tak for den fine beskrivelse, det vil jeg prøve at tage i tankerne næste gang jeg skal fotografere nogle af de figurer.