Avatar billede deliveryboy Nybegynder
01. august 2005 - 10:08 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Efter pakke installation hvordan kan man så starte programmet

Hey
Jeg sidder og arbejder lidt med linux og prøver at få det hele til at kører. Men jeg har lidt problemer efter jeg har installeret mine pakker via pakke administrationen i mandriva. At jeg ikke ved hvor jeg skal finde programmet bagefter, altså hvilken fil jeg skal åbne for at starte programmet?
Så har jeg et andet problem også. Min Fn knap på tastaturet virker ikke, dvs jeg kan ikke unmute min bærbar... dvs. ingen lyd!?
Hvis der er nogle der kan hjælpe lover jeg at ruske lidt med pointene
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2005 - 10:16 #1
Du kunne da starte med at skrive hva det er for programmer du taler om
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
01. august 2005 - 10:18 #2
helgec, det har intet at sige? fordi det er alle programmer... Men jeg kan da sige fx Wine?
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. august 2005 - 10:25 #3
jeg vil anbefale dig at kigge her
http://www.linux-laptop.net/

Ang. dine programmer, så kan du altid starte dem fra en "shell".
Jeg regner med at det er i menuerne du ikke kan finde rundt. Der er ikke så meget andet for her end at vende sig til det miljø du bruger. Du siger heller ikke om du bruger gnome eller kde, eller en helt 3.
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
01. august 2005 - 10:28 #4
zyphon tak for linket, tror ikke du er helt klar over hvad jeg mener, jeg er med på at man kan starte det igennem en shell, men problemet er hvilken "fil" jeg skal starte? hvis du forstår ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. august 2005 - 10:32 #5
hvis du har installere firefox (mozilla-firefox) så kan du starte det ved at skrive mozilla eller mozilla-firefox. Medmindre du har hentet det fra nettet og det bare er udpakket..

hvis du vil starte wine, så skriver du bare wine.

En gylden regel, skriv du første par bogstaver i programmer, og tryk 2xtabulator, så kan du se hvad du kan starte. f.eks.

wi (2xtab) skulle gerne hvis wine, samt nogle andre!
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
01. august 2005 - 10:37 #6
Okay Tak :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. august 2005 - 10:40 #7
Hvis du mener hvor selve programmet er installeret, afhænger det meget af hvilket program det er.
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
01. august 2005 - 10:45 #8
okay... Men det fungere fint det som du sagde før... så hopper jeg videre til at ordne mit trådløse og fn knappen :)